Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Κύπρος: Τραπεζική εξυγίανση με βαρύτατο τίμημα

Το κράτος «πληρώνει» για να… πουλήσει το καλό κομμάτι της Συνεργατικής Κυπριακής Τράπεζας! Βαρύς λογαριασμός για φορολογούμενους και εργαζόμενους. Πού κερδίζουν και τι χάνουν οι σημερινοί μέτοχοι της Ελληνικής.

Κύπρος: Τραπεζική εξυγίανση με βαρύτατο τίμημα

Σε βαρύτατες απώλειες που θα κληθούν να επωμιστούν τόσο οι Κύπριοι φορολογούμενοι, όσο και οι εργαζόμενοι της Συνεργατικής Κυπριακής Τράπεζας οδηγεί η «πώληση» του καλού κομματιού της ΣΚΤ στο Συγκρότημα της Ελληνικής.

Το τελικό deal μπορεί μεν να εξασφαλίζει τους καταθέτες της ΣΚΤ και να βελτιώνει σε σημαντικό βαθμό την κατάσταση στο σύνολο της τοπικής τραπεζικής αγοράς (με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την οικονομία), ωστόσο:

• Επιβαρύνει σε μεγάλο βαθμό το δημόσιο χρέος, σε μια χώρα που βγήκε μόλις προ διετίας απ’ το Μνημόνιο.

• Οδηγεί γύρω στους χίλιους εργαζόμενους της ΣΚΤ στην «έξοδο», αφού προηγουμένως τους δοθεί κάποιο χρηματικό πακέτο.

Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή.

Το κυπριακό δημόσιο: θα «πουλήσει» το «καλό κομμάτι» της ΣΚΤ, χωρίς να εισπράξει ούτε ένα ευρώ! Αντίθετα, θα εγγυηθεί ένα ποσό ως «ασφάλιστρο» (asset protection plan) σε περίπτωση που κάποια από τα δάνεια της ΣΚΤ δεν αποπληρωθούν.

Έτσι, πέραν του asset protection plan, το κυπριακό δημόσιο:

α) θα χάσει το 1,75 δισ. ευρώ που έχει ήδη καταβάλει για συμμετοχή του σε αυξήσεις κεφαλαίου της ΣΚΤ.

β) Θα διατηρήσει για πάρα πολύ χρόνο ακόμη την πρόσφατη κατάθεση του ύψους 2,35 δισ. ευρώ στην Τράπεζα (για τον λόγο αυτό εξεδόθη κρατικό ομόλογο).

Τα ποσά αυτά είναι πολύ σημαντικά, αν συνεκτιμηθεί πως το ύψος του κυπριακού ΑΕΠ κυμαίνεται γύρω στα 20 δισ. ευρώ και ο δείκτης του δημόσιου χρέους έκλεισε το 2017 πάνω από το 100%.

Από την άλλη πλευρά, το κυπριακό δημόσιο θα επιδιώξει να ανακτήσει σε βάθος χρόνου μέρος των απωλειών του μέσα από τη διαχείριση των «κακών δανείων» της ΣΚΤ (γύρω στα 6 δισ. ευρώ) και επιπλέον θα λάβει κάποια ακίνητα που σήμερα κατέχει η ΣΚΤ.

Η Ελληνική Τράπεζα: Για να απορροφήσει την «καλή ΣΚΤ» η Ελληνική Τράπεζα θα χρειαστεί κεφαλαιακή ενίσχυση και για τον λόγο αυτό αποφασίστηκε ΑΜΚ ύψους 150 εκατ. ευρώ (προκειμένου να παραμείνουν σε ικανοποιητικά επίπεδα οι δείκτες φερεγγυότητάς της).

Όσοι μέτοχοι της Ελληνικής δεν συμμετάσχουν στην ΑΜΚ θα δουν τα ποσοστά τους να διαχέονται, ενώ η Δήμητρα Επενδυτική έχει συμφωνηθεί να συμμετάσχει στην επικείμενη έκδοση με ποσό έως 72,3 εκατ. ευρώ, προκειμένου να κατέχει τουλάχιστον το 20% της ενοποιημένης πλέον Τράπεζας.

Η Δήμητρα -όπως και οι άλλοι επενδυτές που είχαν συμμετάσχει στην προ ετών ανακεφαλαιοποίηση της Τράπεζας- καταγράφει μέχρι σήμερα αρνητικές υπεραξίες από την τοποθέτησή της στην Ελληνική και τώρα αποφασίζει να μπει «ακόμη πιο βαθιά» στο τοπικό τραπεζικό σύστημα, με πρώτο στόχο την ανάκτηση των απωλειών της.

Από την άλλη πλευρά, το θετικό για την Ελληνική Τράπεζα είναι ότι μετά το deal, θα δει το ποσοστό των μη εξυπηρετούμενων δανείων της να υποχωρεί από το 52% γύρω στο 25%. Επίσης, η Ελληνική θα κληθεί να εκμεταλλευθεί συνέργειες και οικονομίες κλίμακας, μέσα από τον δραστικό περιορισμό του αριθμού των καταστημάτων, αλλά και μέσα από την αποχώρηση πολλών εργαζομένων.

Εργαζόμενοι: Από τους εργαζόμενους της ΣΚΤ, κάποιοι θα μεταταχθούν στην Ελληνική Τράπεζα, κάποιοι άλλοι θα παραμείνουν στην («κακή» πλέον) ΣΚΤ και τέλος, γύρω στα 900-1.000 άτομα θα αποχωρήσουν μετά τη λήψη «χρηματικού πακέτου».

Το τραπεζικό σύστημα: Στο τοπικό τραπεζικό σύστημα όχι μόνο θα εισρεύσουν επιπλέον 150 εκατ. ευρώ (ΑΜΚ της Ελληνικής), αλλά παράλληλα θα αφαιρεθούν επισφαλή δάνεια της τάξεως των 6 δισ. ευρώ. Το σύνολο των δεικτών του συστήματος θα βελτιωθεί σημαντικά, με ό,τι αυτό σημαίνει τόσο για την αξιοπιστία του, όσο και για τη δυνατότητα χρηματοδότησης της πραγματικής κυπριακής οικονομίας.

Σε κάθε περίπτωση, έντονες είναι οι συζητήσεις το τελευταίο χρονικό διάστημα για τις κατά καιρούς ευθύνες που οδήγησαν τη Συνεργατική Κυπριακή Τράπεζα σε αδιέξοδο, με δεδομένο ότι η ΣΚΤ δεν είχε υποστεί απώλειες από την επέκτασή της σε χώρες όπως η Ελλάδα και η Ρωσία, όπως είχε συμβεί με τις περιπτώσεις των Κύπρου και Λαϊκής.

Σύμφωνα με αναλυτές, τα λάθη ξεκινούν από τον υπερδανεισμό των νοικοκυριών πριν το ξέσπασμα της κρίσης, συνεχίστηκαν με το ανεπαρκές θεσμικό πλαίσιο που ψήφισε η Βουλή για την είσπραξη των μη εξυπηρετούμενων χορηγήσεων και καταλήγουν σε πιθανά λάθη χειρισμού της τελευταίας περιόδου.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v