Τον Μάρτιο, σύμφωνα με την Ελληνική Στατιστική Αρχή, οι ανατιμήσεις σε αναψυκτικά, χυμούς και μεταλλικό νερό ήταν 11,4%. Είχαν προηγηθεί τον Φεβρουάριο ανατιμήσεις 13,8% και τον Ιανουάριο 11,7%. Δηλαδή οι αυξήσεις σε αναψυκτικά, χυμούς και μεταλλικό νερό ήταν πολλαπλάσιες από τον γενικό πληθωρισμό και αρκετά υψηλότερες από τον πληθωρισμό στα τρόφιμα.
Κι όμως, παρά τη σημαντική αυτή αύξηση των τιμών, η κατανάλωση επέδειξε αντοχές. Το πρώτο τρίμηνο η κατανάλωση αναψυκτικών στα σούπερ μάρκετ και στη Lidl, σύμφωνα με στοιχεία της Nielsen IQ, άγγιξε τα 45 εκατ. λίτρα καταγράφοντας οριακή μείωση 2%, ενώ τον Μάρτιο καταγράφεται αύξηση 8,3%.
Η ανθεκτικότητα αυτή, εν μέσω έντονων πληθωριστικών πιέσεων, δεν αποτελεί ελληνική πρωτοτυπία. Τα αποτελέσματα που ανακοίνωσε η Cοca Cοla HBC αλλά και η The Cοca Cola Company, για το πρώτο τρίμηνο του έτους, επιβεβαιώνουν ότι οι καταναλωτές, παγκοσμίως, αντέχουν τις αυξήσεις και είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν παραπάνω για να τα αποκτήσουν.
Ας πάρουμε για παράδειγμα την The Cοca Cola Company (TCCC). Η εταιρεία αύξησε 13% τις τιμές, πούλησε 1% περισσότερα προϊόντα και τα κέρδη της ενισχύθηκαν πάνω από τις προβλέψεις των αναλυτών. Την ίδια στιγμή, όμως, η διοίκηση της Cοca Cola HBC παραδέχθηκε, κατά τη διάρκεια ενημέρωσης των αναλυτών με αφορμή τα αποτελέσματα του πρώτου τριμήνου, ότι οι ανατιμήσεις είναι αυτές που έχουν επηρεάσει καταλυτικά τον ρυθμό ανάπτυξης που παρουσιάζει εφέτος.
Αν και στην Ελλάδα ο όμιλος Cοca Cola HBC «είδε» τις πωλήσεις του μέσω των σούπερ μάρκετ να καταγράφουν μείωση 4,3% σε επίπεδο πρώτου τριμήνου, τον Μάρτιο πέτυχε αύξηση 5,6% και το μερίδιό του διαμορφώθηκε στο 54,1% (το αντίστοιχο διάστημα έναν χρόνο πριν ήταν 55,4%). Εκτός από την Cοca Cοla πτωτικά κινήθηκαν το πρώτο τρίμηνο οι πωλήσεις της PepsiCo (-17,1%) και το μερίδιό της τον Μάρτιο υποχώρησε στο 7,3% (από 8,6%), με τις πωλήσεις σε όγκο της ΕΨΑ να έχουν μειωθεί 23,6% και το μερίδιό της να έχει πέσει κάτω από το ψυχολογικό φράγμα του 2%, διαμορφούμενο τον Μάρτιο στο 1,9% από 2,4%.
Εν αντιθέσει με αυτούς τους τρεις παίκτες, όλοι οι υπόλοιποι «είδαν» τους όγκους πωλήσεών τους και τα μερίδιά τους να αυξάνονται. Σε επίπεδο πρώτου τριμήνου τη μεγαλύτερη αύξηση πωλήσεων κατά 39,2% σε όγκο «έγραψε» η IBIS (Frutop) και η εταιρεία αναψυκτικών της οικογένειας Σαράντη Κλιάφας, το μερίδιο των οποίων ενισχύθηκε στο 0,4% και 0,5% αντίστοιχα τον Μάρτιο. Εξίσου ισχυρή και η αύξηση πωλήσεων της εταιρείας Αναγνωστάκη (Γεράνι), με αύξηση πωλήσεων 14,6% το πρώτο τρίμηνο, +44,8% τον Μάρτιο και με μερίδιο πλέον 0,4%.
Την τέταρτη υψηλότερη αύξηση 12,9% πωλήσεων σε επίπεδο όγκου το πρώτο τρίμηνο πέτυχε η Ηπειρωτική Βιομηχανία Εμφιαλώσεων (ΒΙΚΟΣ). Αποτέλεσμα το μερίδιό της να αυξηθεί τον Μάρτιο στο 6,8% από 5,9% διατηρώντας παράλληλα την τρίτη θέση στον κλάδο πίσω από την PepsiCo. Όμως το ενδιαφέρον στη συγκεκριμένη περίπτωση ότι την Ηπειρωτική Βιομηχανία Εμφιαλώσεων τη χωρίζουν μόλις 246 χιλιάδες λίτρα από τον δεύτερο επώνυμο παίκτη της κατηγορίας, την PepsiCo.
Σε ό,τι αφορά την πατρινή ΛΟΥΞ, επέστρεψε σε θετικό πρόσημο (+2,1%) χάρη στην ανάπτυξη του Μαρτίου (+23,3%) και το μερίδιό της αυξήθηκε στο 6,3% από 6,1%. Στους κερδισμένους της κατηγορίας και η ΕΠΑΠ (Green Cola) με ανάπτυξη 2% στο τρίμηνο, +9,6% τον Μάρτιο και με μερίδιο πλέον στο 4,7%.
Τα αναψυκτικά Κουρτίδη (Νέκταρ) διατήρησαν το μερίδιό τους στο 0,3% με ανάπτυξη 1,3% το πρώτο τρίμηνο και 8,3% τον Μάρτιο, με την ΙΤΕΑ Florina να έχει καταγράψει αύξηση 9,3% το πρώτο τρίμηνο και μερίδιο 0,4%. Όσο για την Ολυμπιακή Ζυθοποιία το μερίδιό της ενισχύθηκε κατά 0,1 μονάδες στο 2,2%, λόγω της αύξησης κατά 9,2% των πωλήσεών της τον Μάρτιο.
Το εξίσου ενδιαφέρον σε ό,τι αφορά την κατανάλωση αναψυκτικών είναι η χαμηλή διείσδυση των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας. Παρότι οι πωλήσεις τους τόσο σε επίπεδο πρώτο τρίμηνου όσο και σε επίπεδο Μαρτίου αυξήθηκαν 8,9% και 27,2% αντίστοιχα το μερίδιό τους κινείται στο 13,8% (τον Μάρτιο του 2023 ήταν στο 12,4%).