Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

ΕΛΤΑ: Μεγαλομπαταχτσής το Δημόσιο με χρέη 43,8 εκατ.

Φορείς του Δημοσίου χρησιμοποιούν τις υπηρεσίες των Ελληνικών Ταχυδρομείων, αλλά δεν εξοφλούν τις υποχρεώσεις τους στην ώρα τους. Αυξήθηκε την προηγούμενη χρονιά η διακίνηση δεμάτων, υποχώρησαν τα έσοδα των ΕΛΤΑ.

ΕΛΤΑ: Μεγαλομπαταχτσής το Δημόσιο με χρέη 43,8 εκατ.

Χρέη που προσεγγίζουν τα 45 εκατομμύρια έχουν φορείς του Δημοσίου προς τα ΕΛΤΑ. Πρόκειται για ποσά που οφείλουν στα Ελληνικά Ταχυδρομεία διάφοροι φορείς του Δημοσίου από τη διακίνηση της αλληλογραφίας τους.

Ειδικότερα ως το τέλος Σεπτεμβρίου, διάστημα για το οποίο υπάρχουν διαθέσιμα στοιχεία, τα χρέη του Δημοσίου, ασφαλιστικών ταμείων, δήμων αλλά και των περιφερειών προς τα ΕΛΤΑ ανέρχονταν σε 43,8 εκατομμύρια ευρώ. Το ποσό μπορεί να είναι μεγάλο, ωστόσο είναι σαφώς χαμηλότερο από τα 70 εκατομμύρια ευρώ που ανέρχονταν οι αντίστοιχες οφειλές το 2010.

Οι οφειλές του στενού δημόσιου τομέα φτάνουν στα 22,5 εκατομμύρια ευρώ, ενώ 11,5 εκατομμύρια ήταν η οφειλή της Γενικής Γραμματείας Ενημέρωσης. Τα ασφαλιστικά ταμεία οφείλουν στα ΕΛΤΑ περίπου 9 εκατομμύρια από τη διακίνηση της αλληλογραφία τους, ενώ μικρότερες οφειλές που προσεγγίζουν το 1 εκατομμύριο ευρώ έχουν δήμοι και περιφέρειες της χώρας.

Καθολική υπηρεσία

Μάλιστα πρέπει να τονιστεί ότι αυτά τα οφειλόμενα ποσά δεν σχετίζονται με την υποχρέωση που έχουν τα ΕΛΤΑ να παρέχουν καθολική υπηρεσία σε όλη τη χώρα, ανεξάρτητα από το αν κάποιες περιοχές παρουσιάζουν ή όχι εμπορικό ενδιαφέρον. Τα Ελληνικά Ταχυδρομεία έχουν οριστεί με νόμο ως πάροχος της καθολικής υπηρεσίας ως το 2028, κίνηση που είχε χαρακτηριστεί προικοδότηση της εταιρείας στο πλαίσιο του σχεδιαζόμενου διαγωνισμού αποκρατικοποίησης. Για την κάλυψη του κόστους της καθολικής υπηρεσίας συμβάλλουν οικονομικά και οι εναλλακτικοί πάροχοι ταχυδρομικών υπηρεσιών.

Πάντως προς τα ΕΛΤΑ υπάρχουν και οφειλές που αφορούν την καθολική υπηρεσία και πληροφορίες κάνουν λόγο για κονδύλι ύψους 15 εκατ. ευρώ, ποσό το οποίο αφορά τη φετινή και την προηγούμενη χρονιά. Η αποζημίωση για την καθολική υπηρεσία υπολογίζεται σε 15 εκατομμύρια ευρώ ετησίως, που τουλάχιστον από την πλευρά των ταχυδρομικών κρίνονται λίγα.

Τα Ελληνικά Ταχυδρομεία αλλά και οι υπόλοιπες εταιρείες του κλάδου βρίσκονται αντιμέτωπα με τη μείωση του έργου τους η οποία είναι συνεχόμενη τα τελευταία χρόνια, συνεπεία όχι μόνο της οικονομικής κρίσης αλλά και της αλλαγής στη συμπεριφορά των καταναλωτών που έχει προκαλέσει η επέλαση της τεχνολογίας.

Υποχώρηση της αγοράς, αλλά τα δέματα αυξάνονται

Σύμφωνα με τα τελευταία απολογιστικά στοιχεία που έχει επεξεργαστεί η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών την προηγούμενη χρονιά η εγχώρια ταχυδρομική αγορά κατέγραψε πτώση 10,9% σε αντικείμενα και 1,7% σε έσοδα. Συγκεκριμένα το 2013, διακινήθηκαν συνολικά 461 εκατ. ταχυδρομικά αντικείμενα, με έσοδα της τάξης των 563 εκατ. ευρώ, παρουσιάζοντας πτώση τόσο στο πλήθος των ταχυδρομικών αντικειμένων κατά 10,9%, σε σχέση με το προηγούμενο έτος, όσο και στα έσοδα κατά 1,7%.

Η πτώση της αγοράς επηρεάζει περισσότερο τα ΕΛΤΑ που συνεχίζουν μεν να υπερτερούν στη διακίνηση επιστολών, αλλά τα ταχυδρομικά έσοδά τους έχουν πλέον σχεδόν εξισωθεί με τα ταχυδρομικά έσοδα των επιχειρήσεων ταχυμεταφορών. Χαρακτηριστικό είναι ότι τα ΕΛΤΑ το 2013 κατείχαν το 88% του συνολικού μεριδίου της αγοράς, αναφορικά με το πλήθος των ταχυδρομικών αντικειμένων και το 50%, αναφορικά με τα έσοδα.

Στην αγορά των δεμάτων, που αποτελεί το νέο πεδίο... μάχης του κλάδου οι επιχειρήσεις ταχυμεταφορών κυριαρχούν, διακινώντας το 75,9% του όγκου και αποκομίζοντας το 90% των εσόδων. Μάλιστα να σημειωθεί ότι την προηγούμενη χρονιά η κατηγορία της διακίνησης δεμάτων σε εσωτερικό και εξωτερικό κατέγραψε αύξηση στην Ελλάδα.

Πρόκειται για παγκόσμια τάση, η οποία καταγράφει αύξηση έργου για τον κλάδο των δεμάτων, λόγω της μεγάλης ανόδου που σημειώνει το ηλεκτρονικό εμπόριο και, ταυτόχρονα, υποχώρηση μεριδίου για την κατηγορία των επιστολών, που πλήττεται από την τεχνολογική «επέλαση» και την αντικατάσταση παραδοσιακών τρόπων επικοινωνίας με σύγχρονες και δωρεάν μεθόδους.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v