Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Κερδίζει πόντους το σχέδιο για «ηλεκτρική λεωφόρο» Ελλάδας-Γερμανίας

«Ζεστές» για την ηλεκτρική διασύνδεση η γερμανική TenneT και η σλοβενική ELES. Οι επαφές με τον ΑΔΜΗΕ και η επιχειρηματική λογική του GAI.

Κερδίζει πόντους το σχέδιο για «ηλεκτρική λεωφόρο» Ελλάδας-Γερμανίας

Το σχέδιο για την ηλεκτρική λεωφόρο Ελλάδας-Γερμανίας, με το διακριτικό τίτλο, Green Αegean Interconnector (GAI), μεταφορικής ικανότητας 3 GW, παρουσίασε χθες ο ΑΔΜΗΕ, με την ανταπόκριση της γερμανικής TenneT να χαρακτηρίζεται «εξαιρετικά θετική».

Η TenneT είναι ένας από τους τέσσερις Διαχειριστές του Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας της Γερμανίας. Κατά τη διάρκεια τηλεδιάσκεψης, ανώτερα στελέχη των δύο Διαχειριστών συζήτησαν εκτενώς για το περιβάλλον των διασυνοριακών διασυνδέσεων στην Ευρώπη και τις προοπτικές της ανάπτυξης των ΑΠΕ στην Ελλάδα, συμπεριλαμβανομένου του δυναμικού των Υπεράκτιων Αιολικών Πάρκων.

Στο «κάδρο» αυτό, αναλύθηκε η επιχειρηματική λογική του GAI για τη μεταφορά προς τις χώρες της Κεντρικής Ευρώπης, με υψηλή ζήτηση για πράσινη ενέργεια, της περίσσειας της ενέργειας από τους ηλιακούς και αιολικούς σταθμούς της Ελλάδας. Εξηγήθηκε επίσης το πώς συνδυάζεται το έργο με την στρατηγική της Ελλάδας για ενεργή συμμετοχή στην υλοποίηση ενεργειακών διαδρόμων για μεταφορά προς την Ευρώπη πράσινης ενέργειας από την ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου, στρατηγική που συνάδει με τον στόχο της ΕΕ για εξεύρεση εναλλακτικών προμηθευτών ενέργειας.

Από την πλευρά της TenneT παρουσιάστηκε το αντίστοιχο πρόγραμμα ανάπτυξης σταθμών ΑΠΕ, με έμφαση στα έργα στη Βόρειο Θάλασσα, και επισημάνθηκε ότι με δεδομένο ότι μέχρι πρότινος το βάρος είχε πέσει στις ηλεκτρικές διασυνδέσεις προς το βορρά της Γερμανίας, η ενίσχυση των διασυνδέσεων προς τον ευρωπαϊκό Νότο μέσω project όπως ο GAI είναι κρίσιμες για το Σύστημα Μεταφοράς της Γερμανίας.

Να σημειωθεί ότι τα στελέχη της γερμανικής εταιρείας ήταν ενήμερα τόσο για την πορεία των εγχώριων διασυνδέσεων που υλοποιεί ο ΑΔΜΗΕ, όσο και των μεγάλων διασυνοριακών έργων που ωριμάζουν, όπως, η διασύνδεση Ελλάδας-Κύπρου-Ισραήλ και η δεύτερη διασύνδεση Ελλάδας-Ιταλίας, τα οποία χρησιμοποιούν τεχνολογία HDVC (διασύνδεση υπερυψηλής τάσης συνεχούς ρεύματος) με την οποία σχεδιάζεται και ο Green Aegean Interconnector.

Στο πλαίσιο αυτό, ΑΔΜΗΕ και TenneT συμφώνησαν να συνεργαστούν, από κοινού με τους Διαχειριστές της Αυστρίας και της Σλοβενίας, στα επόμενα βήματα ωρίμανσης της διασύνδεσης, που θα ξεκινά από την Ελλάδα και θα περνά από τις δυο χώρες για να καταλήξει στη Γερμανία, στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Δικτύου Διαχειριστών Συστημάτων Μεταφοράς, ENTSO-E, με δεδομένο ότι ο ΑΔΜΗΕ ήδη βρίσκεται σε διαδικασία ένταξης του έργου στο νέο Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης (TYNDP) του ENTSO-E, δηλαδή, τον οδικό χάρτη όλων των διασυνοριακών διασυνδέσεων στην Ευρώπη, καθώς αυτό θα διευκολύνει την εξεύρεση χρηματοδότησης από ευρωπαϊκά ταμεία και οργανισμούς.

Θετική ανταπόκριση και από Σλοβενία

Σημειώνεται ότι πριν την επικοινωνία με την TenneT, είχε προηγηθεί η θετική ανταπόκριση του Διαχειριστή Συστήματος Μεταφοράς της Σλοβενίας ELES. Όπως αναφέρθηκε στις σχετικές επαφές, η Σλοβενία θα ενδιαφερόταν ενδεχομένως και να υπάρξει σύνδεση του Συστήματός της με τον Green Αegean Interconnector, καθώς, όπως φαίνεται από τις προβλέψεις για το 2030 και μετά, κατά την διάρκεια του χειμώνα οι ανάγκες για εισαγωγές της Σλοβενίας εμφανίζονται ιδιαίτερα αυξημένες.

Αναφέρθηκε επίσης ότι έχουν ήδη εκπονηθεί έρευνες για την όδευση της υποβρύχιας διασύνδεσης και την προσαιγιάλωση στο παράλιο τμήμα της Σλοβενίας στην Αδριατική, στο πλαίσιο παλιότερων μελετών για έργα στην περιοχή. Επομένως, αυτά τα δεδομένα θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν στην συνεργασία μεταξύ ΑΔΜΗΕ και ELES για ταχύτερη ωρίμανση της διαδρομής.

Επιπλέον, αναφέρθηκε ότι η νέα προτεινόμενη διασύνδεση Ελλάδας-Γερμανίας θα μπορούσε να συνδυαστεί με μία νέα διασύνδεση που μελετάται ήδη, αυτή μεταξύ Αυστρίας και Σλοβενίας, επίσης τεχνολογίας συνεχούς ρεύματος (HVDC) με σκοπό την αύξηση των εισαγωγών και εξαγωγών μεταξύ των δύο χωρών.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v