Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Περιστέρη: Το ίδιο το μνημείο είναι από μόνο του ένα αριστούργημα

Όλοι οι Έλληνες πρέπει να αισθανόμαστε περήφανοι, δηλώνει η επικεφαλής της ανασκαφής στον τύμβο Καστά της Αρχαίας Αμφίπολης Κατερίνα Περιστέρη, καθώς συνεχίζονται οι εργασίες στον λόφο Καστά.

Περιστέρη: Το ίδιο το μνημείο είναι από μόνο του ένα αριστούργημα
«Η αρχαιολογία είναι πάντα μαγεία και πάντα είναι το άγνωστο… Δεν ξέρουμε τι θα μας κρύψει και τι θα μας βγάλει η αυριανή μέρα. Αυτή είναι η μεγάλη αλήθεια. Ποτέ δεν πρέπει να απογοητευόμαστε, αλλά πάντα πρέπει να είμαστε αισιόδοξοι ότι θα βρούμε ωραία πράγματα».

Με αυτά τα λόγια, η επικεφαλής της ανασκαφής στον τύμβο Καστά της Αρχαίας Αμφίπολης Κατερίνα Περιστέρη περιέγραφε, συγκινημένη, στους δημοσιογράφους την αγάπη της για την αρχαιολογία, λίγο μετά τη βράβευσή της με το «Μακεδονικό Βραβείο 2014» από το Ίδρυμα Μακεδονικού Βραβείου, πριν από μερικές ημέρες.

Η αρχαιολογική ανασκαφή στον λόφο Καστά ξεκινά, για πρώτη φορά κάθετα του λόφου, το 2012. Η Κατερίνα Περιστέρη κατεβαίνει δεκαπέντε μέτρα βάθος από τον αγροτικό δρόμο που βρίσκεται στους πρόποδες του λόφου.

Η πρώτη μεγάλη αποκάλυψη γίνεται καθώς έρχεται στο φως ο υπερμεγέθης περίβολος του Τύμβου, που ξεπερνά τα τρία μέτρα ύψος, είναι από θασίτικο μάρμαρο και εκπλήσσει ευχάριστα την αρχαιολογική ομάδα της Κατερίνας Περιστέρη, καθώς διασώζεται σε άριστη κατάσταση.

«Είναι ταφικός περίβολος» δηλώνει τότε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η Κατερίνα Περιστέρη, η οποία σε μικρό χρονικό διάστημα με τους συνεργάτες της και τον αρχιτέκτονα Μιχάλη Λεφαντζή, ταυτοποιούν το λιοντάρι της Αμφίπολης «που βρισκόταν», όπως η ίδια αναφέρει και επιμένει, «στην κορυφή του Τύμβου».

«Ο Μέγας Αλέξανδρος είναι ένας θρύλος. Το να έχουμε το έργο του στενού του φίλου του Δεινοκράτη στην Αμφίπολη είναι πολύ σημαντικό» θα σχολιάσει, σε δηλώσεις της το 2012 στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, εκφράζοντας την απόλυτη πεποίθηση ότι ο λόφος Καστά θα ξεδιπλώσει μία ιστορία που χάθηκε στους αιώνες και κάηκε με τη φλόγα που «καταβρόχθισε» στα σωθικά της τη βιβλιοθήκη της Αλεξάνδρειας.

Πριν από δύο χρόνια, σε ένα μικρό καφέ στις Σέρρες, παρέα με λίγους φίλους που πιστεύουν σ' αυτήν η κ. Περιστέρη εξιστορεί τη σημαντική θέση του λόφου Καστά στο τέλος του 4ου αιώνα π.Χ. «Εκεί συναντώνται η λίμνη Κερκινίτιδα και ο ποταμός Στρυμόνας, εκεί όπως αναφέρει Διόδωρος ο Σικελιώτης, υπάρχουν τα ωραία αγκυροβόλια της λίμνης που συνδεόταν με το ποτάμι.

Ο Τύμβος με τον Λέοντα βρισκόταν ακριβώς μπροστά στη λίμνη. Από κει ξεκινά ο Μέγας Αλέξανδρος την εκστρατεία του. Τα καράβια του φτιάχτηκαν από δάση του Παγγαίου, υπήρχε το νομισματοκοπείο του Παγγαίου, οι στρατηγοί ξεκίνησαν από ΄κει...» και η ιστορία ξεδιπλώνεται με τον θρύλο να ζωντανεύει στη φαντασία και χιλιάδες εικόνες να ξεπροβάλλουν μέσα από τα λόγια της αρχαιολόγου.

Δυο καλοκαίρια μετά, η Κατερίνα Περιστέρη αποκαλύπτει την είσοδο του ταφικού περιβόλου του Καστά. «Η είσοδος ήταν κολλημένη στον περίβολο και αγναντεύει, όπως και το λιοντάρι, την Αμφιπολη» θα σχολιάσει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ λίγες μέρες μετά το αρχαιολογικό συνέδριο για τη Μακεδονία που έγινε τον Μάρτιο του 2014.

Λίγους μήνες αργότερα, η αρχαιολόγος βρίσκεται μπροστά στο μεγαλείο των Σφιγγών. «Όταν τις αντικρίσαμε, ήταν μία μαγική στιγμή, νιώσαμε συγκίνηση. Τα μάτια μας τρέχανε δάκρυα χαράς, ήταν κάτι που δεν το περιμέναμε» θα σχολιάσει για τις Σφίγγες που αποκάλυψε μετά την είσοδο του ταφικού μνημείου, τον Αύγουστο του 2014.

Οι εκπλήξεις όμως της αρχαιολογικής σκαπάνης της Κατερίνας Περιστέρη δεν σταμάτησαν εκεί. Μετά τις Σφίγγες, ήρθαν οι Καρυάτιδες και μετά ακολούθησε το μοναδικό ψηφιδωτό που αναπαριστά την αρπαγή της Περσεφόνης. Η μαρμάρινη θύρα στο τέλος του ψηφιδωτού έρχεται να επιβεβαιώσει και να δικαιώσει την αρχική της θέση, ότι πρόκειται για ένα ταφικό μακεδονικό μνημείο, μοναδικό και ιδιαίτερο, που η κατασκευή του γίνεται μετά το θάνατο του Μ. Αλεξάνδρου, στο τελευταίο τέταρτο του 4ου π. Χ. Αιώνα, το 425-400 π. Χ.

«Πρόκειται για ένα πολυτελέστατο ταφικό μνημείο μία πολύ ακριβή κατασκευή» θα σχολιάσει η γγ του υπουργείου Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη, που βρίσκεται στο πλευρό της Κατερίνας Περιστέρη από τις αρχές του Αυγούστου, και παρακολουθεί το ανασκαφικό έργο να προχωρά και να αποκαλύπτει τη μοναδικότητά του.

«Είναι ένα μοναδικό ταφικό σύνολο σε παγκόσμια κλίμακα για την εποχή που γίνεται, αλλά και για σήμερα» θα πει η κ. Μενδώνη.

Ο νεκρός του τάφου δεν έχει γίνει μέχρι σήμερα γνωστός, το σίγουρο όμως είναι πως γνώριζε και ενέκρινε τα σχέδιά του, όταν ήταν ακόμη εν ζωή, αφού σύμφωνα με την αρχαιότητα οι μεγάλοι στρατηλάτες της Αρχαίας Ελλάδας σχεδίαζαν με τους αρχιτέκτονες το ταφικό τους μνημείο που θα τους φιλοξενούσε, όπως πίστευαν στην αιώνια, μεταθανάτια τους ζωή.

Ο τύμβος της Αμφίπολης φτάνει τα 23 μέτρα ύψος, με 158,40 μέτρα διάμετρο και περίβολο 497 μέτρα με ύψος τρία μέτρα. Η αρχαιολογική σκαπάνη βρίσκεται σήμερα στο εσωτερικό του τύμβου στα 26 μέτρα οριζόντιο βάθος από τον περίβολο, αποκαλύπτοντας περίπου το 1/3 του λόφου που είναι και το τεχνητό μέρος του, καθώς το υπόλοιπο είναι φυσικός λόφος.

Η Κατερίνα Περιστέρη, έχοντας στο πλάι της αξιόλογους επιστήμονες και το υπουργείο Πολιτισμού, συνεχίζει απτόητη, με την ανασκαφική ηρεμία που τη διακρίνει και βρίσκεται ήδη στο τελικό στάδιο. Δεν την απασχολεί να βρει χρυσάφια και πολύτιμα κινητά αρχαιολογικά ευρήματα. «Το ίδιο το μνημείο είναι από μόνο του ένα αριστούργημα καταπληκτικών καλλιτεχνών» θα επαναλάβει αρκετές φορές το τελευταίο τρίμηνο.

Ο τρίτος θάλαμος μένει να μας δώσει τι κρύβει και αν κρύβει τον νεκρό του, καλά κλεισμένο στον πυθμένα του. Κρύπτη ή καταπακτή, αυτό θα το δείξει η συστηματική έρευνα της αρχαιολογικής σκαπάνης της Κατερίνας Περιστέρη, που σε ανύποπτο χρόνο, πριν από τις τελευταίες αρχαιολογικές εξελίξεις στο λόφο Καστά, δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ: «Η Ελλάδα θα πάρει μία καλύτερη θέση στην καρδιά των ανθρώπων. Όλοι οι Έλληνες πρέπει να αισθανόμαστε περήφανοι. Είτε είναι στην Ελλάδα, είτε στο εξωτερικό θα πρέπει να κοινωνούν τα αγαθά του πολιτισμού και της ιστορίας. Και εμείς είμαστε κοιτίδα του πολιτισμού, ας μην το ξεχνάμε και είναι καλό αυτό να το δίνουμε προς τα έξω».

ΠΗΓΗ: ΑΠΕ-ΜΠΕ

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v