Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Τρεις μεγάλες κοινοπραξίες στο διαγωνισμό για το Καστέλι

Σίγουρη θεωρείται η υποβολή προσφορών στο διαγωνισμό για την κατασκευή και διαχείριση του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι Ηρακλείου από τρεις ομίλους. Γιατί χάθηκαν οι Κινέζοι. Πιθανή η παράταση της προθεσμίας υποβολής προσφορών.

Τρεις μεγάλες κοινοπραξίες στο διαγωνισμό για το Καστέλι

Τρεις προσφορές από ισχυρές κοινοπραξίες ελληνικών και διεθνών ομίλων αναμένονται στον διαγωνισμό για την κατασκευή και εκμετάλλευση του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι Ηρακλείου Κρήτης, ενώ εκτός διεκδίκησης είναι οι Κινέζοι που φέρονταν ενδιαφερόμενοι. Σύμφωνα με πληροφορίες, στο υπουργείο Υποδομών, όπου κατά πάσα πιθανότητα θα μεταθέσουν κατά λίγες ημέρες την προθεσμία κατάθεσης προσφορών που λήγει στις 11 Νοεμβρίου, θεωρούν σχεδόν σίγουρες τις τρεις υποψηφιότητες.

Στην αγορά υποστηρίζουν πως τα σχήματα έχουν ήδη διαμορφωθεί, και συγκεκριμένα πρόκειται για τις κοινοπραξίες της γαλλικής Vinci με την ΕΛΛΑΚΤΩΡ, της ισπανικής ACS με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και της επίσης γαλλικής Bouygues με τον όμιλο J&P ΑΒΑΞ. Άγνωστη παραμένει η στάση που θα κρατήσει το σχήμα της ΜΕΤΚΑ του ομίλου Μυτιληναίου με την Corporacion America το οποίο κατέθεσε μία από τις τρεις προσφορές για τη διαχείριση των περιφερειακών αεροδρομίων στον διαγωνισμό του Ταμείου Ιδιωτικοποιήσεων. 

Πάντως θεωρείται πολύ πιθανή η συμμετοχή επιπλέον συνεταίρων στα τρία σχήματα που προαναφέρθηκαν. Πρόσφατες είναι και οι δηλώσεις στελεχών της Αερολιμήν Αθηνών, που διαχειρίζεται το αεροδρόμιο "Ελευθέριος Βενιζέλος" για πιθανή εκδήλωση ενδιαφέροντος. Το 40% της τελευταίας ελέγχεται από την καναδική επενδυτική εταιρεία PSP που επενδύει στρατηγικά στον τομέα των υποδομών.

Αντίθετα, με βάση τις ίδιες πληροφορίες, δεν έχει εμφανιστεί μέχρι σήμερα ο κινεζικός κατασκευαστικός κολοσσός China State Construction Engineering Corporation (CSCEC) ανώτερα στελέχη του οποίου είχαν επισκεφτεί τον πρωθυπουργό Αντώνη Σαμαρά. Οι Κινέζοι φέρονταν ως υποψήφιοι για το έργο καθώς διαθέτουν πείρα στη διαχείριση υποδομών σε Ασία και Αφρική.

Ανώτερο στέλεχος κατασκευαστικού ομίλου επισημαίνει, όμως, πως τόσο οι Κινέζοι, όσο και οι Ρώσοι δυσκολεύονται να αντιμετωπίσουν την κοινοτική νομοθεσία παραγωγής δημοσίων έργων ή συμβάσεων παραχώρησης. Γι' αυτό και δύσκολα μεταφράζεται το ενδιαφέρον τους σε διεκδίκηση μεγάλων συμβάσεων εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Το έργο προσελκύει ενδιαφέρον τουλάχιστον από τους ευρωπαϊκούς ομίλους γιατί θεωρείται απολύτως απαραίτητο για την τουριστική ανάπτυξη της Κρήτης. Το νησί θα μπορούσε να υποδεχθεί δεκάδες χιλιάδες πρόσθετους τουρίστες στην περίπτωση που διέθετε επαρκές αεροδρόμιο, όπως επισημαίνουν εδώ και χρόνια οι άνθρωποι του τουρισμού.

Το σχέδιο προβλέπει πως ο ανάδοχος θα κατασκευάσει τόσο το αεροδρόμιο, όσο και τις οδικές συνδέσεις και το συνολικό κόστος κυμαίνεται μεταξύ 800 εκατ. και 1 δισ. ευρώ. Προς το παρόν δεν είναι γνωστό πώς θα καλυφθεί η δημόσια συμμετοχή, με δεδομένη τη μεγάλη στενότητα πόρων στο επόμενο ΕΣΠΑ.

Μία λύση είναι ένα ακόμα δάνειο από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) αφού αλλάξουν οι -κατά πολλούς- ληστρικοί όροι που θέτει μέχρι σήμερα για τη χρηματοδότηση της Ελλάδας (δέσμευση κοινοτικών πόρων που αντιστοιχούν στο 50% του δανείου!). Επειδή το έργο θεωρείται αναγκαίο και βιώσιμο (έχει μειωθεί το αρχικό κατασκευαστικό αντικείμενο ώστε να γίνει πιο ελκυστικό) θεωρείται σίγουρη η συμμετοχή της ΕΤΕπ αν της ζητηθεί.

Το μήκος του αεροδιαδρόμου στον νέο αερολιμένα του Ηρακλείου θα φτάνει τα 3,2 χιλιόμετρα, ενώ θα υπάρχει πρόβλεψη για επέκτασή του στα 3,8 χιλιόμετρα. Το μοντέλο παραχώρησης θα μοιάζει με αυτό του αεροδρομίου "Ελευθέριος Βενιζέλος" της Αθήνας, αλλά το ποσοστό που θα κατέχει το δημόσιο θα αποτελεί τμήμα της διαγωνιστικής διαδικασίας. Δηλαδή οι υποψήφιοι που ζητούν μικρότερο ποσοστό συμμετοχής του δημοσίου (με συγκεκριμένο πλαφόν κατώτερης συμμετοχής) θα κερδίζουν πόντους στη διεκδίκηση του έργου.

Ο ανάδοχος θα κατασκευάσει και θα λειτουργεί τους συνδετήριους άξονες με τον βόρειο και νότιο οδικό άξονα Κρήτης μήκους 30 και 20 χιλιομέτρων αντίστοιχα.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v