Τα επόμενα βήματα του διαγωνισμού για ΔΕΣΦΑ

Τέλος του 2017, ίσως και τον Ιανουάριο του 2018 η ανάδειξη του προτιμητέου επενδυτή. Δώδεκα εβδομάδες η διάρκεια της δεύτερης φάσης του διαγωνισμού του ΤΑΙΠΕΔ. Ποιοι είναι οι διεκδικητές του ΔΕΣΦΑ και γιατί θέλουν την εταιρία.

Τα επόμενα βήματα του διαγωνισμού για ΔΕΣΦΑ

Περίπου 12 εβδομάδες είναι η διάρκεια της δεύτερης φάσης του διαγωνισμού πώλησης του 66% του ΔΕΣΦΑ η οποία κορυφώνεται με την υποβολή των δεσμευτικών προσφορών.

Αν και το χρονοδιάγραμμα που έχει συμφωνήσει η κυβέρνηση με τους δανειστές είναι ασφυκτικό, έως τον Δεκέμβριο του 2017, εντούτοις, δεν αποκλείεται η ανάδειξη του προτιμητέου επενδυτή να χρειαστεί και τον Ιανουάριο του 2018.

Ο διαγωνισμός του ΤΑΙΠΕΔ για την πώληση του 66% του Διαχειριστή Ελληνικού Φυσικού Αερίου από χθες περνάει στη δεύτερη φάση. Αυτή, σύμφωνα με το κείμενο της πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος διαρκεί περίπου 12 εβδομάδες και ο χρόνος αυτός μετρά αντίστροφα από τη στιγμή που οι δύο διεκδικητές υπογράψουν τη συμφωνία εμπιστευτικότητας με το Ταμείο και λάβουν το τεύχος, τα σχετικά έγγραφα της δεύτερης φάσης και την αίτηση της υποβολής προσφορών.

Οι προεπιλεγέντες επενδυτές θα έχουν επίσης πρόσβαση στο data room που έχει δημιουργηθεί στο ΔΕΣΦΑ, σε νομικές, οικονομικές, φορολογικές και άλλες τεχνικές εκθέσεις, θα μπορούν να πραγματοποιήσουν επισκέψεις και να υποβάλλουν ερωτήσεις στη διοίκηση του Διαχειριστή, ενώ στη διάθεση τους θα έχουν και τα σχέδια των συμβάσεων αγοράς μετοχών (SPA) και συμφωνίας μετόχων (SHA), Το πρώτο θα συναφθεί ανάμεσα στον προτιμητέο επενδυτή και τους πωλητές και το δεύτερο μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και του προτιμητέου επενδυτή.

To who is who των μνηστήρων

Οι δύο "μνηστήρες" του ΔΕΣΦΑ που πέρασαν ήταν εκείνοι που πληρούσαν τα κριτήρια του διαγωνισμού και τα οποία συνοψίζονται στο εξής ένα: Να είναι Διαχειριστές Συστημάτων Μεταφοράς και πλήρως ιδιοκτησιακά διαχωρισμένοι.

Η κοινοπραξία των Snam S.p.A. (Ιταλία), Enagás Internacional S.L.U. (Ισπανία), Fluxys S.A. (Βέλγιο) και N.V. Nederlandse Gasunie (Ολλανδία) είναι το αδιαφιλονίκητο φαβορί για την απόκτηση του 66% του ελληνικού διαχειριστή. Μάλιστα οι τρεις πρώτες εταιρίες είναι και μέτοχοι της κοινοπραξίας που τρέχει το μεγάλο ενεργειακό project την κατασκευή του αγωγού μεταφοράς φυσικού αερίου TAP. Κατασκευάζεται ήδη το ελληνικό τμήμα και θα μεταφέρει αέριο από το Αζερμπαϊτζάν στην Ιταλία και την Αλβανία.

Η Snam SpA (είναι ο leader της κοινοπραξίας των εταιριών με 50%) δραστηριοποιείται στην Ιταλία μέσω των τριών θυγατρικών της που ανήκουν αποκλειστικά στη μεταφορά, αποθήκευση και επαναεριοποίηση φυσικού αερίου. Πρόκειται για τη Snam Rete Gas SpA, την Stogit SpA και την GNL Italia SpA). Η Snam εκτός από μέτοχος της "TAP" έχει συμμετοχές σε διάφορους ΔΣΜ σε όλη την Ευρώπη.

Η ισπανική Enagás Internacional, S.L.U. (συμμετέχει με 16,7% στην κοινοπραξία). Είναι θυγατρική που ανήκει εξ ολοκλήρου στην Enagas SA, η οποία ενεργεί ως εταιρεία χαρτοφυλακίου ενός ομίλου που αναπτύσσει δραστηριότητες ανάπτυξης, κατασκευής, συντήρησης και λειτουργίας υποδομών φυσικού αερίου (εγκαταστάσεις μεταφοράς, υπόγεια αποθήκευση και Υγροποιημένο Φυσικό Αέριο) . Η Enagás S.A. είναι μέλος του ENTSO-G, ενώ η 100% θυγατρική της Enagás Transporte S.A.U. έχει πιστοποιηθεί με πλήρη διαχωρισμό ιδιοκτησίας για το δικό της δίκτυο. Συμμετέχει επίσης και στην "TAP".

Η FLUXYS S.A. (έχει μερίδιο 16,7% στην κοινοπραξία) και είναι ένας πλήρως ανεξάρτητος όμιλος υποδομών φυσικού αερίου που εδρεύει στο Βέλγιο και δραστηριοποιείται στην ευρωπαϊκή αγορά. Ο όμιλος FLUXYS είναι σημαντικός διαχειριστής διαμετακόμισης φυσικού αερίου με ιδιοκτησία σε διάφορους TSO μελών της ENTSO-G σε όλη την Ευρώπη. Οι δραστηριότητές του περιλαμβάνουν τη μεταφορά αερίου, την αποθήκευση και τερματικούς σταθμούς του ΥΦΑ. Η Fluxys S.A. εκμεταλλεύεται τα δίκτυά της μεταφοράς μέσω του καθεστώτος πλήρους ιδιοκτησιακού διαχωρισμού. Συμμετέχει επίσης στην "TAP".

Η N.V. Nederlandse Gasunie είναι μια κορυφαία εταιρεία υποδομής φυσικού αερίου που κατέχει και εκμεταλλεύεται διάφορα περιουσιακά στοιχεία υποδομής φυσικού αερίου στη Βορειοδυτική Ευρώπη. Οι πλήρεις θυγατρικές της Gasunie Gas Services BVV (στην Ολλανδία) και η Gasunie Deutchland Transport Services GmbH (στη Γερμανία) έχουν πιστοποιηθεί βάσει του μοντέλου αποκλεισμού πλήρους ιδιοκτησίας και είναι μέλη του ENTSO-G.

Η έκπληξη και αουτσάιντερ του διαγωνισμού είναι η άλλη ισπανική εταιρία και διαχειριστής η Regasificadora del Noroeste S.A. Εδρεύει στην αυτόνομη κοινότητα της Γαλικίας είναι διαχειριστής φυσικού αερίου που εφοδιάζει ολόκληρη την βορειοδυτική ισπανική περιοχή λειτουργώντας 130 χλμ. εθνικού δικτύου, ενώ διαθέτει και τερματικό σταθμό LNG στο Mugardos.

Η στρατηγική θέση και η "προίκα" του ΔΕΣΦΑ

Η απόκτηση του 66% του ΔΕΣΦΑ θεωρείται στρατηγικής σημασίας για τους μνηστήρες.

Η διέλευση του αγωγού TAP από τη χώρα μας, τα άλλα ενεργειακά μεγάλα σχέδια όπως ο αγωγός EastMed αλλά και οι υποδομές που διαθέτει ο Διαχειριστής, όπως το εθνικό δίκτυο άνω των 1.400 χλμ. και οι δύο δεξαμενές υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) στη Ρεβυθούσα δυναμικότητας 130.000 κυβικών μέτρων, καθιστούν την εταιρία του ΔΕΣΦΑ ως ένα σημαντικό asset στην ευρύτερη περιοχή της νοτιοανατολικής Μεσογείου και στις επικείμενες μεγάλες ενεργειακές εξελίξεις.

Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι η κυβέρνηση έχει σηκώσει τον πήχη... του τιμήματος πάνω από τα 400 εκατ. ευρώ που είχε προσφέρει η SOCAR στον προηγούμενο διαγωνισμό.

Ο ΔΕΣΦΑ το 2016 είχε εντυπωσιακή αύξηση της κερδοφορίας. Τα προ φόρων κέρδη ανέβηκαν κατά 98% σε σχέση με το 2015 στα 49,7 έναντι 25,1 εκατ. ευρώ. Τα κέρδη μετά από φόρους αυξήθηκαν πάνω από 105% στα 34,3 εκατ. ευρώ από 16,7 εκατ. ευρώ. Τα EBITDA έκλεισαν στα 104,2 εκατ. ευρώ έναντι 81,8 εκατ. ευρώ.
Τα έσοδα του ΔΕΣΦΑ για το 2016 ήταν υψηλότερα στα 206 εκατ. ευρώ από 173,5 εκατ. ευρώ.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v