Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Σάλος με τη χρηματοδότηση της ΕΒΖ μέσω... Αγροτικής

Η κυβέρνηση υποχρεώνει την υπό εκκαθάριση Αγροτική Τράπεζα να βάλει 30 εκατ. ευρώ στην ΕΒΖ χωρίς συμφωνημένη αναδιάρθρωση χρέους. Στα 143 εκατ. ευρώ τα ληξιπρόθεσμα δάνεια. Σε εξέλιξη οι συζητήσεις με την Πειραιώς.

Σάλος με τη χρηματοδότηση της ΕΒΖ μέσω... Αγροτικής

«Στο προσεχές διάστημα ή θα υπάρξει σημαντική αναδιάρθρωση του χρέους της ΕΒΖ ή η κυβέρνηση πετάει τα λεφτά των φορολογουμένων σε ένα βαρέλι που μπορεί να αποδειχθεί χωρίς πάτο, εγείροντας σοβαρά θέματα».

Η δήλωση αυτή ανθρώπου που έχει διαχειριστεί στο παρελθόν την Ελληνική Βιομηχανία Ζάχαρης είναι ενδεικτική των εντυπώσεων που δημιουργεί στην αγορά η πράξη νομοθετικού περιεχομένου με την οποία υποχρεώνεται η υπό ειδική εκκαθάριση ΑΤΕ να βάλει 30 εκατ. ευρώ στην ΕΒΖ, έναντι μελλοντικής αύξησης κεφαλαίου.

Παρότι η απόφαση υπακούει στις επείγουσες ανάγκες να διατηρηθεί στη ζωή η ιστορική βιομηχανία, μια και στις 31/12/2014 εμφάνισε αρνητικά ίδια κεφάλαια 25 εκατ. ευρώ (σε επίπεδο μητρικής), η λύση που προωθείται δεν είναι η συνήθης με βάση την επιχειρηματική πρακτική.

Η EΒΖ στο τέλος του 2014 είχε ληξιπρόθεσμες τραπεζικές υποχρεώσεις ύψους 143 εκατ. ευρώ, με ζημιογόνα αποτελέσματα, αρνητικά ίδια κεφάλαια και συνολικές βραχυπρόθεσμες υποχρεώσεις που υπερβαίνουν κατά 130 εκατ. ευρώ το κυκλοφορούν ενεργητικό.

Αυτό σημαίνει ότι στην πράξη είναι στα χέρια των πιστωτριών τραπεζών (σ.σ. Πειραιώς) και τα 30 εκατ. ευρώ έναντι αύξησης κεφαλαίου θα αποτελέσουν σταγόνα στον ωκεανό, αν δεν είναι η απαρχή μιας συνολικής ρύθμισης χρέους, με μετοχοποίηση/διαγραφή και αναχρηματοδότηση του υπολειπόμενου δανεισμού.

Σε διαφορετική περίπτωση η κυβέρνηση κινδυνεύει, σύμφωνα με πρώην τραπεζίτη, να κατηγορηθεί ότι για να δώσει μερικές ημέρες ζωής στη βιομηχανία έριξε... ζάχαρη στον τανκ της εκκαθάρισης, πετώντας τα λεφτά των φορολογουμένων.

Κεφαλαιακή ενίσχυση κατ' εξαίρεση του νόμου!

Όπως προκύπτει από το ίδιο το κείμενο της πράξης νομοθετικού περιεχομένου η εισφορά 30 εκατ. ευρώ στην ΕΒΖ διενεργείται κατ' εξαίρεση του νόμου (άρθρα 145 και 146 του Ν. 4261/2014), του κανονισμού ειδικής εκκαθάρισης τραπεζών, και των διατάξεων του Πτωχευτικού Κώδικα.

Δηλαδή, τόσο το θεσμικό, όσο και το κανονιστικό πλαίσιο που διέπει τις υπό ειδική εκκαθάριση τράπεζες δεν επιτρέπουν την κεφαλαιακή ενίσχυση εταιρειών που έχουν περιέλθει στην κατοχή τους.

Αποκλειστικός σκοπός των εκκαθαρίσεων είναι η είσπραξη απαιτήσεων και η ρευστοποίηση περιουσιακών στοιχείων ώστε να επιστρέψει στο ΤΧΣ και στο ΤΕΚΕ μέρος, έστω, των κεφαλαίων που έδωσαν για να καλύψουν τη ζημία και να μην υπάρξει «κούρεμα» καταθέσεων.

Με βάση, δε, την τελευταία ανακοίνωση της υπό ειδική εκκαθάριση ΑΤΕ πρωταρχικός στόχος της παραμένει η εκποίηση της συμμετοχής της (82,33%) στην EΒΖ με τους όσο το δυνατόν πιο συμφέροντες όρους.

Ο κίνδυνος να θεωρηθεί κρατική ενίσχυση

Με την πράξη νομοθετικού περιεχομένου η κυβέρνηση υποχρεώνει την υπό ειδική εκκαθάριση ΑΤΕ να χρησιμοποιήσει μέρος των εισπράξεών της, χρήματα, δηλαδή, που ανήκουν στους φορολογούμενους, για να χρηματοδοτήσει την Ελληνική Βιομηχανία Ζάχαρης.

Πρόκειται για κίνηση που μπορεί να θεωρηθεί κρατική βοήθεια από τη Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Κομισιόν (DG Comp) από την οποία ξεκίνησε και η αντίστροφή μέτρηση για το τέλος της Αγροτικής Τράπεζας.

Τα προβλήματα της EΒΖ οξύνθηκαν μετά την απόφαση για διάσπαση της Αγροτικής (27/7/2012), που αποτελούσε το βασικό της μέτοχο, σε «καλή» και «κακή» τράπεζα. Τα μεν δάνεια της Βιομηχανίας (περίπου 130 εκατ. ευρώ τότε) θεωρήθηκαν υγιή και πέρασαν στην Πειραιώς, η δε εταιρεία κακή(!) και έμεινε στην υπό ειδική εκκαθάριση ΑΤΕ με σκοπό να πωληθεί.

Αυτός ο τραγέλαφος ήταν ένα από τα βασικά εμπόδια για την πώλησή της (ο τελευταίος διαγωνισμός κηρύχθηκε άγονος στις 10/3/14) καθώς για μια βιομηχανία με ληξιπρόθεσμες τραπεζικές υποχρεώσεις το τίμημα εξαγοράς της ήταν σε ευθεία συνάρτηση με την αναδιάρθρωση-μείωση του δανεισμού της.

Ανοικτή η διαπραγμάτευση με την Πειραιώς

Σήμερα η EΒΖ, αντιμετωπίζει πρόβλημα βιωσιμότητας όπως αναφέρεται στις εξαμηνιαίες οικονομικές καταστάσεις της χρήσης 1/7/2014 - 30/6/2015 αν δεν προχωρήσει η αναχρηματοδότηση των ληξιπρόθεσμων τραπεζικών δανείων και δεν βρει κεφάλαιο κίνησης.

Για να αντιμετωπιστούν τα χρηματοοικονομικά, λειτουργικά και διαρθρωτικά προβλήματα, η διοίκηση της βιομηχανίας έχει θέσει σε εφαρμογή σχέδιο αναδιάρθρωσης με βάση σχετική μελέτη που συνέταξε η Kantor.

Το νέο επιχειρηματικό σχέδιο το οποίο προβλέπει μεταξύ άλλων αναδιάρθρωση του χρέους έχει υποβληθεί στην Τράπεζα Πειραιώς χωρίς προς το παρόν να έχει εγκριθεί (σ.σ. μέχρι και την ημέρα δημοσίευσης των αποτελεσμάτων 6μήνου)

Στον αντίποδα, το Μνημόνιο Αμοιβαίας Κατανόησης, που υπογράφηκε με την Πειραιώς πέρσι το καλοκαίρι (28/8/2014) και είχε ως σκοπό την εύρεση λύσης που να διασφαλίζει τις δανειακές απαιτήσεις της τράπεζας και ταυτόχρονα τη βιωσιμότητα της EΒΖ, έληξε χωρίς αποτέλεσμα.

Επιπρόσθετα η Τράπεζα Πειραιώς δεν παρείχε παράταση της χρηματοδότησης προς την EΒΖ με αποτέλεσμα δάνεια ύψους 143 εκατ. ευρώ να θεωρούνται στις 31/12/2014 ληξιπρόθεσμα.

Όπως αναφέρει η ΕΒΖ οι συζητήσεις με την Πειραιώς για την αναδιάρθρωση των δανείων βρίσκονται σε εξέλιξη με την τράπεζα να ζητά ενημέρωση για τις δράσεις που προγραμματίζει τόσο η βιομηχανία, όσο και ο βασικός της μέτοχος (υπό εκκαθάριση ΑΤΕ) ώστε με βάση αυτές τις τοποθετήσεις να αξιολογήσει τα εναλλακτικά σενάρια δράσης της.

Ερώτηση σε Λαφαζάνη

Ερώτηση για την κεφαλαιακή ενίσχυση της Ελληνικής Βιομηχανίας Ζάχαρης Α.Ε. και το αν έχει διασφαλιστεί η συμβατότητα με τους Κανόνες Κρατικών Ενισχύσεων, απηύθυνε προς τον Παναγιώτη Λαφαζάνη η βουλευτής της ΝΔ Νίκη Κ. Κεραμέως.

Η βουλευτής ρωτά επίσης αν θα συνεχισθεί η διαδικασία πώλησης της ΕΒΖ στο πλαίσιο της εκκαθάρισης της ΑΤΕ, και αν ναι, πώς θα επηρεάσει η σκοπούμενη κεφαλαιακή ενίσχυση την εξεύρεση αγοραστή.

 

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v