Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Γερμανία: Τελωνειακή Ένωση αντί ένταξης για την Τουρκία

Η διεύρυνση της τελωνειακής ένωσης, η οποία έχει τεθεί προς συζήτηση από το 2015, υπόσχεται τεράστια οικονομικά πλεονεκτήματα για την Αγκυρα.

  • Real.gr
Γερμανία: Τελωνειακή Ένωση αντί ένταξης για την Τουρκία
«Η Τουρκία βρίσκεται στον δρόμο προς τη δικτατορία, ο πρόεδρος Ερντογάν απειλεί την Ευρωπαϊκή Ένωση με καταγγελία της συμφωνίας για το προσφυγικό και οι ενταξιακές διαπραγματεύσεις συνεχίζονται επισήμως σαν να μη συμβαίνει τίποτα».

«Κανείς, ωστόσο, δεν πιστεύει στις ευρωπαϊκές πρωτεύουσες ότι η Τουρκία έχει πιθανότητες να γίνει πλήρες μέλος της Ε.Ε. στο απώτερο μέλλον και στο γερμανικό υπουργείο Εξωτερικών λέγεται πως είναι δύσκολο να βγει κανείς από το δίλημμα», γράφει στην ηλεκτρονική του σελίδα το Spiegel.

Mια εναλλακτική πρόταση κερδίζει όμως ολοένα και περισσότερους υποστηρικτές: η διεύρυνση της τελωνειακής ένωσης (ενιαίος χώρος εμπορικών συναλλαγών της Ε.Ε., όπου όλα τα εμπορεύματα κυκλοφορούν ελεύθερα) με την Τουρκία, η οποία "θα μπορούσε να αντικαταστήσει την ενταξιακή διαδικασία με μια θετική ατζέντα", κατά τον ευρωβουλευτή του Γερμανικού Φιλελεύθερου Κόμματος (FDP) Αλεξάντερ Γκραφ Λάμπσντορφ.

Και οι δύο πλευρές θα είχαν έτσι την ευκαιρία να κλείσουν με αυτόν τον τρόπο το θέμα των διαπραγματεύσεων, χωρίς να προκύψει διπλωματική κρίση. Επίσης, η επιρροή της Ευρωπαϊκής Ενωσης στην Αγκυρα θα ενισχυόταν κατά τον Λάμπσντορφ, αφού μια "ζώσα διαδικασία", όπως αυτή της διεύρυνσης της τελωνειακής ένωσης, προσφέρει σε αυτό το θέμα περισσότερες δυνατότητες από τις ούτως η άλλως αποτυχημένες ενταξιακές διαπραγματεύσεις.

Πράγματι, η διεύρυνση της τελωνειακής ένωσης, η οποία έχει τεθεί προς συζήτηση από το 2015, υπόσχεται τεράστια οικονομικά πλεονεκτήματα για την Αγκυρα, αφού οι εμπορικές τις σχέσεις θα επεκτείνονταν και σε αναθέσεις για δημόσιες συμβάσεις, υπηρεσίες όπως οι μεταφορές, αλλά και στα αγροτικά προϊόντα.

Το ίδρυμα Bertelsmann και το Ινστιτούτο Οικονομικών μελετών Ifo του Μονάχου έχουν υπολογίσει μάλιστα ότι με αυτόν τον τρόπο η Τουρκία θα εξήγαγε 95% περισσότερα αγροτικά προϊόντα και 430% περισσότερες υπηρεσίες στην Ευρωπαϊκή Ενωση.

Ετσι το ΑΕΠ της θα αυξανόταν έως και 1,8%, επισημαίνει το γερμανικό περιοδικό στην ηλεκτρονική του έκδοση.

Εάν η Αγκυρα έχει "αυτό το καρότο μπροστά στη μύτη της", λέει ο Λάμπσντορφ στο Spiegel, η Ε.Ε. θα είχε ένα κατά πολύ αποτελεσματικότερο μέσον πολιτικής πίεσης από ό,τι έχει με τις ενταξιακές διαπραγματεύσεις.

Παρόμοιες απόψεις έχουν εκφράσει τόσο ο χριστιανοδημοκράτης πρόεδρος της επιτροπής Εξωτερικών Υποθέσεων του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου Ελμαρ Μπροκ, όσο και ο σοσιαλδημοκράτης πρόεδρός του Ε.Κ. Μάρτιν Σουλτς.

Και οι δύο έφεραν προς συζήτηση το θέμα της αντικατάστασης των ενταξιακών διαπραγματεύσεων με τη διεύρυνση της τελωνειακής ένωσης Ε.Ε.-Τουρκίας, αντιδρώντας στην παραβίαση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων στη χώρα.

Ο Μπροκ όμως προτείνει την αντικάταστασή τους με το λεγόμενο "νορβηγικό μοντέλο".

Η Νορβηγία δεν είναι μέλος της Ε.Ε., είναι όμως του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου (ΕΟΧ): "Δεν θα διακόπταμε τις διαπραγματεύσεις, αλλά θα τις επαναπροσανατολίζαμε", είπε στο Spiegel online.

"Δεν θα αποτελούσε απόρριψη της ένταξης, διότι τυπικά θα ήταν πάντα δυνατή" και δεν θα εθεωρείτο διάκριση σε βάρος της Τουρκίας, όπως η προταθείσα από την καγκελάριο Μέρκελ "προνομιακή εταιρική σχέση" με την Ε.Ε.

ΠΗΓΗ: ΑΠΕ-ΜΠΕ

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v