ΕΚ:Οι οδηγίες ESMA για πιστοληπτικές αξιολογήσεις

Η ESMA εκδίδει κατευθυντήριες οδηγίες για υιοθέτηση αξιολογήσεων πιστοληπτικής ικανότητας και διασαφηνίζει την χρήση για εποπτικούς σκοπούς των αξιολογήσεων, αναφέρει σε ανακοίνωσή της η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς.

ΕΚ:Οι οδηγίες ESMA για πιστοληπτικές αξιολογήσεις
Η ESMA εκδίδει κατευθυντήριες οδηγίες για υιοθέτηση αξιολογήσεων πιστοληπτικής ικανότητας και διασαφηνίζει την χρήση για εποπτικούς σκοπούς των αξιολογήσεων πιστοληπτικής ικανότητας που εκδίδονται εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης, μετά τις 6 Ιουνίου 2011, αναφέρει σε ανακοίνωσή της η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς. 

Η ESMA εξέδωσε κατευθυντήριες οδηγίες για την υιοθέτηση (προσυπογραφή) αξιολογήσεων πιστοληπτικής ικανότητας (ESMA/2011/139) σε ένα τελικό κείμενο, που περιλαμβάνει και τα σχόλια που έχουν ληφθεί από τους φορείς της αγοράς.

Οι κατευθυντήριες οδηγίες περιγράφουν τον τρόπο με τον οποίο η ESMA θα εξετάσει αν εκπληρώνεται ο όρος «απαιτήσεις τουλάχιστον εξίσου αυστηρές» για τις αξιολογήσεις πιστοληπτικής ικανότητας που εκδίδονται εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης, στις λεγόμενες «τρίτες χώρες».

Αυτές οι αξιολογήσεις πιστοληπτικής ικανότητας χρησιμοποιούνται από χρηματοπιστωτικά ιδρύματα για να εκτιμήσουν τον κίνδυνο των ανοιγμάτων τους και να υπολογίσουν τις κεφαλαιακές απαιτήσεις τους. Η προϋπόθεση για μια τέτοια χρήση είναι ότι οι δραστηριότητες αξιολόγησης πιστοληπτικής ικανότητας των οργανισμών αξιολόγησης πιστοληπτικής ικανότητας που λειτουργούν εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης, υπόκεινται σε κανόνες που έχουν θεσπιστεί με νόμο οι οποίοι είναι εξίσου αυστηροί με τους προβλεπόμενους στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

- Κυριότερα στάδια που αφορούν στη χρήση μη Ευρωπαϊκών αξιολογήσεων πιστοληπτικής ικανότητας οι οποίες δεν μπορούν να υιοθετηθούν.

Οι κατευθυντήριες οδηγίες της ESMA διευκρινίζουν ότι οι Ευρωπαϊκοί οργανισμοί αξιολόγησης πιστοληπτικής ικανότητας μπορούν να συνεχίσουν να εκδίδουν αξιολογήσεις πιστοληπτικής ικανότητας που εκπονούνται εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης μετά την 6η Ιουνίου 2011, τουλάχιστον έως την ημερομηνία εγγραφής τους.

Εάν κατά την ημερομηνία εγγραφής ενός οργανισμού αξιολόγησης πιστοληπτικής ικανότητας, οι αξιολογήσεις πιστοληπτικής ικανότητας που εκδόθηκαν εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης θεωρηθεί ότι δεν μπορούν να υιοθετηθούν, γιατί δεν υφίσταται ένα κατάλληλο κανονιστικό πλαίσιο στην τρίτη χώρα (ή δεν υπάρχουν οι λοιπές αναγκαίες προϋποθέσεις όπως περιγράφονται στον Κανονισμό), η χρήση τέτοιων αξιολογήσεων πιστοληπτικής ικανότητας για εποπτικούς σκοπούς από τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα, θα είναι ακόμα εφικτή για τρείς μήνες μετά από αυτή την ημερομηνία.

Η ESMA θα αξιολόγησει εαν η χρήση τέτοιων αξιολογήσεων πιστοληπτικής ικανότητας μπορεί να συνεχιστεί για μια περίοδο τριών ακόμη μηνών, έτσι ώστε να αποτρέψει το ενδεχόμενο αναστάτωσης της αγοράς ή χρηματοπιστωτικής αστάθειας. Αυτό θα γίνει γνωστό στην αγορά μόλις ληφθεί η σχετική απόφαση.

Σύμφωνα με το άρθρο 40 και το άρθρο 24(2) του Κανονισμού, η δυνατότητα να συνεχιστεί η χρήση αξιολογήσεων πιστοληπτικής ικανότητας που έχουν εκδοθεί εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης για μια περίοδο τριών μηνών (και δυνητικά για τρείς επιπλέον μήνες) είναι ενσωματωμένη στον Κανονισμό (περισσότερες λεπτομέρειες περιέχονται στο κεφάλαιο «σημειώσεις προς τους εκδότες»).

- Δημοσιοποίηση

Μετά την εγγραφή, οι εταιρίες αξιολόγησης πιστοληπτικής ικανότητας της Ευρωπαϊκής Ένωσης θα κληθούν να υποδείξουν στο κοινό εκείνες τις αξιολογήσεις πιστοληπτικής ικανότητας που έχουν εκδοθεί στις τρίτες χώρες οι οποίες δεν μπορούν να υιοθετηθούν για χρήση στην Ευρωπαϊκή Ένωση, και να διευκρινίσουν ότι αυτές οι αξιολογήσεις πιστοληπτικής ικανότητας μπορούν ακόμα να χρησιμοποιηθούν για μια αρχική περίοδο τριών μηνών. Η ESMA με την σειρά της θα δημοσιοποιήσει σχετικές πληροφορίες αναφορικά με τις ανωτέρω συνθήκες.

- Εφαρμόζοντας τις προϋποθέσεις για την υιοθέτηση (προσυπογραφή)

Για να αξιολογήσει εάν το κανονιστικό καθεστώς τρίτης χώρας πληροί τις προϋποθέσεις για υιοθέτηση, η ESMA θα συνεχίσει να εφαρμόζει την προσέγγιση που περιγράφηκε από την CESR τον Ιούνιο 2010 (CESR/10-347). Αυτή απαιτεί από την τρίτη χώρα να έχει υιοθετήσει κανόνες εξίσου «αυστηρούς», με εκείνους που προβλέπονται από την νομοθεσία για τους οργανισμούς αξιολόγησης πιστοληπτικής ικανότητας στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Είναι ένα μέτρο που προβλέπεται από τον Κανονισμό για να διασφαλιστεί η ποιότητα των αξιολογήσεων που χρησιμοποιούνται στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

Όμως, όπως διευκρινίζεται στις κατευθυντήριες οδηγίες, θα υπάρξει ευελιξία κατά την αξιολόγηση των απαιτήσεων που εφαρμόζονται στην τρίτη χώρα. Το λεκτικό των διατάξεων δεν θα χρειάζεται να είναι ταυτόσημο με εκείνο του Ευρωπαϊκού Κανονισμού. Η ESMA θα υιοθετεί μια σφαιρική και ολιστική άποψη όταν αξιολογεί σε ποιο βαθμό το θεσμικό πλαίσιο της τρίτης χώρας επιτυγχάνει παρόμοιο ρυθμιστικό αποτέλεσμα και πληροί τους ίδιους στόχους όπως η νομοθεσία της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Όπου η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει αναγνωρίσει ότι το κανονιστικό καθεστώς μιας τρίτης χώρας είναι ισοδύναμο με αυτό του Ευρωπαϊκού Κανονισμού είναι πιθανό να γίνεται αναφορά σε αυτή την απόφαση σε σχέση με την εξέταση «των εξίσου αυστηρών κανόνων» όπως καθορίζεται στο άρθρο 4(3)β.

Στο πλαίσιο αυτό, η CESR (ως προκάτοχος της ESMA) έχει λάβει εντολή από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να εξετάσει την ισοδυναμία τεσσάρων χωρών (Αυστραλία, Καναδάς, Ιαπωνία και Ηνωμένες Πολιτείες). Η Επιτροπή έχει διαπιστώσει ότι το κανονιστικό καθεστώς της Ιαπωνίας είναι ισοδύναμο, με επίσημη απόφασή της τον Σεπτέμβριο 2010. Αναφορικά με τις Ηνωμένες Πολιτείες, καμιά επίσημη απόφαση για ισοδυναμία δεν έχει ληφθεί. Όμως, η ESMA παρακολουθεί τις βελτιώσεις στο θεσμικό πλαίσιο, που αναμένονται βάσει του νόμου Dodd-Frank και θα μπορέσει να συνεχίσει την αξιολόγησή της μόλις δημοσιοποιηθεί το σχέδιο των κανονιστικών αποφάσεων από την SEC.

Σε κάθε περίπτωση, όταν η ESMΑ αξιολογεί το νομικό και ρυθμιστικό πλαίσιο μιας τρίτης χώρας και ολοκληρώνει την εξέταση της ύπαρξης «εξίσου αυστηρών κανόνων» με θετικό αποτέλεσμα, οι αξιολογήσεις πιστοληπτικής ικανότητας που εκδίδονται σε εκείνη την συγκεκριμένη χώρα, είναι κατάλληλες για προσυπογραφή ακόμα και εν απουσία μιας απόφασης ισοδυναμίας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Η ESMA έχει εργαστεί επίσης επί της νομοθεσίας άλλων χωρών με σκοπό να εξετάσει εάν πληρούνται οι απαιτήσεις του άρθρου 4(3).

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v