Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Τσίπρας: Εμβληματική τομή το μεταφορικό ισοδύναμο

Οδεύουμε σε καθαρή έξοδο από τα μνημόνια, υπογράμμισε ο πρωθυπουργός. Η Ελλάδα θα διαμορφώσει αυτόνομα την δική της αναπτυξιακή πολιτική. Την 1η Ιουλίου ξεκινά η πιλοτική εφαρμογή του μεταφορικού ισοδυνάμου. Οι παρεμβάσεις στην ακτοπλοΐα.

Τσίπρας: Εμβληματική τομή το μεταφορικό ισοδύναμο

Η ολοκλήρωση του κύκλου των περιφερειακών συνεδρίων, συμπίπτει όμως με μια μεγάλη καμπή και τομή για τη χώρα τόνισε ο Αλ. Τσίπρας από τη Ρόδο στο 13ο Περιφερειακό Συνέδριο.

Είναι μια αλλαγή σελίδας για την χώρα, μετά από μια μακρά περίοδο επιτροπείας και σκληρών δημοσιονομικών περιορισμών.  Και με το τεράστιο βάρος των δύο πρώτων προγραμμάτων, που αντί να οδηγήσουν σε έξοδο από την κρίση, κατέστρεψαν το 25% της οικονομίας, μεθόδευσαν την λεηλασία του κοινωνικού κράτους και οδήγησαν στην απελπισία ένα πολύ μεγάλο κομμάτι της κοινωνίας.

Η εκχώρηση στοιχειώδους κυριαρχίας στον οικονομικό σχεδιασμό τελειώνει με την ολοκλήρωση και της 4ης Αξιολόγησης. Τα πράγματα είναι απολύτως ξεκαθαρισμένα: Οδεύουμε σε καθαρή έξοδο από τα μνημόνια.

Χωρίς πιστοληπτική γραμμή στήριξης και νέες βαριές δεσμεύσεις για τη χώρα και το λαό, όπως κάποιοι προεξοφλούσαν και δεν το έκρυβαν μάλιστα με συνεχείς τους δηλώσεις, υπογράμμισε ο Αλ. Τσίπρας.

Όπως είπε, νομίζω ότι αυτοί οι κάποιοι ενδεχομένως να στενοχωριούνται λίγο με αυτή την εξέλιξη. Αλλά αυτοί που στενοχωριούνται, δεν είναι η πρώτη φορά που διαψεύδονται.

Είναι οι ίδιοι που το 2015 προεξοφλούσαν ότι θα γυρίσουμε στη δραχμή, οι ίδιοι που το 2016 προεξοφλούσαν ότι δε θα κλείσουν οι πρώτες αξιολογήσεις και θα καταρρεύσει η οικονομία, οι ίδιοι που το 2017 προεξοφλούσαν ότι θα ενεργοποιηθεί ο περίφημος κόφτης, σημείωσε ο Αλ. Τσίπρας.

Σήμερα μετά από οχτώ ολόκληρα χρόνια σκληρά και πέτρινα, η οικονομία δειλά δειλά ξαναπατάει στα πόδια της. Και η Ελλάδα είναι σε θέση να διαμορφώσει αυτόνομα την δική της αναπτυξιακή πολιτική.

Το δικό μας σχέδιο, βασισμένο στις δικές μας ανάγκες, χωρίς υποδείξεις τρίτων, σημείωσε.

Το μεταφορικό ισοδύναμο

Τα νησιά του Νοτίου Αιγαίου χρειάζονται σήμερα ακόμα μεγαλύτερη βοήθεια και υποστήριξη, τόνισε ο Αλ. Τσίπρας. Στο πλαίσιο αυτό, άμεσα, μέσα από σχετική νομοθετική πρωτοβουλία που είναι ήδη έτοιμη, πρόκειται να υλοποιηθεί μια εμβληματικού και ιστορικού χαρακτήρα δέσμευση μας, για την εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου στα ελληνικά νησιά.

Ο πρωθυπουργός τόνισε ότι δεν ήταν επιλογή της κυβέρνησης η φορολογική εξίσωση στο ΦΠΑ στα νησιά.

Πρόσθεσε πως η εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου είναι γιατί στο κέντρο της δικής μας λογικής, βρίσκεται πάντοτε το ζητούμενο της κοινωνικής δικαιοσύνης και η δημιουργία αναπτυξιακών προϋποθέσεων για ολόκληρη την κοινωνία.

Έτσι ώστε να έχουν όλοι οι πολίτες, ανεξάρτητα με το που κατοικούν, ίσες ευκαιρίες και ίσες δυνατότητες μετακίνησης. Η εφαρμογή του μεταφορικού ισοδυνάμου, εναρμονίζει το κόστος μετακίνησης των νησιωτών επιβατών και των εμπορευμάτων, από και προς τα νησιά, σε σχέση με το κόστος των χερσαίων μετακινήσεων, υπογράμμισε.

Οπως τόνισε, η πιλοτική εφαρμογή του Μεταφορικού Ισοδυνάμου, πρόκειται να ξεκινήσει την 1η Ιουλίου 2018 για μία σειρά από νησιά, ανάμεσα τους όλα του Ανατολικού Αιγαίου, η Κως, η Πάτμος, η Αστυπάλαια, η Κάλυμνος, η Κάρπαθος, η Κάσος, η Λέρος, η Νίσυρος, η Σύμη, η Τήλος και το Καστελόριζο.  Αλλά και μια σειρά από μικρότερα νησιά, όπως οι μικρές Κυκλάδες.

Η χρηματοδότηση για το 2018 ανέρχεται σε 50 εκατομμύρια ευρώ από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, ενώ από την 1η Ιανουαρίου 2019, το μεταφορικό ισοδύναμο θα εφαρμοστεί πλήρως, με προϋπολογισμό, τουλάχιστον, 150 εκατομμύρια ευρώ.

Σύμφωνα με τον πρωθυπουργό, το μέτρο, εκτός από οικονομικά και κοινωνικά μεγέθη, λαμβάνει υπόψη τον δείκτη νησιωτικότητας, ο οποίος αθροίζει διάφορους παράγοντες όπως ο βαθμός απομόνωσης, η απόσταση από ηπειρωτικούς λιμένες ή νησιωτικά διοικητικά κέντρα, οι υποδομές παιδείας και υγείας και άλλα.

Για τους κατοίκους των νησιών θα δίνεται η δυνατότητα εγγραφής σε ηλεκτρονική πλατφόρμα στην οποία θα δηλώνονται τα στοιχεία και τα ταξίδια τους και θα τους πιστώνεται το ποσό στο τραπεζικό τους λογαριασμό.

Για τις πολύ μικρές, μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις θα εισάγονται σε ηλεκτρονική πλατφόρμα τα δεδομένα μεταφοράς εμπορευμάτων. Και θα επιδοτείται, η διαφορά κόστους της θαλάσσιας από την χερσαία μεταφορά.

Παράλληλα εξακολουθούμε να εργαζόμαστε για την θεσμική στήριξη της νησιωτικότητας.  Διερευνώντας την προοπτική να επεκταθεί η ρήτρα νησιωτικότητας σε όλα τα νομοσχέδια που κατατίθενται στην ελληνική βουλή. 

Οι παρεμβάσεις στην ακτοπλοΐα

Ξεχωριστή αναφορά έκανε ο πρωθυπουργός στην ακτοπλοΐα. Όπως τόνισε ήδη μια ομάδα εργασίας εξετάζει την αναδιάρθρωση του θεσμικού πλαισίου των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών και τις αναγκαίες αλλαγές στον νόμο, που ισχύει από το 2001.

Οι προτάσεις της θα κατατεθούν σύντομα και θα τεθούν σε διαβούλευση με τις τοπικές κοινωνίες. Ήδη, στον νόμο του Υπουργείου Ναυτιλίας για τις προγραμματικές συμβάσεις ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας, δώσαμε την δυνατότητα στους δήμους έως 5000 κατοίκων, καθώς και στις μικρές δημοτικές ενότητες, να μπορούν να πάρουν στα χέρια τους την ακτοπλοϊκή σύνδεση του τόπου τους και να μην εξαρτώνται από τις επιχειρηματικές διαθέσεις και επιδιώξεις.

Ο σχεδιασμός θα ολοκληρωθεί με την αδειοδότηση των υδατοδρομίων σε 25 νησιά του Νοτίου Αιγαίου.Ήδη το Σχέδιο Νόμου για την απλοποίηση των διαδικασιών βρίσκεται υπό επεξεργασία και μέσα στον χρόνο θα γίνουν οι διαγωνισμοί για την υλοποίηση τους.

Στόχος μας είναι όλα τα νησιά, ανεξάρτητα από την τουριστική κίνηση να έχουν ένα υδατοδρόμιο, υπογράμμισε.

Τουρισμός

Σε ό,τι αφορά τον τουρισμό ο Α. Τσίπρας τόνισε πως μια βιώσιμη στρατηγική για τον τουρισμό, οφείλει να κινείται πάνω σε ορισμένες βασικές αρχές.

Πρώτον, την αρμονική συνύπαρξη των τουριστικών υποδομών με το φυσικό περιβάλλον. Και δεύτερον, την οργάνωση τα τουριστικής ανάπτυξης, με τέτοιο τρόπο, ώστε το όφελος να διαχέεται κατά το μέγιστο δυνατόν στην τοπική κοινωνία.

Πρώτα και κύρια, μέσα από την δημιουργία θέσεων  αξιοπρεπούς και ικανοποιητικά αμειβόμενης εργασίας. Αλλά και μέσα από την στενότερη σύνδεση του τουρισμού με τους άλλους παραγωγικούς τομείς του κάθε τόπου και κυρίως την πρωτογενή παραγωγή.

Κάτω από αυτό το πρίσμα οφείλουμε να αντιμετωπίσουμε τον τουρισμό, που είναι η βασική παραγωγική δραστηριότητα για την περιφέρεια του Νότιου Αιγίου.  Μια παραγωγική δραστηριότητα με επιδόσεις που βελτιώνονται. 

Η ενέργεια

Οπως ανέφερε ο πρωθυπουργός πριν από ένα μήνα περίπου στην Ερμούπολη, στη Σύρο, εγκαινιάσαμε την πρώτη από τις τρεις συνολικά προγραμματισμένες φάσεις ενός ιδιαίτερα σημαντικού έργου.

Το έργο αυτό είναι η Ηλεκτρική Διασύνδεση των Κυκλάδων με την ηπειρωτική χώρα. Θέλω να θυμίσω ότι ο  συνολικός προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 245 εκατ. ευρώ με χρηματοδότηση από τα ΕΣΠΑ και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Με προσδοκώμενο οικονομικό όφελος, μετά την ολοκλήρωση του έργου, 2,7 δισ. ευρώ για την επόμενη 20ετία.

Η διασύνδεση των Κυκλάδων με το ηπειρωτικό Σύστημα Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας είναι ένα σημαντικό βήμα για την νησιωτική ανάπτυξη, καθώς οδηγεί στην απεξάρτηση της παραγωγής ενέργειας από το πετρέλαιο. Μειώνεται, έτσι, σημαντικά, το ενεργειακό κόστος, υπογράμμισε ο πρωθυπουργός.

Ειδικά Αναπτυξιακά Προγράμματα

Αναγνωρίζοντας της προκλήσεις που θέτει η νησιωτικότητα αλλά και τις έκτακτες ανάγκες που δημιούργησαν οι αυξημένες προσφυγικές ροές, το Υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης δημιούργησε το 2017 τα Ειδικά Αναπτυξιακά Προγράμματα Νοτίου και Βορείου Αιγαίου, τόνισε ο πρωθυπουργός.

Τα προγράμματα που χρηματοδοτούνται από εθνικούς πόρους και αποσκοπούν στην στοχευμένη στήριξη των νησιών του Αιγαίου, σημείωσαν μεγάλη επιτυχία, καθώς κατατέθηκαν πολλές και ποιοτικές προτάσεις από όλα τα νησιά.

Έτσι το Υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης προχώρησε στην αύξηση του προϋπολογισμού τους. Για το Νότιο Αιγαίο, ο προϋπολογισμός του Ειδικού Αναπτυξιακού Προγράμματος υπερδιπλασιάζεται από 25 σε 58 εκατομμύρια ευρώ, χρηματοδοτώντας συνολικά 57 έργα, ανέφερε ο Αλ. Τσίπρας.

 

 

 

 

 

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v