Vodafone: Οπτική ίνα μέχρι το σπίτι και νέο μοντέλο τηλεοπτικού περιεχομένου

Τι είπε ο διευθύνων σύμβουλος της Vodafone Ελλάδος Χάρης Μπρουμίδης για τις επενδύσεις, τη μάχη στη συνδρομητική τηλεόραση και τη Forthnet. Οι αιχμές για ΟΤΕ.

Vodafone: Οπτική ίνα μέχρι το σπίτι και νέο μοντέλο τηλεοπτικού περιεχομένου

Το μεγαλύτερο επενδυτικό σχέδιο στη χώρα για την εγκατάσταση δικτύου οπτικών ινών μέχρι το σπίτι (FttH) προωθεί η Vodafone Ελλάδος, υποστήριξε χθες ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Χάρης Μπρουμίδης.

Ο ίδιος τόνισε πως το μοντέλο διανομής του τηλεοπτικού περιεχομένου αλλάζει, όπως έδειξε και η πρόσφατη συμφωνία της εταιρείας με τη Forthnet, για μετάδοση περιεχομένου της Nova μέσω της Vodafone TV. Η εταιρεία μέσα στους επόμενους μήνες θα λανσάρει μια νέα τηλεοπτική πλατφόρμα, που θα επιτρέπει π.χ. σε ένα νοικοκυρικό να έχει Vodafone TV ακόμα και αν δεν είναι πελάτης της Vodafone στις τηλεπικοινωνίες. Οσο για τη συμμετοχή της εταιρείας στις διαδικασίες πώλησης της Cyta Hellas και της Forthnet, ο κ. Μπρουμίδης υπήρξε φειδωλός σε δηλώσεις.

Ο διευθύνων σύμβουλος της Vodafone Ελλάδος είπε, πάντως, χθες πως για πρώτη φορά μετά από οκτώ χρόνια, το τρίτο τρίμηνο του 2017 ήταν θετικό για την ελληνική αγορά τηλεπικοινωνιών. Ειδικά η Vodafone Ελλάδος στο πρώτο εξάμηνο της τρέχουσας χρήσης (Απρίλιος 2017 - Μάρτιος 2018), είπε ο κ. Μπρουμίδης, είχε κύκλο εργασιών 440 εκατ. ευρώ, «ισχυρό ρυθμό αύξησης των εσόδων από υπηρεσίες (4,6%), διεύρυνση της πελατειακής βάσης στη σταθερή (643.000 πελάτες) και εντυπωσιακή άνοδο της κατανάλωσης data στο δεύτερο τρίμηνο, η οποία ξεπέρασε τις 12 χιλιάδες Terrabytes».  

Για τις επενδύσεις σε δίκτυα νέας γενιάς, ο Χ. Μπρουμίδης είπε πως υπάρχει διαφορά μεταξύ του μοντέλου που προωθεί η Vodafone Ελλάδος και του ανταγωνισμού. «Η Vodafone πιστεύει στην ανάπτυξη δικτύων που πάνε την οπτική ίνα μέχρι το σπίτι (Fiber to the Home - FTTH), τα οποία «ανταποκρίνονται πραγματικά στις ανάγκες του μέλλοντος και ανοίγουν νέους δρόμους για τους πολίτες και τις επιχειρήσεις, προς μια κοινωνία υπερυψηλών ταχυτήτων (Gigabit society). Μάλιστα, με χαρά σήμερα διαπιστώνει ότι και άλλοι πάροχοι αναγνωρίζουν πια αυτή την ανάγκη, επιβεβαιώνοντας τη θέση της».

Η πρώτη περιοχή, στην οποία θα ολοκληρωθεί δίκτυο FTTH σε μεγάλη κλίμακα, είναι ο Βύρωνας, όπου θα δοκιμαστεί για πρώτη φορά σε πραγματικές συνθήκες, η πρόσβαση και ανάπτυξη δικτύων οπτικών ινών, καθώς και η κάθετη υλοποίηση στα κτίρια, μέχρι το σπίτι του τελικού χρήστη. Επίσης, η Vodafone ολοκλήρωσε την ανάπτυξη δικτύου νέας γενιάς (και με τη χρήση οπτικών ινών) σε Φρεαττύδα, Νέο Κόσμο, Παγκράτι και Γηροκομείο και συνεχίζει μέσα στους επόμενους μήνες την υλοποίηση δικτύων νέας γενιάς (είτε FTTH είτε FTTC/Vectoring) σε πολλές περιοχές της Αθήνας, της Θεσσαλονίκης, του Βόλου, της Κοζάνης, των Ιωαννίνων και της Βέροιας.

«Η Vodafone έχει δεσμευθεί για την πρώτη μεγάλης κλίμακας υλοποίηση δικτύων FTTH στην Ελλάδα, η οποία έχει υποβληθεί και εγκριθεί ως επενδυτικό πλάνο από την ΕΕΤΤ στο πλαίσιο του κανονισμού Vectoring/NGA και αποτελεί μέρος του στρατηγικού πλάνου της εταιρείας για επενδύσεις ύψους 500 εκατ. ευρώ έως το 2020.  Μάλιστα το επενδυτικό πλάνο που εγκρίθηκε από την ΕΕΤΤ υπάχθηκε από τη Διυπουργική Επιτροπή Στρατηγικών Επενδύσεων (ΔΕΣΕ) στο καθεστώς «Επιτάχυνσης και διαφάνειας υλοποίησης Στρατηγικών Επενδύσεων» (fast track), γεγονός που επιβεβαιώνει τη στρατηγική σημασία που έχουν τα δίκτυα νέας γενιάς -και οι αντίστοιχες επενδύσεις- για τη χώρα».

Χθες έγινε γνωστό πως η Vodafone, ο ΟΤΕ και η Wind έχουν στείλει επιστολή προς τη Γενική Γραμματεία Τηλεπικοινωνιών, το Υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής και τον Αναπληρωτή Υπουργό Οικονομικών, με την οποία επισημαίνουν «την ανάγκη επιπλέον πόρων, μεταξύ άλλων, και πόρων που θα επέτρεπαν την περαιτέρω ενίσχυση του Super Fast Broadband (με την επιδότηση του κόστους της κάθετης καλωδίωσης στα κτίρια) ή την ενίσχυση της ευρυζωνικότητας για τις επιχειρήσεις (connected enterprise)». Το θέμα των επιδοτήσεων για την αναβάθμιση της καλωδίωσης στις πολυκατοικίες ώστε να φτάσει η οπτική ίνα μέχρι το σπίτι είχε θέσει πρόσφατα και ο επικεφαλής του ΟTE Μιχάλης Τσαμάζ.

Οι αλλαγές στο τηλεοπτικό περιεχόμενο

«Η Vodafone είχε εγκαίρως προβλέψει (και επιβεβαιώθηκε) ότι οι εξελίξεις στην αγορά οδηγούν σταδιακά στο να παύσει η αποκλειστικότητα του premium τηλεοπτικού περιεχομένου» είπε ο κ. Μπρουμίδης. «Η πρόσφατη εμπορική συμφωνία για τη διανομή των καναλιών Novasports είναι επαναστατική για τα ελληνικά δεδομένα, «ξεκλείδωσε» μία ολόκληρη αγορά και επιτρέπει στη Vodafone να παρέχει περισσότερες επιλογές στους καταναλωτές. Αυτό το μοντέλο αλλάζει σταδιακά τη λειτουργία της αγοράς».

«Οι εμπορικές και τεχνολογικές εξελίξεις ενδυναμώνουν τη Vodafone ως πάροχο συνολικών υπηρεσιών ψυχαγωγίας και επικοινωνίας. Ήδη, το Vodafone TV διαθέτει τον μεγαλύτερο On Demand κατάλογο στην Ελλάδα, ενώ η πρόοδος της ευρυζωνικότητας και η υλοποίηση των δικτύων νέας γενιάς θα έχουν καταλυτική επίδραση στην περαιτέρω εξάπλωση της συνδρομητικής IPTV. Τους επόμενους μήνες η Vodafone θα εγκαινιάσει μία νέα τηλεοπτική πλατφόρμα, η οποία θα δώσει καινούριες δυνατότητες στο Vodafone TV, καθώς θα έχει χαρακτήρα over-the-top (OTT), θα παρέχει τηλεοπτικές υπηρεσίες ανεξαρτήτως δικτύων και συσκευών και θα προσφέρει ευελιξία, σύγχρονες τεχνολογίες και περιεχόμενο που συναρπάζει».

Στην αντεπίθεση μετά τις δηλώσεις Μιχ. Τσαμάζ

Ιδιαίτερα εκτενής ήταν η παρέμβαση Χ. Μπρουμίδη με αφορμή τις πρόσφατες δηλώσεις του επικεφαλής του ΟTE Μιχάλη Τσαμάζ για τα εμπόδια που θέτει στον οργανισμό η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ) και το ρυθμιστικό περιβάλλον στην αγορά.

Οπως είπε, «η ελληνική αγορά αντιμετωπίζει σημαντικές προκλήσεις που επηρεάζουν τον ανταγωνισμό, τις δυνατότητες των καταναλωτών και τις επενδύσεις. Η ρύθμιση και η έγκαιρη (προληπτική και μη) παρέμβαση είναι αναγκαίες για την αποτελεσματική λειτουργία της αγοράς και την υλοποίηση επενδύσεων, και τη διασφάλιση ότι δεν υφίστανται διακρίσεις στην πρόσβαση και στη συμπεριφορά στη χονδρική αγορά, οι οποίες θα προκαλούσαν στρεβλώσεις στον ανταγωνισμό». Μεταξύ άλλων:

* Η πρόσβαση στην υποδομή και στο περιεχόμενο πρέπει να γίνεται με εύλογο κόστος

* Η επιλογή των κατάλληλων και ανθεκτικών στο μέλλον επενδύσεων δεν θα πρέπει να αντιμετωπίζει οποιουσδήποτε περιορισμούς

* Η εμπειρία του πελάτη θα πρέπει να διασφαλίζεται με όρους ισότιμης μεταχείρισης

* Το αποκλειστικό περιεχόμενο υψηλής αξίας δεν θα πρέπει να καταλήξει να γίνει μέθοδος κατάχρησης της τυχόν δεσπόζουσας θέσης ενός παρόχου στην αγορά».

Κατά τον διευθύνοντα σύμβουλο της Vodafone Ελλάδος, «η αποτελεσματική ρύθμιση από την ΕΕΤΤ αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για μία ανταγωνιστική αγορά ηλεκτρονικών επικοινωνιών και μπορεί να βοηθήσει στην υλοποίηση του οράματος της κοινωνίας των Gigabit, με την αποτροπή πρακτικών διακριτικής μεταχείρισης, ή τυχόν προσπάθειας επαναδημιουργίας μονοπωλιακών συνθηκών. Ένα ευρύτερο νομοθετικό πλαίσιο που θα στηρίζει έμπρακτα τις επενδύσεις και τον ανταγωνισμό, θα βοηθήσει ακόμα περισσότερο την ανάπτυξη των υποδομών και τη δημιουργία καινοτόμων επενδύσεων, συμβάλλοντας στην επανεκκίνηση της ελληνικής οικονομίας».

«Στόχος της ρύθμισης είναι η εύρυθμη λειτουργία της αγοράς και του ανταγωνισμού, που αποτελούν αυτονόητη προϋπόθεση προκειμένου οι καταναλωτές να απολαμβάνουν καλύτερες και πιο οικονομικές υπηρεσίες, αλλά και οι πάροχοι να έχουν την απαραίτητη επενδυτική πίστη για να επενδύσουν στη χώρα. Ένα τέτοιο παράδειγμα προληπτικής ρύθμισης είναι ο έλεγχος των προϊόντων λιανικής του παρόχου με δεσπόζουσα θέση».

«Σύμφωνα με την πολύ πρόσφατη (Δεκέμβριος 2016) απόφαση της ΕΕΤΤ αναφορικά με την εθνική αγορά χονδρικής τοπικής πρόσβασης σε σταθερή θέση (η οποία ελήφθη κατόπιν δημόσιας διαβούλευσης στην οποία συμμετείχαν όλοι οι πάροχοι, συμπεριλαμβανομένου βεβαίως και του ΟTE), η οποία κοινοποιήθηκε προς έγκριση και στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ο ΟTE ορίστηκε ως πάροχος με Σημαντική Ισχύ (δεσπόζουσα θέση) στην Εθνική Αγορά χονδρικής τοπικής πρόσβασης σε σταθερή θέση (...). Συνεπώς, εξαιτίας της δεσπόζουσας θέσης του υπόκειται εύλογα σε σειρά κανονιστικών υποχρεώσεων, μεταξύ των οποίων και Υποχρέωση να μην προβαίνει σε συμπίεση περιθωρίου κατά την παροχή λιανικών υπηρεσιών που βασίζονται, εν όλω ή εν μέρει, στα προϊόντα της αγοράς Χονδρικής Τοπικής Πρόσβασης σε σταθερή θέση. Σκοπός της υποχρέωσης αυτής είναι να αποφευχθεί ο περιορισμός των ανταγωνιστών από τη δυνατότητα να έχουν ένα τουλάχιστον εύλογο εμπορικό κέρδος στις λιανικές αγορές που δραστηριοποιούνται, χρησιμοποιώντας τις υπηρεσίες που περιλαμβάνονται στην ως άνω υπό ρύθμιση αγορά χονδρικής τοπικής πρόσβασης».

«Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι μέχρι αυτή τη στιγμή, στην Ελλάδα, λόγω της απουσίας εναλλακτικών δικτύων πρόσβασης, οι εναλλακτικοί πάροχοι μπορούν να δραστηριοποιηθούν στην λιανική αγορά μόνο μέσω της χρήσης υπηρεσιών του δικτύου πρόσβασης του ΟTE και συνεπώς πιθανή συμπίεση περιθωρίου θα οδηγήσει στον αποκλεισμό τους και στην εξάλειψη του ανταγωνισμού, σε βάρος προφανώς των Ελλήνων καταναλωτών» ξεκαθάρισε ο Χ. Μπρουμίδης.

Ο ίδιος κατέληξε πως «επειδή η προληπτική ρύθμιση δεν είναι πάντοτε αρκετή και αυτό αποδεικνύεται από το γεγονός ότι ο OΤΕ έχει υιοθετήσει πρακτικές οι οποίες βλάπτουν τον ανταγωνισμό, θα πρέπει να υπάρχει συνεχής και συστηματική εποπτεία της λειτουργίας της αγοράς και θα πρέπει οι τυχόν καταγγελίες ή διαφορές να επιλύονται μέσα σε εύλογο χρόνο. Η αδικαιολόγητα καθυστερημένη παρέμβαση συνιστά τελικά μη επίλυση, εφόσον πια οι αντι-ανταγωνιστικές πρακτικές παγιώνονται και τα αποτελέσματά τους δεν ανατρέπονται. Η καταγγελία της Vodafone για την καρτοκινητή, η οποία εκκρεμεί από το 2012 και επί της οποίας ακόμα δεν έχει εκδοθεί απόφαση από την ΕΕΤΤ, είναι ένα τέτοιο πολύ αρνητικό παράδειγμα».

Φώτης Κόλλιας fotisk2@euro2day.gr

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus