Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

ΕΛΛΑΚΤΩΡ: Στους 50 ισχυρότερους κατασκευαστές της Ευρώπης

Στον κατάλογο της εταιρείας συμβούλων Deloitte με τις 50 μεγαλύτερες τεχνικές εταιρείες της Ευρώπης, με βάση τον κύκλο εργασιών του 2013, περιλαμβάνεται και φέτος ο όμιλος ΕΛΛΑΚΤΩΡ. Στην πρώτη θέση η γαλλική Vinci και στη δεύτερη η ισπανική ACS.

ΕΛΛΑΚΤΩΡ: Στους 50 ισχυρότερους κατασκευαστές της Ευρώπης

Στον ετήσιο κατάλογο της εταιρείας συμβούλων / ελεγκτών Deloitte με τους ισχυρότερους κατασκευαστές της Ευρώπης (European Powers of Construction) περιλαμβάνεται και φέτος ο όμιλος ΕΛΛΑΚΤΩΡ. Ο εισηγμένος όμιλος καταλαμβάνει την 46η θέση, με την γαλλική Vinci (συμμετέχει στην κοινοπραξία που διαχειρίζεται τη Γέφυρα Ρίου Αντιρρίου και στις κοινοπραξίες που κατασκευάζουν την Ολύμπια Οδό και το τμήμα Μαλιακός – Κλειδί) να βρίσκεται για μια ακόμα χρονιά στην πρώτη θέση, με βάση τον κύκλο εργασιών του 2013.

Σύμφωνα με τις προβλέψεις της Deloitte, η ελληνική αγορά κατασκευών, έπειτα από τέσσερα χρόνια συνεχούς υποχώρησης (-22,7% το 2012 και -13,5% το 2013) αναμένεται φέτος να κινηθεί ελαφρά ανοδικά. Οι επενδύσεις στις κατασκευές προβλέπεται πως θα παρουσιάσουν μικρή άνοδο κατά 2,4%.

Τη δεύτερη θέση στον κατάλογο των ισχυρότερων εργολάβων καταλαμβάνει ο ισπανικός όμιλος ACS και στην τρίτη η γαλλική Bouygues. Στην τέταρτη θέση βρίσκεται η γερμανική Hochtief που ελέγχεται από την ACS και στην πέμπτη η σουηδική Skanska. Την εξάδα, που είναι ακριβώς ίδια με αυτήν του 2012, συμπληρώνει ο γαλλικός όμιλος Eiffage.

Στη φετινή μελέτη επισημαίνεται πως η οικονομική ύφεση στην Ευρώπη επηρεάζει τον κατασκευαστικό κλάδο. Ωστόσο, μετά από πέντε χρόνια συρρίκνωσης, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προβλέπει ότι ο κλάδος θα παρουσιάσει μικρή ανάπτυξη το 2014 και ότι η πλήρης ανάκαμψη μπορεί να μην είναι μακριά. Παράλληλα, μια σειρά από ανεπτυγμένες οικονομίες εξακολουθούν να επενδύουν σημαντικά κεφάλαια στην ανακαίνιση και στην προσαρμογή των παλαιών υποδομών τους στα νέα πρότυπα σύγχρονης ποιότητας, απόδοσης και βιωσιμότητας. Ως αποτέλεσμα, οι Ευρωπαϊκοί κατασκευαστικοί όμιλοι εξαπλώνουν τις δραστηριότητές τους τόσο γεωγραφικά όσο και με βάση το εύρος του αντικειμένου τους.

Το 2013 η χρηματιστηριακή αξία των περισσότερων από τις ευρωπαϊκές κατασκευαστικές σημείωσαν σημαντική ανάπτυξη. Η συνολική χρηματιστηριακή αξία τους αυξήθηκε κατά 30% το 2013, σε σύγκριση με την αύξηση 18% του δείκτη Euro Stoxx 50 Index. Οι Vinci, Ferrovial και ACS πέτυχαν τις υψηλότερες αυξήσεις σε απόλυτους όρους, ενώ οι FCC, Barratt και Taylor Wimpey την πιο σημαντική αύξηση σε ποσοστιαίους όρους. Ανάμεσα στις 20 μεγαλύτερες κατασκευαστικές δυνάμεις, μόνο οκτώ όμιλοι κατέγραψαν άνοδο της χρηματιστηριακής αξίας τους σε σχέση με τα επίπεδα που είχαν φτάσει την περίοδο πριν την κρίση. Ενδεικτικά, σύμφωνα με τα στοιχεία του Δεκεμβρίου του 2013, η συνολική χρηματιστηριακή αξία για τις μεγαλύτερες 20 ευρωπαϊκές κατασκευαστικές δυνάμεις είναι 26% χαμηλότερη από όσο ήταν το 2007.

Ένα χαρακτηριστικό της κατασκευαστικής δραστηριότητας είναι ότι παρουσιάζει κυκλικότητα, καθώς επηρεάζεται, μεταξύ άλλων, από την εμπιστοσύνη των επιχειρήσεων και των καταναλωτών, τα επιτόκια και τα προγράμματα δημοσίων επενδύσεων. Η εμπιστοσύνη των επιχειρήσεων και των καταναλωτών άρχισε να μειώνεται το 2008 και σήμερα, μετά από ορισμένα έτη μείωσης των επενδύσεων στις κατασκευές, η αγορά προβλέπεται ότι θα επιστρέψει στην ανάπτυξη το 2014 και ότι η ανάπτυξη θα επιταχυνθεί περισσότερο το 2015. Ωστόσο, τα μεγαλύτερα εμπόδια στην ανάπτυξη προέρχονται από την κρίση (υψηλή δανειακή επιβάρυνση, αβεβαιότητα και δυσκολία προσαρμογής) υποχωρούν αργά και η ευρωπαϊκή οικονομία προβλέπεται ότι θα αναπτυχθεί με χαμηλό ρυθμό όμως.

Από το 2010 έως το 2013, όταν οι πολιτικές περιορισμού των ελλειμμάτων που εφαρμόστηκαν από τις κυβερνήσεις ήταν ιδιαιτέρως αυστηρές, οι επενδύσεις στις κατασκευές στην Ευρωπαϊκή Ένωση μειώθηκαν κατά 3,1% το 2010, αυξήθηκαν κατά μόλις 0,4% το 2011 και μειώθηκαν κατά 4% και 3,5% το 2012 και το 2013. Για τα επόμενα χρόνια, σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, προβλέπεται ανάπτυξη κατά 1,7% και 2,8% το 2014 και το 2015 αντίστοιχα.

Το 2013, ο κατασκευαστικός κλάδος σε χώρες όπως η Ελλάδα, η Ισπανία, η Κύπρος και η Πορτογαλία συνέχισε να επηρεάζεται από την ύφεση. Οι επενδύσεις στον κατασκευαστικό κλάδο σημείωσαν πτώση στις χώρες αυτές μεγαλύτερη του 10% μέσα στο χρόνο. Αντίθετα, η Λιθουανία και η Ουγγαρία πέτυχαν την υψηλότερη ανάπτυξη των 27, η οποία κυρίως προήλθε από τις σημαντικές εγχώριες δημόσιες επενδύσεις. Τέλος, οι «οικονομικοί γίγαντες» όπως είναι η Γερμανία, η Γαλλία και το Ηνωμένο Βασίλειο παρουσίασαν σταθερότητα στις κατασκευαστικές επενδύσεις το 2013.

Προκειμένου να αντισταθμιστεί το δυσμενές οικονομικό και χρηματοοικονομικό περιβάλλον, οι μεγαλύτεροι ευρωπαϊκοί κατασκευαστικοί όμιλοι επεδίωξαν στρατηγικές διαφοροποίησης με στόχο τόσο στην επίτευξη βιώσιμης ανάπτυξης, όσο και στην αύξηση των χαμηλών περιθωρίων που χαρακτηρίζουν τις κατασκευαστικές δραστηριότητες. Οι στρατηγικές διαφοροποίησης που ακολούθησαν οι περισσότερες από τις μεγαλύτερες ευρωπαϊκές κατασκευαστικές δυνάμεις, εστίασαν σε δραστηριότητες που είτε μοιράζονται κοινούς πελάτες με τον κατασκευαστικό κλάδο, είτε αποτελούν αναπόσπαστο μέρος του κύκλου ζωής των έργων υποδομής (παραχωρήσεις, ανάπτυξη ακινήτων, κ.άλ.).

 

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v