Βακκάκης: «Τρύπια σαμπρέλα» η ελληνική αγορά

Αδρανής η εγχώρια οικονομία, τονίζει ο CEO της Jumbo. Η εταιρία στρέφει τον κύριο όγκο των επενδύσεών της στη Ρουμανία, όπου «τρέχει» με 50%. «Αχρείαστο» το νέο ομολογιακό. Τι είπε για ανταγωνισμό.

Βακκάκης: «Τρύπια σαμπρέλα» η ελληνική αγορά

Συγκρατημένες εκτιμήσεις για την κερδοφορία της τρέχουσας χρήσης 2017-2018 διατηρεί και πάλι ο διευθύνων σύμβουλος της εισηγμένης αλυσίδας Jumbo κ. Απόστολος Βακκάκης, εξαιτίας της κατανάλωσης στην Ελλάδα, που «μοιάζει με τρύπια σαμπρέλα. Φουσκώνει με αέρα αλλά σύντομα ξεφουσκώνει».

Ο κ. Βακκάκης -στο πλαίσιο της καθιερωμένης παρουσίασης των αποτελεσμάτων έτους στην ΕΘΕ- χαρακτήρισε την ελληνική οικονομία «αδρανή» και ως εκ τούτου θεώρησε ότι η συμμετοχή της στις επιδόσεις του ομίλου θα είναι χαμηλή.

Η πρόβλεψη για αύξηση πωλήσεων κατά 6%-9% στην τρέχουσα χρήση ανάφερε ότι θα προέλθει από τους υψηλούς ρυθμούς με τους οποίους τρέχουν οι ξένες αγορές (Ρουμανία +50%, Βουλγαρία +25%, Κύπρος +4%-5%). Αναφερόμενος στο α' τρίμηνο της χρονιάς, ο κ. Βακκάκης ανάλυσε πως το +12% στις πωλήσεις προήλθε τόσο από το εξωτερικό όσο και από το εσωτερικό, ωστόσο συμπλήρωσε ότι η τάση στην Ελλάδα άλλαξε μετά τις 20 Αυγούστου, συνεχίζοντας το επόμενο διάστημα με οριακές διακυμάνσεις σε σχέση με πέρυσι.

Δεδομένου ότι τα περιθώρια κέρδους στις αγορές της ΝΑ Ευρώπης είναι συγκρατημένα εξαιτίας του χαμηλού διαθέσιμου εισοδήματος, αλλά και δεδομένου ότι η εταιρία «έχει εξαντλήσει τη δυνατότητα συγκράτησης κόστους», η διοίκηση της Jumbο έχει προϋπολογίσει σταθερή κερδοφορία για το δωδεκάμηνο 2017-2018. Πάντως, ο κ. Βακκάκης υποστήριξε ότι η ενεργή διαχείριση και η προσπάθεια αύξησης της παραγωγικότητας βοήθησε τον όμιλο στην Ελλάδα να διατηρηθεί καθώς «αν αδρανούσαμε, θα βρισκόμασταν στο -5%».

Ανάφερε πως η Ελλάδα -υπό τις παρούσες οικονομικές συνθήκες- έχει «ταβανιάσει», και πως στην προσεχή πενταετία η αγορά της Ρουμανίας θα μπορούσε να αποκτήσει το μέγεθος «μισής Ελλάδας». Στη Ρουμανία, ο όμιλος ελέγχει σήμερα οκτώ σημεία πώλησης (και αναμένεται να εγκαινιάσει άμεσα ένα ακόμη κατάστημα), ενώ στο πλάνο του είναι η δημιουργία δικτύου 25 καταστημάτων, με «συντηρητικούς ρυθμούς».

Πάντως ο κ. Βακκάκης άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο επέκτασης «στις όμορες αγορές», πάντοτε εντός του πλαισίου των Βαλκανίων και της ΝΑ Ευρώπης, περιοχές που χαρακτήρισε ως «άγονη γραμμή». «Προτιμάμε να παίζουμε μπάλα στη Β' και Γ' Εθνική. Δεν μας ενδιαφέρει η Δυτική Ευρώπη».

Σε ό,τι αφορά τις επενδύσεις, η διοίκηση της εταιρίας διατηρεί τον ετήσιο προϋπολογισμό της στα 45-50 εκατ. ευρώ, για τη δημιουργία 2 νέων υπερκαταστημάτων (1 στη Ελλάδα, στη Ρουμανία), ενώ δεν αποκλείει και την επέκταση των αποθηκευτικών της χώρων με νέα επένδυση. Επίσης, η εταιρία επενδύει στο ηλεκτρονικό της κατάστημα, που διαθέτει πλέον πλήθος 40.000 κωδικών, εκτιμώντας ότι αποφέρει τζίρο «δύο υπερκαταστημάτων».

Όσον αφορά την έκδοση μετατρέψιμου ομολογιακού δανείου ύψους έως 250 εκατ. ευρώ που προτείνει η διοίκηση της εταιρίας στην προσεχή τακτική γ.σ. των μετόχων της, ο κ. Βακκάκης εξήγησε ότι πρόκειται να αντικαταστήσει υπάρχον (αλλά μη χρησιμοποιημένο) απλό ομολογιακό δάνειο, το οποίο θα φέρει μικρότερο κόστος. Συμπλήρωσε ότι αυτό θεωρητικά θα εξυπηρετήσει την ανάπτυξη στη Ρουμανία και το cash flow της εταιρίας, ωστόσο όπως ανάφερε, «δεν ξέρω αν θα το χρειαστούμε», μια και η Jumbο διαθέτει υψηλά διαθέσιμα και αυτοχρηματοδοτεί τις επεκτάσεις της.

Η αγορά

Κατά τον CEO της Jumbο, ο ανταγωνισμός, αν και πάντοτε υπαρκτός, «θα πρέπει να ματώσει για να πλησιάσει την Jumbο». Κι αυτό γιατί η εταιρία διαθέτει κεφάλαια, κρίσιμη μάζα, αλλά και υποδομές για να στηρίξουν τη λειτουργία της. «Δεν αγοράζουμε τζίρους, και δεν θα το πράξουμε ποτέ, ωστόσο κινούμαστε σ' ένα επίπεδο τιμών που ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα του 'Ελληνα καταναλωτή».

Επίσης σχολίασε τη ροπή των λιανεμπορικών επιχειρήσεων στις εκπτώσεις τιμών, υπογραμμίζοντας ότι βλάπτουν τα αποτελέσματά τους. «Αυτό το φαινόμενο της Black Friday θυμίζει την ιστορία με τα πρόβατα που ψήφισαν υπέρ του Πάσχα. Μάλιστα, τώρα αυτοσουβλίζονται κιόλας».

Απαντώντας σε ερώτηση για το άνοιγμα των καταστημάτων τις Κυριακές, ο κ. Βακκάκης ανάφερε πως όλη η συζήτηση γύρω από το θέμα είναι «προσχηματική». Ανάφερε πως το άνοιγμα δύο Κυριακές του Σεπτεμβρίου για ορισμένα καταστήματα του δικτύου δεν επέδρασε αποφασιστικά και πρόσθεσε: «Όταν ο καταναλωτής δεν απαιτήσει χαμηλότερη τιμή και να πάψει να πληρώνει την υπεραξία στην κάθε συντεχνία, τότε θα έχει νόημα το κυριακάτικο άνοιγμα. Αλλά εμείς ακόμη ζούμε στον 20ό αιώνα και διατηρούμε αντιλήψεις που δεν συνάδουν με τα σημερινά δεδομένα».

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v