Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Ηχηρό κανόνι Airtickets-Travelplanet24 με απόνερα στον τουρισμό

(upd) Σε οριακή κατάσταση λειτουργούσε τους τελευταίους μήνες η εταιρεία Tripsta, που διαχειριζόταν τα online ταξιδιωτικά πρακτορεία airtickets και travelplanet24. Για καταχρηστική συμπεριφορά πολυεθνικών κάνει λόγο η διοίκηση. Τι θα γίνει με όσους έχουν εισιτήρια.

Ηχηρό κανόνι Airtickets-Travelplanet24 με απόνερα στον τουρισμό

Στην επόμενη μέρα ενός ηχηρού κανονιού βρίσκεται ήδη η ελληνική αεροπορική αγορά, μετά την κατάρρευση της εταιρείας Tripsta, η οποία ελέγχει τα ηλεκτρονικά ταξιδιωτικά πρακτορεία (Online Travel Agents) Airtickets και Travelplanet24.

To Euro2day.gr επιβεβαίωσε την κατάρρευση της εταιρείας, η οποία αποδίδεται, από παράγοντες της αγοράς, στην αδυναμία της να εξυπηρετήσει οφειλή ύψους 70 εκατ. ευρώ. Το ποσό αφορούσε οφειλή της εταιρείας προς τις αεροπορικές εταιρείες για εισιτήρια που είχε εκδώσει.

Σύμφωνα με πληροφορίες του Euro2day.gr, ο ιδιοκτήτης της εταιρείας Philip Brinkmann είχε συμφωνήσει πρόσφατα με το γραφείο BSP (σ.σ. εισπράττει από τα ταξιδιωτικά γραφεία τα χρήματα που αντιστοιχούν στα εισιτήρια που εκδίδουν και τα αποδίδει στις αεροπορικές εταιρείες) της διεθνούς ένωσης αεροπορικών εταιρειών (ΙΑΤΑ) να εξοφλήσει την οφειλή σε δόσεις. Η συμφωνία προέβλεπε, σύμφωνα με πληροφορίες, την καταβολή κλιμακούμενων δόσεων, οι οποίες αυτή την περίοδο έφθαναν το 1,05 εκατ. ευρώ και θα αυξανόταν σε 8 εκατ. ευρώ τον Οκτώβριο.

Το λουκέτο στην Tripsta και στα δύο ηλεκτρονικά πρακτορεία έκδοσης αεροπορικών εισιτηρίων που διαχειρίζεται (airtickets, travelplanet24) άρχισε να διαρρέει από αργά χθες το βράδυ, ύστερα από σχετική ανάρτηση υπαλλήλου της εταιρείας σε μέσο κοινωνικής δικτύωσης, το οποίο αναφερόταν σε απολύσεις προσωπικού.

Η υπόθεση δεν ήχησε ως κεραυνός εν αιθρία στην εγχώρια ταξιδιωτική και αεροπορική αγορά καθώς αποτελούσαν κοινό μυστικό τα σοβαρά οικονομικά προβλήματα που αντιμετώπιζε η εταιρεία τους τελευταίους 6-7 μήνες.

Οι μεγάλες αεροπορικές εταιρείες μεταξύ των οποίων και η Αegean στην ελληνική αγορά, φέρονται να είχαν εντοπίσει καθυστερημένα το πρόβλημα που αντιμετώπιζε η εταιρεία (σ.σ. η ελληνική εταιρεία γνωστοποίησε ότι η έκθεσή της είναι μόλις 400.000 ευρώ). Αυτός ήταν ο λόγος, σύμφωνα με πηγές της εγχώριας ταξιδιωτικής αγοράς, που, το τελευταίο διάστημα, της επέτρεπαν να εκδίδει δικά τους εισιτήρια μόνο με μετρητά. Στο μεταξύ, ωστόσο, η οφειλή της εταιρείας προς τις αεροπορικές εταιρείες είχε φθάσει τα 70 εκατ. ευρώ, για τα οποία συμφωνήθηκε η αποπληρωμή τους σε δόσεις.

Η εταιρεία είχε οδηγηθεί σε οικονομική ασφυξία το τελευταίο διάστημα. Ενδεικτικό, σύμφωνα με έμπειρα στελέχη της εγχώριας αγοράς, είναι το γεγονός πως για την έκδοση των αεροπορικών εισιτηρίων πελατών της με μετρητά (όπως απαιτούσαν οι αεροπορικές εταιρείες) χρησιμοποιούσε ακόμα και πιστωτικές κάρτες των ίδιων των πελατών της. Θέμα το οποίο εντοπίστηκε από τις αεροπορικές εταιρείες, οι οποίες της αφαίρεσαν αυτή τη δυνατότητα όπως και σε άλλα διαδικτυακά ταξιδιωτικά πρακτορεία, προκειμένου να περιοριστεί ο κίνδυνος απώλειας εσόδων σε περιπτώσεις κατάρρευσης κάποιου Online Travel Agent (OTA).

Εκτός από την οφειλή των 70 εκατ. ευρώ προς τις αεροπορικές εταιρείες μέσω του ελληνικού γραφείου BSP της IATA (αεροπορικά εισιτήρια που εκδίδονται στην Ελλάδα ανεξάρτητα αν αφορούν Έλληνες ή ξένους πελάτες), αδιευκρίνιστο παραμένει το συνολικό άνοιγμα της εταιρείας. Κι αυτό καθώς διατηρούσε υποκατάστημα και στη Γερμανία. Το Euro2day.gr επιδίωξε να επικοινωνήσει με τον Ελληνογερμανό ιδιοκτήτη της εταιρείας Ph. Brinkmann αλλά κατέστη αδύνατο μέχρι τη στιγμή που γράφονταν αυτές οι γραμμές.

Πληροφορίες πάντως, οι οποίες μπορούν να επιβεβαιωθούν μόνο από την ΙΑΤΤΑ, κάνουν λόγο για επιπλέον άνοιγμα ύψους 30-35 εκατ. ευρώ στην αγορά της Γερμανίας, από εισιτήρια που είχαν εκδοθεί μέσω του παραρτήματος που διατηρεί η Tripsta στη συγκεκριμένη αγορά.

Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, η οφειλή της εταιρείας μόνο προς τη γερμανική αεροπορική εταιρεία Lufthansa φέρεται να ξεπερνά τα 15 εκατ. ευρώ.

Παράγοντες της εγχώριας ταξιδιωτικής και αεροπορικής αγοράς εκφράζουν φόβους για συνέπειες και στον ελληνικό τουρισμό από την κατάρρευση της Tripsta καθώς ήταν ο ισχυρότερος «παίκτης» της ελληνικής αγοράς online ταξιδιωτικών γραφείων.

Σύμφωνα με στοιχεία που μετέφεραν στο Euro2day.gr κορυφαίοι παράγοντες του χώρου, τα δύο online πρακτορεία που διαχειρίζεται η εταιρεία στην Ελλάδα (airtickets, travelplanet24) αντιπροσώπευαν την περίοδο Ιανουαρίου-Μαΐου 2018 το 40% της ελληνικής αγοράς αεροπορικών εισιτηρίων.

Παράγοντες της εγχώριας αεροπορικής αγοράς, πάντως, επισημαίνουν πως τα διαδικτυακά πρακτορεία airtickets και travelplanet24 δεν έχουν χαρακτηριστεί από την ΙΑΤΑ ότι βρίσκονται σε καθεστώς default (χρεωκοπίας). Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές ο επιχειρηματίας έχει καταφέρει να συγκεντρώσει το ποσό που της τάξης του 1 εκατ. ευρώ που προέρχεται από προμήθειες για την έκδοση εισιτηρίων.

Έτσι, αναφέρουν οι ίδιες πηγές, με βάση τη συμφωνία με την ΙΑΤΑ που βρίσκεται σε ισχύ εκτιμάται ότι θα δώσει στα δύο πρακτορεία τη δυνατότητα να παραμείνουν εν λειτουργία τουλάχιστον μέχρι τον Αύγουστο.

Σύμφωνα με άλλες πληροφορίες οι απολύσεις που έγιναν αφορούν περί τους 200 εργαζόμενους. Παράγοντες του χώρου εκτιμούν πως οι υπάλληλοι που δεν απομακρύνθηκαν θα αναλάβουν την ομαλή διεκπεραίωση των κρατήσεων που έχει, ήδη, κάνει η εταιρεία μέχρι σήμερα.

Σε ότι αφορά την αποζημίωση των εργαζομένων, πληροφορίες φέρουν τον ιδιοκτήτη Ph. Brinkmann να αναζητά χρήματα για την εξόφλησή τους.

Η ανακοίνωση της Tripsta

Σε ανακοίνωσή της η εταιρία επισημαίνει τα εξής:

H Tripsta και η airtickets® ανακοινώνουν ότι τις προσεχείς ημέρες είναι υποχρεωμένες να προβούν σε ριζική αναδιάρθρωση της λειτουργίας τους και να αναστείλουν προσωρινά την έκδοση μελλοντικών αεροπορικών εισιτηρίων.

Παρά τις διαρκείς προσπάθειες των εταιρειών να αντεπεξέλθουν στην αναίτια και άδικη συμπεριφορά συνεργατών τους και συγκεκριμένα πολυεθνικών εταιρειών διαχείρισης συστημάτων κρατήσεων και διανομής εισιτηρίων, δυστυχώς η πρωτοφανώς άδικη, επιθετική και καταχρηστική συμπεριφορά απέναντί τους, αποστράγγισε αιφνίδια τα ταμειακά τους διαθέσιμα.

Το επιχειρηματικό πλάνο που εφαρμόστηκε, η περικοπή των δαπανών και η εξισορρόπηση των προβλημάτων ρευστότητας των εταιρειών οι οποίες έχουν μηδενικό τραπεζικό δανεισμό, είχαν ήδη αρχίσει να αποδίδουν θετικά αποτελέσματα και δημιούργησαν βάσιμες προοπτικές για την επιχειρηματική ανάκαμψή τους. Επιπλέον, η καινοτόμος συμφωνία που πέτυχαν οι εταιρείες με την ΙΑΤΑ – που εκπροσωπεί 290 αεροπορικές εταιρείες σε όλο τον κόσμο – και η πολύ ευνοϊκή ρύθμιση αποπληρωμής των υποχρεώσεών τους, ενίσχυσε ακόμη περισσότερο τη θετική έκβαση του εγχειρήματος.

Δυστυχώς, όμως, συγκεκριμένοι συνεργάτες, προσδοκώντας σε πρόσκαιρα οφέλη, αντί να σταθούν αρωγοί, υπονόμευσαν οποιοδήποτε σχεδιασμό και με απαράδεκτο τρόπο έπληξαν την επιβίωση των δύο εταιρειών. Το αποτέλεσμα ήταν να δημιουργήσουν ένα τόσο ασφυκτικό πρόβλημα ρευστότητας, που κατέστησε αδύνατη τη συνέχιση της εύρυθμης λειτουργίας τους.

Είναι αυτονόητο ότι η Tripsta και η airtickets® στρέφονται εναντίον τους με όλα τα νομικά και δικαστικά μέσα και ευελπιστούν στη δικαίωσή τους από την ανεξάρτητη Δικαιοσύνη. Ωστόσο, η δικαστική διαδικασία είναι χρονοβόρος. Ως εκ τούτου, οι εταιρείες, αφού εξάντλησαν κάθε δυνατή εναλλακτική λύση, οδηγήθηκαν στη δύσκολη απόφαση της αναδιάρθρωσης και της προς το παρόν αναστολής έκδοσης μελλοντικών αεροπορικών εισιτηρίων.

Πρώτο μέλημα των εταιρειών υπήρξε η πλήρης εξασφάλιση των δεδουλευμένων και όλων των νόμιμων αποζημιώσεων προς τους εργαζομένους τους και η εξόφληση όλων των υποχρεώσεών τους προς το Δημόσιο και τους ασφαλιστικούς οργανισμούς.

H Tripsta και η airtickets® ήταν και είναι οι μεγαλύτερες ελληνικές εταιρείες του κλάδου και οι μοναδικές που ανταγωνίστηκαν ευθέως τους πολυεθνικούς ανταγωνιστές τους, οι οποίοι άλλωστε θα είναι και οι μόνοι ωφελημένοι από τη σημερινή εξέλιξη.

Οι ιστότοποι των εταιρειών λειτουργούν και θα λειτουργούν κανονικά. Τα εκδοθέντα εισιτήρια και οι κρατήσεις όλων των πελατών συνεχίζουν να είναι σε πλήρη ισχύ.

Οι εργαζόμενοι και η διοίκηση των δύο εταιρειών, με σεβασμό προς τους πελάτες τους και προς την ιστορία τους, θα εργαστούν με αξιοπρέπεια και ευσυνειδησία και με μοναδικό μέλημα την εξυπηρέτηση των πελατών τους.

Για κάθε εξέλιξη οι εταιρείες θα παράσχουν άμεση ενημέρωση προς όλους, καταλήγει.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v