Blueground: Βρήκε «αδαμαντωρυχείο» στη διαχείριση ιδιωτικών κατοικιών

H blueground αξιοποίησε την εκρηκτική αύξηση της ζήτησης από ταξιδιώτες για ιδιωτικές κατοικίες. Διαχειρίζεται 310 κατοικίες σε Ελλάδα, Τουρκία και τετραπλασιάζει τον τζίρο της από χρόνο σε χρόνο. Προσέλκυσε το ενδιαφέρον της Εθνικής Τράπεζας και Ολλανδών επενδυτών.

Blueground: Βρήκε «αδαμαντωρυχείο» στη διαχείριση ιδιωτικών κατοικιών

Μέχρι πριν τρία χρόνια, οι Αλέξανδρος Χατζηελευθερίου, Αλέξης Μαραγκός, Ανδρέας Νεζερίτης και Πένυ Παπακωνσταντίνου ήταν απλώς μια παρέα φίλων. To 2013 δημιούργησαν την εταιρεία προώθησης και διαχείρισης κατοικιών blueground και μάλλον δεν το μετάνιωσαν.

Διαχειρίζονται ήδη 300 κατοικίες στην Ελλάδα, 10 στην Τουρκία (Κωνσταντινούπολη) κι ετοιμάζονται να επεκταθούν σε Ιταλία, Ισπανία και Κεντρική Ευρώπη και κατά προτεραιότητα σε Αυστρία, Ουγγαρία, Τσεχία.

Η εταιρεία ξεκίνησε με αρχικό κεφάλαιο 50.000 ευρώ και η πρώτη δουλειά που ανέλαβε ήταν να εξασφαλίσει έξι κατοικίες για ισάριθμες οικογένειες τεχνικών που θα έρχονταν στην Ελλάδα για κάποιους μήνες, για ένα project της εταιρείας Ελληνικά Πετρέλαια (ΕΛ.ΠΕ)

Εστιάζοντας στην εξυπηρέτηση εταιρικών πελατών που αναζητούσαν ιδιωτικές κατοικίες για μισθώσεις διάρκειας 1-6 μηνών, η blueground έχτισε ένα ισχυρό πελατολόγιο και κατάφερε να τετραπλασιάζει τον τζίρο της από χρόνο σε χρόνο.

Η blueground γεννήθηκε εν μέσω του σεισμικών δονήσεων που προκαλούν στην παγκόσμια ταξιδιωτική αγορά πλατφόρμες διαχείρισης κατοικιών όπως η airbnb και η HomeAway. Ένα σεισμό που υποχρέωσε να αναπροσαρμόσουν τα σχέδιά τους ξενοδοχειακοί κολοσσοί όπως η Hyatt και η Accor, τουρ οπερέιτορ όπως η TUI και πλατφόρμες κρατήσεων όπως η Booking.com.

Ο Αλέξανδρος Χατζηελευθερίου, με τον οποίο μιλήσαμε, ήταν μέχρι το 2013 σύμβουλος επιχειρήσεων με θητεία στον τραπεζικό χώρο, σε πολυεθνικές όπως η Samsung και εταιρείες συμβούλων όπως η McKinsey.

Εξήγησε στο Euro2day.gr πώς «γεννήθηκε» η blueground.

«Θέλαμε να κάνουμε επιχειρηματικά κάτι στην Ελλάδα. Είδαμε την τάση που διαμορφώνεται για τη μίσθωση ιδιωτικών κατοικιών αλλά, ταυτόχρονα, τα προβλήματα που αντιμετώπιζαν οι ιδιοκτήτες κατοικιών και οι ταξιδιώτες που τα μίσθωναν. Ολοένα περισσότεροι αναζητούν στα ταξίδια τους περισσότερο χώρο απ' όσο προσφέρει ένα δωμάτιο ξενοδοχείου, πιο «προσωπικό» χώρο και, βέβαια, πιο οικονομικό. Όμως οι ιδιοκτήτες κατοικιών είτε δεν έχουν χρόνο, είτε δεν έχουν το απαραίτητο know-how για να εξοπλίσουν κατάλληλα και να συντηρήσουν το ακίνητό τους, να το τιμολογήσουν σωστά, να το προωθήσουν, να διαχειριστούν τις κρατήσεις, να υποστηρίξουν αυτούς που θα το μισθώσουν.

Οι ταξιδιώτες, από την πλευρά τους, δεν έβρισκαν πάντα αυτό που περίμεναν όταν έκαναν κράτηση για να μείνουν σε μια ιδιωτική κατοικία».

Η αλλαγή του θεσμικού πλαισίου άνοιξε τον δρόμο για την ανάπτυξη της συγκεκριμένης αγοράς. «Από τον περασμένο Νοέμβριο έχει απελευθερωθεί πλήρως η εμπορική εκμετάλλευση ακινήτων, αφού μπορούν να γίνονται αστικές μισθώσεις ακόμα και για δύο ημέρες»μ λέει ο Αλ. Χατζηελευθερίου.

Έτσι, η blueground αναπτύχθηκε γρήγορα. Τρία χρόνια μετά την ίδρυσή της διαχειρίζεται 300 κατοικίες στην Ελλάδα και προσθέτει στο χαρτοφυλάκιό της 30-40 ακίνητα κάθε μήνα.

Στην Αθήνα διαχειρίζεται 175 διαμερίσματα, από τα οποία 80 βρίσκονται στα βόρεια προάστια, 30 στα νότια και 65 στο κέντρο της πόλης. Επιπλέον, διαχειρίζεται 125 μονοκατοικίες και επαύλεις στην Ανάβυσσο, στο Σούνιο, στο Λαγονήσι, στη Μύκονο, στη Σαντορίνη, στην Πάρο, στην Αντίπαρο και στο Πόρτο Χέλι.

Βασικός λόγος για την εκρηκτική αύξηση της ζήτησης από ταξιδιώτες για ιδιωτικές κατοικίες είναι το μικρότερο κόστος τους σε σύγκριση με τη διαμονή σε ένα ξενοδοχείο.

«Μια βραδιά σε ένα ξενοδοχείο πέντε αστέρων κοστίζει στην Αθήνα 80-120 ευρώ. Σε μας η τιμή είναι 40-70 ευρώ για μια αντίστοιχου επιπέδου κατοικία. Τιμή που αντιστοιχεί σε ξενοδοχείο τριών αστέρων», λέει ο Αλ. Χατζηελευθερίου.

Επενδυτικός «μαγνήτης»

Η bueground δανείστηκε το όνομά της από το ομώνυμο πέτρωμα από το οποίο βγαίνουν τα διαμάντια. «Θέλαμε να υποδηλώσουμε ότι δουλειά μας είναι να αναδεικνύουμε την κρυμμένη υπεραξία του κάθε ακινήτου, το οποίο μπορεί να αποδειχθεί "διαμάντι" για τον ιδιοκτήτη του. Επιπλέον, το "blue" παραπέμπει στην Ελλάδα και το μπλε χρώμα, που θέλουμε να αποτελέσει βασικό στοιχείο της ταυτότητάς μας», λέει ο Αλ. Χατζηελευθερίου.

Κρυμμένη υπεραξία, όμως, φαίνεται πως εντόπισαν κι άλλοι. Έτσι, τον Ιούνιο του 2015 η Εθνική Τράπεζα απέκτησε μετοχικό ποσοστό στην blueground, στο πλαίσιο του προγράμματος στήριξης νεοφυών, καινοτόμων επιχειρήσεων Business Seads. Την ίδια στιγμή, το ολλανδικό fund Venture Friends έχει συμφωνήσει, ήδη, να μετάσχει στην επόμενη αύξηση μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας, η οποία αναμένεται να ανακοινωθεί επίσημα τον επόμενο μήνα.

Το μοντέλο λειτουργίας

«Λειτουργούμε με τη λογική ενός ξενοδοχείου που αντί να έχει όλα τα δωμάτιά του στο ίδιο κτίριο, τα έχει διάσπαρτα», εξηγεί ο Αλ. Χατζηελευθερίου το μοντέλο λειτουργίας της blueground.

Τον ρόλο του τμήματος κρατήσεων ή της «υποδοχής» ενός «κλασικού» ξενοδοχείου αναλαμβάνει στην περίπτωση της blueground η πλατφόρμα κρατήσεων.

Σύμφωνα με τον Αλ. Χατζηελευθερίου, η blueground απασχολεί έξι developers, οι οποίοι αναπτύσσουν για λογαριασμό της ειδικό λογισμικό που περιλαμβάνει: ολοκληρωμένο σύστημα διαχείρισης κρατήσεων (booking engine), αυτοματοποιημένη ενημέρωση των ιδιοκτητών των κατοικιών (για τις κρατήσεις, τα έσοδα και έξοδά τους και πότε θα πιστωθούν στους λογαριασμούς τους τα χρήματα από τις κρατήσεις), ειδική εφαρμογή (App) για τους επισκέπτες που θα τους παρέχει όλες τις πληροφορίες που χρειάζονται (από τους κωδικούς για το wi-fi του σπιτιού μέχρι πού μπορούν να φάνε, να ψωνίσουν, να διασκεδάσουν και πολλά άλλα), προγραμματισμό και διαχείριση λειτουργιών (από την υποδοχή των επισκεπτών, μέχρι τον καθαρισμό της κατοικίας και αποκατάσταση βλαβών) και δυναμική τιμολόγηση συνυπολογίζοντας τις τιμές του ανταγωνισμού και τα ειδικά γεγονότα στην πόλη, ώστε να επιτυγχάνεται η μέγιστη πληρότητα.

Η εταιρεία απασχολεί 40 εργαζόμενους κι επιπλέον 40 συνεργάτες για την υποδοχή των επισκεπτών, την καθαριότητα ή τη συντήρηση των κατοικιών.

Σύμφωνα με τον Αλ. Χατζηελευθερίου, όλα τα ακίνητα που διαχειρίζεται η blueground είναι καλές κατασκευές, νεόδμητα ακίνητα ή πρόσφατα ανακαινισμένα, με έπιπλα και συσκευές καινούργια ή έως τριών ετών.

Η blueground αναλαμβάνει τη διαχείριση κατοικιών με δύο τρόπους: είτε αναλαμβάνει την πλήρη διαχείριση του καταλύματος, καταβάλλοντας ένα συμφωνημένο μίσθωμα στον ιδιοκτήτη, είτε αναλαμβάνει τη διαχείριση των κρατήσεων και την υποστήριξη των επισκεπτών, εισπράττοντας προμήθεια 18%.

Πρακτικά, πάντως, τα ακίνητα που μπορούν να ενταχθούν στο δίκτυο της blueground δεν είναι όλα.

Ο Αλ. Χατζηελευθερίου εξηγεί γιατί: «Το 70% των Ελλήνων διαθέτουν κάποιο ακίνητο. Όμως, εμείς αναλαμβάνουμε τη διαχείριση κατοικιών που βρίσκονται στις περιοχές που αναζητούν οι επισκέπτες. Μιλάμε, δηλαδή, για περιοχές όπως η Πλάκα, το Σύνταγμα, η Ακρόπολη, το Κουκάκι, το Κολωνάκι, η Κηφισιά, το Μαρούσι, η Γλυφάδα και, βέβαια, οι τουριστικοί προορισμοί».

Εταιρείες της ίδιας λογικής όπως η airbnb, πάντως, έγιναν κόκκινο πανί για τους ξενοδόχους, που κάνουν λόγο για λειτουργία στα όρια της νομιμότητας και φοροδιαφυγή. Την ίδια στιγμή, η κυβέρνηση επεξεργάζεται θεσμικό πλαίσιο που θα θέτει κανόνες για τη λειτουργία τους και θα διασφαλίζει τη φορολόγηση των εσόδων τους.

Ο Αλ. Χατζηελευθερίου, πάντως, ξεκαθαρίζει πως: «Η blueground διαχειρίζεται και τουριστικά καταλύματα τα οποία διαθέτουν το απαιτούμενο ειδικό σήμα λειτουργίας του ΕΟΤ. Στις περιπτώσεις αστικών μισθώσεων, τα έσοδά μας είναι απολύτως διαφανή. Όλοι οι τραπεζικοί λογαριασμοί που διαθέτουμε, ακόμα και εκτός Ελλάδας, σε χώρες όπως η Κύπρος, είναι απολύτως συνδεδεμένες με την εταιρεία και όλα τα έσοδά μας φορολογούνται στην Ελλάδα».

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v