
Οι τιμές των αυτοκινήτων μειώθηκαν κατά 2,5% σε πραγματικούς όρους το 2010 στο σύνολο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ενώ στην Ελλάδα μειώθηκαν κατά 3,8%.
Αυτό προκύπτει από την τελευταία έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σχετικά με τις τιμές των αυτοκινήτων στην Ευρώπη όπου μεταξύ άλλων διαπιστώνεται ότι ελαφρά σύγκλιση εμφάνισαν επίσης οι τιμές καταλόγου των καινούργιων αυτοκινήτων.
«Αυτές οι μακροπρόθεσμες τάσεις των τιμών επιβεβαιώνουν την περσινή απόφαση της Επιτροπής σύμφωνα με την οποία δεν δικαιολογείται πλέον η ύπαρξη ειδικών κανόνων ανταγωνισμού για την πώληση καινούργιων αυτοκινήτων» τονίζεται στη σχετική ανακοίνωση που εκδόθηκε στις Βρυξέλλες.
Ειδικότερα σε 24 συνολικά χώρες της ΕΕ κατεγράφη μείωση των πραγματικών τιμών των αυτοκινήτων. Σε δύο άλλες χώρες οι τιμές παρέμειναν σταθερές (+0,2% στην Ιταλία και τη Μάλτα), ενώ αυξήθηκαν στην Πορτογαλία (+2,6%). Ωστόσο, στην περίπτωση της Πορτογαλίας, θα πρέπει να σημειωθεί ότι στη χώρα αυτή είχε καταγραφεί το προηγούμενο έτος μια μεγαλύτερη από τον μέσο όρο μείωση των πραγματικών τιμών των αυτοκινήτων (-6,7%) προς όφελος των αγοραστών.
Η πτώση των πραγματικών τιμών ήταν ιδιαίτερα σημαντική στη Σλοβακία (-17,4%), τη Βουλγαρία (-13,5%), τη Σλοβενία (-11,6%) και την Τσεχική Δημοκρατία (-9,0%). Στην Πολωνία κατεγράφη μείωση κατά 5,6%. Σε ό,τι αφορά τις μεγάλου μεγέθους αγορές, η μείωση των πραγματικών τιμών ήταν περισσότερο σημαντική στο Ηνωμένο Βασίλειο (?3,7%), ενώ οι μειώσεις των τιμών ήταν περισσότερο συγκρατημένες στη Γερμανία, την Ισπανία και τη Γαλλία (-1,9%, -1,6% και -0,9%, αντιστοίχως).
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επισημαίνει στη σχετική ανακοίνωσή της ότι «μείωση των πραγματικών τιμών των αυτοκινήτων στο σύνολο της ΕΕ παρατηρείται σταθερά εδώ και μία δεκαετία τουλάχιστον, γεγονός που υποδηλώνει ότι ο ανταγωνισμός μεταξύ κατασκευαστών στην αγορά νέων αυτοκινήτων λειτουργεί ικανοποιητικά».
Επίσης η Επιτροπή αναφέρει ότι οι πραγματικές τιμές για υπηρεσίες επισκευής και συντήρησης, οι οποίες κατά την τελευταία δεκαετία είχαν αυξηθεί σε ποσοστό υψηλότερο από το γενικό επίπεδο του πληθωρισμού, δεν σημείωσαν αύξηση το 2010.
Τέλος ο Χοακίν Αλμούνια, Αντιπρόεδρος της Επιτροπής αρμόδιος για την πολιτική ανταγωνισμού, δήλωσε σχετικά τα εξής: «Είναι θετική η διαπίστωση ότι οι καταναλωτές στην Ευρώπη ωφελούνται από τον ανταγωνισμό στις αγορές πώλησης νέων αυτοκινήτων και ότι οι τιμές που καλούνται να καταβάλουν εξακολουθούν να μειώνονται σημαντικά σε πραγματικούς όρους. Το γεγονός ότι οι αποκλίσεις των τιμών μεταξύ των κρατών μελών περιορίστηκαν περαιτέρω αποτελεί θετική ένδειξη για την ύπαρξη διασυνοριακού ανταγωνισμού. Είμαι επίσης εξαιρετικά ικανοποιημένος από το γεγονός ότι, για πρώτη φορά μετά από μια δεκαετία, οι πραγματικές τιμές για υπηρεσίες επισκευής και συντήρησης στο σύνολο της ΕΕ έπαυσαν να αυξάνονται, πράγμα που φανερώνει ότι ο κλάδος έχει κατανοήσει τους νέους κανόνες του παιγνιδιού».