Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Ναυπηγεία: Προχωρούν Νεώριο, Σκαραμαγκάς, ακολουθεί η Ελευσίνα

Το σχέδιο για το Νεώριο θέλει να επαναλάβει στην περίπτωση των Ναυπηγείων Ελευσίνας ο Στέργιος Πιτσιόρλας. Γιατί καθυστερεί το σχέδιο εξυγίανσης του Νεωρίου. Σήμερα παραδίδεται στην ΕΤΑΔ η δεξαμενή 5 του Σκαραμαγκά.

Ναυπηγεία: Προχωρούν Νεώριο, Σκαραμαγκάς, ακολουθεί η Ελευσίνα

Η ώρα της αλήθειας πλησιάζει για τα Ναυπηγεία Ελευσίνας, τα οποία απειλούνται με οριστικό λουκέτο, αν δεν βρεθεί επενδυτής στα πρότυπα των ναυπηγείων Νεωρίου Σύρου, που ανήκουν στον ίδιο όμιλο.

Το πρόγραμμα των δύο πυραυλακάτων του Πολεμικού Ναυτικού (που είχε αναλάβει την πληρωμή του 70% των μισθών για όσο διαρκούν οι εργασίες) ολοκληρώνεται, ενώ τα προβλήματα ρευστότητας επιτείνονται. Χθες ο υφυπουργός Οικονομίας Στέργιος Πιτσιόρλας χρειάστηκε να απαντήσει με ντουντούκα στους διαμαρτυρόμενους εργαζόμενους. Υποσχέθηκε πως σήμερα θα έχει συνάντηση με τον αναπληρωτή υπουργό Αμυνας Φώτη Κούβελη για την επέκταση της σύμβασης με το Πολεμικό Ναυτικό.

Ο κ. Πιτσιόρλας είπε στην ουσία στους εργαζόμενους που διαμαρτύρονταν στην είσοδο του υπουργείου Οικονομίας στην Καραγιώργη Σερβίας πως η μοναδική λύση είναι η αλλαγή ιδιοκτησίας. Αυτό που δεν είπε, βέβαια, ο υφυπουργός Οικονομίας είναι πως αν δεν βρεθεί επενδυτής όπως συνέβη στο Νεώριο (όπου και εκεί δεν έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία), τότε τα ναυπηγεία πτωχεύουν. Ρόλο στην υπόθεση των Ναυπηγείων Ελευσίνας, που όπως και το Νεώριο ελέγχονται από την οικογένεια Ταβουλάρη, έχει και η Alpha Bank ως μεγαλύτερος πιστωτής.

Σύμφωνα με τον τελευταίο δημοσιευμένο ισολογισμό των Ναυπηγείων Ελευσίνας, για τη χρήση 2016, οι συνολικές υποχρεώσεις ανέρχονταν σε 255 εκατ. από 237 εκατ. ευρώ το 2015. Στις βραχυπρόθεσμες υποχρεώσεις των περίπου 200 εκατ. περιλαμβάνονται και δάνεια, κυρίως από την Alpha, ύψους περί τα 27 εκατ. ευρώ. Χαρακτηριστικό των δυσκολιών που αντιμετωπίζουν τα ναυπηγεία είναι πως το 2016 παρουσίασαν κύκλο εργασιών μόλις 9 εκατ. ευρώ από 115 εκατ. ευρώ το 2015, ενώ οι ζημίες μετά φόρων εκτοξεύθηκαν στα 41 εκατ. από 7,7 εκατ. στην προηγούμενη χρήση.

Στην ΕΤΑΔ η δεξαμενή 5 του Σκαραμαγκά

Εν τω μεταξύ σήμερα παραδίδεται στην Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου (ΕΤΑΔ) η δεξαμενή 5 των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά (η λεγόμενη και «πέτρινη»), που είναι η μεγαλύτερη του είδους της στη Μεσόγειο. Η διαγωνιστική διαδικασία για την πώληση της συγκεκριμένης δεξαμενής θα γίνει από την ΕΤΑΔ και ήδη υπάρχει ενδιαφέρον από ισχυρούς ομίλους, μεταξύ των οποίων και η κινεζική Cosco που διαχειρίζεται το λιμάνι του Πειραιά.

Η τελευταία εκκρεμότητα για το Νεώριο

Αλλά και η υπόθεση με τον υποψήφιο στρατηγικό επενδυτή για τα ναυπηγεία Νεωρίου, την ONEX, κρατάει περισσότερο από το αναμενόμενο. Το σχέδιο εξυγίανσης επρόκειτο να υποβληθεί από την άνοιξη αλλά ακόμα υπάρχουν εκκρεμότητες. Το σχέδιο βρίσκεται στο τελευταίο στάδιο ολοκλήρωσης και αναμένεται τις επόμενες ημέρες, σύμφωνα με πληροφορίες, να υποβληθεί στους πιστωτές για έγκριση, ώστε να κατατεθεί η συμφωνία εξυγίανσης στο Πρωτοδικείο Σύρου για επικύρωση.

Το μεγαλύτερο πρόβλημα και η ιδιαιτερότητα στην περίπτωση εξυγίανσης του Νεωρίου ήταν οι οφειλές προς τον ΕΦΚΑ, που φτάνουν στα 18 εκατ. ευρώ. Για να κατατεθεί το σχέδιο εξυγίανσης, αναμένεται η έγκριση του διοικητικού συμβουλίου του ΕΦΚΑ για τη ρύθμιση του χρέους σε έως 280 δόσεις (εκτιμάται πως η απόφαση θα προβλέπει από 240 έως 280 δόσεις).

Αρχικά είχε σχεδιαστεί να προχωρήσει με νομοθετική ρύθμιση η πληρωμή των οφειλών σε πολλές δόσεις. Στη συνέχεια διαπιστώθηκε πως μια τέτοια ρύθμιση θα σκόνταφτε στη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Κομισιόν (DGComp), καθώς θα μπορούσε να θεωρηθεί παράνομη κρατική ενίσχυση προς την εταιρεία που διαχειρίζεται τα ναυπηγεία Νεωρίου.

Στο υπουργείο Οικονομίας υποστηρίζουν πως, στο πλαίσιο των διαβουλεύσεων με την ελληνική κυβέρνηση για την ανεύρεση στρατηγικού επενδυτή για το Νεώριο, η ΟΝΕΧ είχε καταθέσει την πιο ολοκληρωμένη πρόταση, η οποία περιλαμβάνει συνολικές επενδύσεις 60 εκατ. ευρώ και αποπληρωμή δεδουλευμένων στους περίπου 500 εργαζόμενους.

Το μοντέλο που επεξεργάστηκε το υπουργείο Οικονομίας υπό τον Στ. Πιτσιόρλα ήταν η αξιοποίηση του άρθρου 106 του Πτωχευτικού Κώδικα, όπως ισχύει και τη συμφωνία του απαιτούμενου εκ του νόμου ποσοστού πιστωτών σε ένα βιώσιμο σχέδιο εξυγίανσης, το οποίο τελικώς θα κατατεθεί στο αρμόδιο δικαστήριο προς επικύρωση.

Οι ενέργειες που έγιναν στο πλαίσιο της διαδικασίας:

Α) Ολοκληρώθηκε η διαδικασία έγκρισης οικονομικών καταστάσεων ετών 2015 και 2016 από τη Γενική Συνέλευση της Εταιρείας και εγκρίθηκε το ισοζύγιο του έτους 2017.

Β) Δημιουργήθηκε μια ενδιάμεση εταιρεία προκειμένου να πάρουν και πάλι μπρος οι μηχανές του Ναυπηγείου, σε συνεργασία με την ΟΝΕΧ, κατόπιν παραχώρησης του μέχρι πρότινος ιδιοκτήτη του Ναυπηγείου Νίκου Ταβουλάρη.

Γ) Ύστερα από ενέργειες του γραφείου του υφυπουργού Οικονομίας και Ανάπτυξης, που έχει αναλάβει την υλοποίηση του σχεδιασμού για την αναβίωση της ναυπηγοεπισκευαστικής βιομηχανίας, δόθηκε η δυνατότητα επανασύνδεσης με τη ΔΕΗ στην ενδιάμεση εταιρεία. Η ηλεκτροδότηση του ναυπηγείου είχε διακοπεί από τον Νοέμβριο του 2017, λόγω των συσσωρευμένων οφειλών προς τη ΔΕΗ.

Δ) Το σωματείο Εργαζομένων συμφώνησε στη διαδικασία εξυγίανσης με ομόφωνη απόφαση Γενικής Συνέλευσης την 1η/03/2018.

Ε) Το πρώτο πλοίο για επισκευή, μετά τη 14μηνη αδράνεια, έφτασε στις δεξαμενές του Νεωρίου στις 20 Μαρτίου 2018. Σύμφωνα με πρόσφατο δελτίο Τύπου των εργαζομένων στο ναυπηγείο, στους πρώτους δυόμισι μήνες επαναλειτουργίας επισκευάστηκαν 17 πλοία.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v