Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Στα σκαριά η δημιουργία νέας εμπορικής τράπεζας

Πώς η Credicom, υπό την Atlas, θα μετεξελιχθεί σε κανονική τράπεζα. Το χρονοδιάγραμμα για την ΑΜΚ, το ύψος και η κάλυψή της. Δάνεια σε επιχειρήσεις και συλλογή καταθέσεων από το 2018. Τι θα κάνει με το δίκτυο και πώς θα δραστηριοποιηθεί στη διαχείριση των «κόκκινων» δανείων.

Στα σκαριά η δημιουργία νέας εμπορικής τράπεζας

Μια νέα εμπορική τράπεζα, η οποία θα ξεκινήσει από την επόμενη χρονιά να δραστηριοποιείται στις χορηγήσεις δανείων αλλά και στη συλλογή καταθέσεων, με στόχο σε βάθος τριετίας να διαθέτει εύλογο μερίδιο αγοράς, στοχεύει να δημιουργήσει στην Ελλάδα η Atlas Merchant Capital, με «όχημα» την προσφάτως εξαγορασθείσα Credicom Consumer Finance.

Παρά την πρόσφατη αποχώρηση του Άνθιμου Θωμόπουλου από τη θέση του διευθύνοντος συμβούλου του νέου σχήματος, ο σχεδιασμός της Atlas δεν ακυρώνεται, ούτε αναδιπλώνεται. Αντίθετα, το fund, που εξειδικεύεται σε επενδύσεις στον κλάδο χρηματοοικονομικών υπηρεσιών, βάζει μπροστά αύξηση κεφαλαίου στην Credicom, η οποία προβλέπεται να καλυφθεί μέσω ιδιωτικής τοποθέτησης.

Η αύξηση κεφαλαίου προβλέπεται να ξεκινήσει ως το τέλος του έτους, εφόσον το επιτρέψουν οι συνθήκες. Το ύψος της αύξησης κεφαλαίου δεν διευκρινίζεται, η διοίκηση όμως της Credicom κάνει λόγο για «σημαντική άντληση κεφαλαίων».

Τα νέα κεφάλαια θα χρηματοδοτήσουν τον μετασχηματισμό της Credicom σε τράπεζα παροχής ολοκληρωμένων τραπεζικών υπηρεσιών (π.χ. εταιρικές χορηγήσεις, αποδοχή καταθέσεων, λιανική τραπεζική, βοηθητικές υπηρεσίες πληρωμών), επιβεβαιώνοντας την προ ενάμιση έτους σχετική αποκάλυψη του Euro2day.gr.

Ταυτόχρονα, η νέα τράπεζα θα δώσει έμφαση στην εξαγορά, αναδιάρθρωση και αναχρηματοδότηση υφιστάμενων δανείων υπερδανεισμένων επιχειρήσεων, που όμως κρίνονται βιώσιμες. Αρχικά θα επιδιωχθεί η προσφορά λύσεων αναδιάρθρωσης σε επιχειρήσεις, οι οποίες δραστηριοποιούνται σε επιλεγμένους κλάδους της οικονομίας (θεματική προσέγγιση).

Τους βασικούς άξονες του νέου business plan για τη δημιουργία της έκτης εμπορικής τράπεζας, που θα δραστηριοποιηθεί στην εγχώρια αγορά, τους περιγράφει η έκθεση διοίκησης, η οποία συνοδεύει τις οικονομικές καταστάσεις χρήσης 2016 και αναρτήθηκε στην εταιρική ιστοσελίδα της τράπεζας πριν από μερικές ημέρες.

Εμπορική τράπεζα μετά από… τρία βήματα

Η μετεξέλιξη της Credicom σε καθαρά ανταγωνιστική τράπεζα προβλέπεται με βάση το σχέδιο να διενεργηθεί στα εξής στάδια:

- Παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών πιστοληπτικής ικανότητας σε εγχώριες επιχειρήσεις και προσφορά λύσεων για εξαγορά ή αναδιάρθρωση ή αναχρηματοδότηση εταιρικών δανείων. Μέρος των παραπάνω υπηρεσιών ήδη προσφέρονται.

- Μέσα στους επόμενους 12 μήνες, η Credicom θα μετατραπεί σε εμπορική τράπεζα που θα προσφέρει ολοκληρωμένες υπηρεσίες. Αρχικά η έμφαση θα δοθεί στη χρηματοδότηση μεσαίων και μεγάλων εταιρειών. Ταυτόχρονα, χάρη στην επέκταση της άδειας, θα μπορεί να δέχεται καταθέσεις και για τον λόγο αυτό προβλέπεται η ανάπτυξη δικτύου καταστημάτων. Οι υποδομές διαδικτυακής τραπεζικής (internet banking) και εφαρμογών κινητής τηλεφωνίας (mobile banking) θα ενισχυθούν περαιτέρω.

- Μέσα σε διάστημα 3-4 ετών θα αξιολογηθεί η επέκταση της τράπεζας σε άλλα προϊόντα λιανικής τραπεζικής, καθώς και σε προϊόντα και υπηρεσίες προς μικρομεσαίες επιχειρήσεις.

Η νέα οργανωτική δομή και το επιχειρησιακό μοντέλο της τράπεζας έχουν σχεδιασθεί παράλληλα με την ανάπτυξη συστημάτων πληροφορικής για το βασικό τραπεζικό σύστημα και τις περιφερειακές εφαρμογές. Το σχέδιο στελέχωσης έχει ήδη ετοιμασθεί και θα τεθεί σε εφαρμογή, όπως αναφέρεται, στους επόμενους 12 μήνες.

Το σχέδιο προβλέπει ανάπτυξη εργασιών μέσω τριών βασικών «καναλιών»: της ανάπτυξης δικτύου καταστημάτων, της κινητής τηλεφωνίας (mobile banking) και της διαδικτυακής τραπεζικής (Online Banking).

Οι επιδόσεις κατά τη χρήση 2016...

Σημειώνεται ότι η Credicom Consumer Finance ειδικευόταν παραδοσιακά στην καταναλωτική πίστη και σε προϊόντα που καλύπτουν την αγορά αυτοκινήτων. Από το 2013, μετά από απόφαση της μητρικής Credit Agricole, η τράπεζα διέκοψε τις νέες εργασίες (μοντέλο περιορισμού των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων), περιοριζόμενη στην είσπραξη των απαιτήσεών της.

Στις 17 Φεβρουαρίου, μετά και τις εγκρίσεις από SSM και ΤτΕ, η Credicom εξαγοράστηκε από την Atlas Merchant Capital fund (AMC).

H τράπεζα έκλεισε τη χρήση 2016 με μείωση στα έσοδα από τόκους καθώς και στα καθαρά έσοδα, λόγω της μείωσης του υπολοίπου δανείων και απαιτήσεων. Τα αποτελέσματα προ προβλέψεων ανήλθαν σε ζημίες 4,4 εκατ. ευρώ, έναντι ζημίας 1 εκατ. ευρώ το 2015, ενώ τα αποτελέσματα μετά από φόρους ανήλθαν σε κέρδος 9,6 εκατ. ευρώ, χάρη μεταξύ άλλων και στον αντιλογισμό προβλέψεων (4,1 εκατ. ευρώ) και στον αναβαλλόμενο φόρο.

Το σύνολο του ενεργητικού στο τέλος του 2016 διαμορφωνόταν σε 50,6 εκατ. ευρώ, τα μικτά δάνεια ανέρχονταν σε 33,7 εκατ. ευρώ και οι συσσωρευμένες προβλέψεις σε 14,6 εκατ. ευρώ. Το ποσοστό των μη εξυπηρετούμενων δανείων στο σύνολο του χαρτοφυλακίου διαμορφωνόταν, κατά την ίδια ημερομηνία, στο 44,3%, με τον δείκτη κάλυψης στο 90,2%.

…και η αγορά ελληνικών κρατικών ομολόγων

Τα ταμειακά της διαθέσιμα και τα αποθεματικά ανέρχονταν στο τέλος της περασμένης χρονιάς σε 17,5 εκατ. ευρώ, μετά και την πλήρη εξόφληση γραμμής πιστωτικής διευκόλυνσης προς την Credit Agricole, ύψους 11,2 εκατ. ευρώ.

Το μεγαλύτερο μέρος της παραπάνω ρευστότητας η τράπεζα το επένδυσε, κατά το δίμηνο Μαΐου-Ιουνίου της φετινής χρονιάς, σε ελληνικά κρατικά ομόλογα, αγοράζοντας τίτλους ονομαστικής αξίας 15 εκατ. ευρώ.

Ο δείκτης κεφαλαίου κοινών μετοχών της κατηγορίας 1 (Common Equity Tier I) διαμορφωνόταν στις 31.12.2016 σε 91,7%. Ο αριθμός του απασχολούμενου προσωπικού ανερχόταν σε 55 εργαζόμενους.

Η τράπεζα προχώρησε, εντός του 2016, σε απομείωση αξίας της θυγατρικής της Emporiki Rent κατά 2,1 εκατ. ευρώ πριν την πώλησή της, η οποία ολοκληρώθηκε στις 23 Μαρτίου της φετινής χρονιάς έναντι συμβολικού τιμήματος (1 ευρώ).

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v