Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

ΕΛΛΑΚΤΩΡ: Το Κατάρ «βιτρίνα» των διεθνών δραστηριοτήτων

Ένας στους τρεις εργαζόμενους του ομίλου ΕΛΛΑΚΤΩΡ εργάζεται σήμερα στο μετρό της Ντόχα. Οι προοπτικές και τα προβλήματα από τη διεθνή παρουσία. Δύσκολη η προσέλκυση ιδιωτών επενδυτών για τα έργα στην Ελλάδα.

ΕΛΛΑΚΤΩΡ: Το Κατάρ «βιτρίνα» των διεθνών δραστηριοτήτων

Η ολοκλήρωση της "Χρυσής Γραμμής" (Gold Line) του μετρό της Ντόχα στο Κατάρ, έργο 3,2 δισ. ευρώ που έχει αναλάβει ως επικεφαλής (με 32%) κοινοπραξίας, αποτελεί κύρια προτεραιότητα του ομίλου ΕΛΛΑΚΤΩΡ καθώς είναι ένα από τα έργα-βιτρίνα για τη διεθνή του παρουσία.

Ο αντιπρόεδρος του ομίλου και επικεφαλής των διεθνών δραστηριοτήτων Δημήτρης Καλλιτσάντσης υποστήριξε την Παρασκευή, κατά τη διάρκεια της γενικής συνέλευσης, πως η ΕΛΛΑΚΤΩΡ βρίσκεται σήμερα σε 23 χώρες, αλλά ένας στους τρεις υπαλλήλους εργάζεται στην Ντόχα! Για το μετρό του Κατάρ, που ανατέθηκε τον Μάιο του 2014 και προβλέπεται να ολοκληρωθεί το 2018, απασχολούνται σήμερα περίπου 4.500 εργαζόμενοι (μεταξύ των οποίων και 200 Ελληνες) από τις 13.900 εργαζόμενους του ομίλου ΕΛΛΑΚΤΩΡ σε Ελλάδα και εξωτερικό.

Η διοίκηση του ομίλου είπε την Παρασκευή πως στο μετρό του Κατάρ έχουν ολοκληρωθεί οι τέσσερις σήραγγες μήκους 25 χιλιομέτρων, στο οποίο δουλεύουν 6 μετροπόντικες (ΤΒΜ). Η ΑΚΤΩΡ έχει αναλάβει και τα ηλεκτρομηχανολογικά έργα στη "Χρυσή Γραμμή", με τη διοίκηση να εμφανίζεται αισιόδοξη πως θα αναλάβει και τα αρχιτεκτονικά.

Η περαιτέρω ενίσχυση της διεθνούς παρουσίας θεωρείται μονόδρομος από τη διοίκηση, με δεδομένη τη στενότητα πόρων στην Ελλάδα και τις δυσκολίες για την Ευρώπη μετά και το βρετανικό δημοψήφισμα. Σήμερα το ανεκτέλεστο υπόλοιπο των υπογεγραμμένων συμβάσεων της εταιρείας ανέρχεται σε 3,2 δισ. ευρώ, με το 53% να προέρχεται από το εξωτερικό και κυρίως τη Μέση Ανατολή και τη Βαλκανική. Η διεθνής παρουσία του ομίλου δεν είναι, όμως, χωρίς προβλήματα. Οπως είπε ο κ. Δημ. Καλλιτσάντσης, στο Ντουμπάι η εταιρεία διεκδικεί 90 εκατ. ευρώ μέσω διαιτησίας για έργο βιολογικού καθαρισμού, ενώ σοβαρή αντιδικία υπάρχει και για δημόσια έργα στο Κουβέιτ.

Ο έτερος αντιπρόεδρος του ομίλου ΕΛΛΑΚΤΩΡ, ο κ. Δημήτρης Κούτρας, υποστήριξε την Παρασκευή πως τα παραδοσιακά δημόσια έργα "έχουν πεθάνει" και πως στο εξής "θα βλέπουμε μόνο συγχρηματοδοτούμενα έργα από ιδιώτες".

Κατά τον κ. Κούτρα, στην Ελλάδα "η δεξαμενή έχει στερέψει" και ο τεχνικός κόσμος έχει να περιμένει λίγα στον τομέα των δημοσίων έργων, μεταξύ των οποίων το αεροδρόμιο στο Καστέλι, ο Βόρειος Οδικός Αξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ), η υποθαλάσσια ζεύξη Σαλαμίνας - Περάματος και οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού, οι επεκτάσεις του μετρό και η ολοκλήρωση του σιδηροδρομικού άξονα μέχρι την Πάτρα.

Ο αντιπρόεδρος της ΕΛΛΑΚΤΩΡ υποστήριξε πως οι εταιρείες βλέπουν ήδη με σκεπτικισμό το έργο για το αεροδρόμιο στο Καστέλι. Οπως είπε, οι ιδιώτες επιδιώκουν αυξημένη συμμετοχή, την ώρα που το δημόσιο στοχεύει σε ενισχυμένο δικό του ποσοστό στη νέα εταιρεία. Παράλληλα υπάρχουν και οι συστάσεις της Eurostat, που δείχνουν τον δρόμο για εθνική συμμετοχή κάτω από 33%, ώστε το έργο να μην προσμετράται στο δημόσιο χρέος. Σε κάθε περίπτωση, θεωρείται δύσκολη η εξεύρεση ιδιωτικών κεφαλαίων για το έργο όπως και για τα άλλα συγχρηματοδοτούμενα στην Ελλάδα.

Στην ΕΛΛΑΚΤΩΡ υποστηρίζουν πως είναι θέμα ημερών η οριστικοποίηση της συμφωνίας μεταξύ του υπουργείου Υποδομών και των κοινοπραξιών που προωθούν τα οδικά έργα με συμβάσεις παραχώρησης. Στην Ολυμπία Οδό, σύμφωνα με πληροφορίες, το ύψος των αποζημιώσεων που θα λάβει ο κατασκευαστής προσδιορίζεται στα 150 εκατ. ευρώ, από τα οποία τα 45 εκατ. είναι πριμ επιτάχυνσης. Ο παραχωρησιούχος προβλέπεται να λάβει αποζημίωση από 60 έως 80 εκατ. ευρώ.

Οσο για την εισήγηση της Επιτροπής Ανταγωνισμού, ο κ. Κούτρας δήλωσε πως έχει μυθοποιηθεί και προέβλεψε ότι θα είναι μια αργή διαδικασία που θα τραβήξει σε χρόνο. Κατά τον ίδιο, δεν θα διακινδυνεύσει τη βιωσιμότητα των τεχνικών εταιρειών, ενώ τα δημόσια έργα είναι από τα φθηνότερα στην Ευρώπη.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v