Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

ΔΕΠΑ: Μέσω ηλεκτροπαραγωγής η αύξηση της κατανάλωσης

'Ανοιξε τα χαρτιά του ο νέος διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΠΑ για εμπορική πολιτική, νέα σχέδια, συνεργασίες. Τι λέει για επέκταση δικτύων σε Ελλάδα, τις συνεργασίες με την αμερικανική Cheniere. Τα οικονομικά στοιχεία της ΔΕΠΑ.

ΔΕΠΑ: Μέσω ηλεκτροπαραγωγής η αύξηση της κατανάλωσης

Σχέδια της ΔΕΠΑ για την επέκταση δικτύων φυσικού αερίου σε περιοχές που δεν τροφοδοτούνται και πρωτίστως σε Ανατολική Μακεδονία, Θράκη, Στερεά και Δυτική Ελλάδα, ανέπτυξε ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Θοδωρής Κιτσάκος.

Μιλώντας στους δημοσιογράφους ο νέος επικεφαλής της δημόσιας επιχείρησης, έθεσε ως στόχο το 2018 να συνδεθούν με το δίκτυο αερίου αστικά κέντρα των παραπάνω περιφερειών, που είτε βρίσκονται σε εγγύτητα προς το υπάρχον κεντρικό δίκτυο, είτε θα μπορούσαν να τροφοδοτηθούν με υποδομές για υποδοχή συμπιεσμένου φυσικού αερίου - CNG.

Μάλιστα ο κ. Κιτσάκος αναφέρθηκε στο έντονο ενδιαφέρον που εκφράζεται από περιφερειάρχες, όπως της Στερεάς και Δυτικής Ελλάδος, οι οποίοι είναι πρόθυμοι να συνδράμουν ώστε να διευκολυνθεί η επέκταση δικτύων και η κατασκευή υποδομών.

Μάλιστα όπως είπε, δέχτηκε πρόταση από την περιφέρεια Δυτικής Ελλάδος για τη δημιουργία υποδομής στο λιμάνι της Πάτρας για υποδοχή πλοίων υγροποιημένου αερίου- LNG, η οποία θα επιτρέπει την τροφοδοσία της πόλης και της ευρύτερης περιοχής.

Ωστόσο τόνισε ότι για την προώθηση παρόμοιων λύσεων απαιτείται πολλή προεργασία και συνεργασία με τοπικούς φορείς, όπως και ρυθμιστικές παρεμβάσεις κυρίως σε επίπεδο προδιαγραφών κλπ. Σε κάθε περίπτωση τονίζει ο κ. Κιτσάκος ότι η ΔΕΠΑ το αμέσως επόμενο διάστημα θα ρίξει ιδιαίτερο βάρος στην επέκταση της χρήσης του φυσικού αερίου στο εσωτερικό, ώστε να καλυφθούν οι ανάγκες μεγαλύτερου μέρους του πληθυσμού.

Σε ό,τι αφορά στις δραστηριότητες της ΔΕΠΑ που σχετίζονται με διεθνή σχέδια, ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας αναφέρθηκε στη σημασία του Ελληνο-βουλγαρικού αγωγού (ΙGΒ) για τον οποίο έχει ήδη υπογραφεί η τελική επενδυτική απόφαση, αν και όπως είπε, αυτή περιλαμβάνει αιρέσεις (conditional). Παραδέχτηκε δε ότι από το πρώτο market test η χωρητικότητα για την οποία προέκυψε ενδιαφέρον, ήταν μικρότερη κατά 1 δισ. κυβικά μέτρα το χρόνο από αυτήν που θα εγγυόντανε την βιωσιμότητα του έργου.

Για το άλλο μεγάλο σχέδιο το οποίο συζητά η ΔΕΠΑ, αυτό του πλωτού τερματικού LNG της Αλεξανδρούπολης, ο κ. Κιτσάκος ήταν ιδιαίτερα συγκρατημένος.

Όπως είπε για το έργο αυτό, το οποίο προωθεί ο όμιλος Κοπελούζου, με ενδιαφέρον από την αμερικανική Cheniere για την πώληση δικού της αερίου, δεν έχει ληφθεί καμία απόφαση, ούτε και έχει αναληφθεί κάποια δέσμευση. Σύμφωνα με τα λεγόμενά του, δεν είναι καθόλου βέβαιο ότι είτε μέσω του πλωτού τερματικού της Αλεξανδρούπολης, είτε άλλων υποδομών, η αμερικανική εταιρεία θα μπορέσει να πουλήσει αέριο στην περιοχή, καθώς η τιμή με την οποία μπορεί να προσφέρει σήμερα, δηλαδή περίπου επτά δολάρια το ΜΜBTU (εκατομμύριο βρετανικές θερμικές μονάδες), δεν είναι ανταγωνιστική των τιμών που επιτυγχάνονται από τις συμβάσεις με Gazprom (ρώσικο), Botas (τούρκικο - αζέρικο), Sonatrach (αλγερινό).

«Το συγκεκριμένο έργο αξιολογείται συνεχώς, αλλά μην περιμένετε να γίνει κάτι σύντομα» τόνισε ο ίδιος, συμπληρώνοντας ότι δεν είναι δυνατόν να υλοποιηθούν όλα τα έργα που συζητούνται για την περιοχή (Βαλκάνια ΝΑ Ευρώπη), καθώς αυτή δεν προσφέρεται για μεγάλες καταναλώσεις.

Σύμφωνα με τις μελέτες που έχει υπόψιν της η ΔΕΠΑ, το 2020 η ζήτηση στις χώρες της περιοχής θα ανέρχεται σε 29 δισ. κ.μ. το χρόνο. Ωστόσο από την ποσότητα αυτή τα 13,5 δισ. κ.μ. αφορούν μόνο τη Ρουμανία, η οποία επιπλέον έχει και εγχώρια παραγωγή.

Για το φυσικό αέριο η περιοχή είναι «φτωχογειτονιά» τονίζει ο ίδιος, για να συμπληρώσει ότι η ΔΕΠΑ τις προοπτικές που βλέπει είναι προς την Ιταλία, ως αγορά και ως δυνητικό εταίρο για μεγάλα σχέδια όπως ο αγωγός East Med για τα κοιτάσματα της Ανατολικής Μεσογείου.

Στο σημείο αυτό ο κ. Κιτσάκος τόνισε ότι το μικτό σχήμα της ΔΕΠΑ με την ιταλική Edison, η εταιρεία Poseidon αποτελεί το κατάλληλο «όχημα» για την προώθηση σχεδίων αγωγών για μεταφορά αερίου προς την Ιταλία μέσω Ελλάδος, είτε αυτό είναι ρωσικό (ελληνικό τμήμα του Turkish Stream) είτε οποιασδήποτε άλλης προέλευσης.

Σε ερωτήσεις για το κατά πόσο η άποψη αυτή συμβαδίζει με τη θέση της κυβέρνησης ότι στο ελληνικό τμήμα του Turkish Stream θα εμπλακεί η ΔΕΠΕΝΕΜ (επικεφαλής ο σύζυγος της βουλευτού του Σύριζα Χαράς Καφαντάρη) ο κ. Κιτσάκος είπε ότι η Poseidon έχει ολοκληρωμένες μελέτες για το όλο έργο το οποίο είχε σχεδιαστεί ως ελληνοιταλικός αγωγός τόσο στην Ελλάδα, όσο και στην Ιταλία, ενώ τόνισε ότι όλα τα παραπάνω αποτελούν προσωπικές απόψεις.

Σε ερωτήσεις για τις εξελίξεις με τις εκκρεμότητες που έχει η ΔΕΠΑ με απαιτήσεις από ρήτρα take or pay (Gazprom) ή τροποποίησης της σύμβασης (τουρκική Botas), o διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΠΑ είπε ότι άρχισε η καταβολή των δόσεων στην πρώτη για τις παραλαβές του 2014 (20 εκατομμύρια η πρώτη δόση), ενώ θα ακολουθήσει η πληρωμή της δεύτερης.

Για τη διαφορά με την τουρκική Botas το ύψος της οποίας μπορεί να φτάσει έως και τα 150 εκατομμύρια, η διεθνής διαιτησία αναμένεται να εκδώσει την απόφασή της έως τις 30 Ιουνίου, ενώ το ποσό μπορεί να είναι πολύ χαμηλότερο.

Όπως δε είναι φυσικό, τα ποσά αυτά, σταδιακά θα επιβαρύνουν τους πελάτες της ΔΕΠΑ. Για το 2015 το πιθανότερο είναι ότι η επίπτωση από τη ρήτρα take or pay θα είναι πολύ μικρότερη, καθώς αυξήθηκε η κατανάλωση φυσικού αερίου, ενώ λόγω της συνεχιζόμενης πτώσης των τιμών, αναμένεται περαιτέρω αύξηση τα κατανάλωσης το 2016, η οποία ωστόσο στο μεγαλύτερο ποσοστό αναμένεται να προέλθει από τους ηλεκτροπαραγωγούς.

Οικονομικά αποτελέσματα

Αναφορικά με την οικονομική κατάσταση της ΔΕΠΑ, ο κ. Κιτσάκος είπε ότι το 2015 ο τζίρος διαμορφώνεται σε περίπου 90 εκατομμύρια ευρώ με υγιές cash flow και 60 εκατομμύρια συγκρίσιμο EBΙTDA. Πάντως παραδέχτηκε το πρόβλημα με «κακά» δάνεια ύψους περίπου 133 εκατομμυρίων.

Απλό αυτά, τα 90 προέρχονται από την ELFE πρώην ΒΦΛ κατά της οποίας έχουν ξεκινήσει διαδικασίες, τα 23 εκατομμύρια τις αστικές συγκοινωνίες και τα 10 εκατομμύρια την ΕΒΖ.

Για την τιμολογιακή της πολιτική το 2016, ιδίως τη στιγμή που δέχεται πιέσεις από τον ανταγωνισμό (παραδέχτηκε ότι χάνει πελάτες), η ΔΕΠΑ θα κάνει ανακοινώσεις το αμέσως επόμενο διάστημα.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v