Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Δύσκολο τρίμηνο για τις αυτοκινητοβιομηχανίες

Ένα δύσκολο τρίμηνο περιμένει τις αυτοκινητοβιομηχανίες οι οποίες καλούνται να αποδείξουν ότι τα θετικά μηνύματα που έχει δώσει ο κλάδος δεν είναι αποτέλεσμα μόνο των κρατικών πακέτων στήριξης και των μέτρων απόσυρσης.

Δύσκολο τρίμηνο για τις αυτοκινητοβιομηχανίες
Ένα δύσκολο τρίμηνο περιμένει τις αυτοκινητοβιομηχανίες, οι οποίες καλούνται να αποδείξουν ότι τα θετικά μηνύματα που έχει δώσει τελευταία ο κλάδος δεν είναι αποτέλεσμα μόνο των κρατικών πακέτων στήριξης και των μέτρων απόσυρσης. Οι αναλυτές επισημαίνουν ότι μπορεί το κλίμα μεταξύ των καταναλωτών να βελτιώνεται στις ΗΠΑ και στην Ευρώπη, όμως είναι νωρίς να προχωρήσουν σε αγορές διαρκών καταναλωτικών αγαθών.

Ειδικότερα, τα μηνύματα από τις αγορές της Δύσης είναι μικτά και η ανάγνωσή τους μάλλον εξαρτάται από το πόσο χαμηλά είχαν θέσει τον πήχη οι αναλυτές για τις πωλήσεις του α΄ εξαμήνου. Ενδεικτικά, η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία -βάσει πωλήσεων- στον κόσμο, η Toyota, κατάφερε να περιορίσει τις ζημίες το β΄ τρίμηνο, η Daimler και η Nissan παρουσίασαν ζημίες μικρότερες του αναμενομένου, ενώ μόνο η BMW παρουσίασε κέρδη.

"Η ζήτηση αυτή τη στιγμή βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στα κρατικά πακέτα που δίνουν κίνητρα για την αγορά αυτοκινήτων. Είναι δύσκολο να προβλέψουμε εάν αυτό θα μεταφραστεί σε ουσιαστική ανάκαμψη της αγοράς". Αυτό τονίζουν στελέχη της Toyota και έχουν δίκιο.

Χαρακτηριστικά, η Ιαπωνία, η Βρετανία και η Γαλλία είναι μεταξύ των χωρών οι οποίες προσφέρουν συνδυασμό κινήτρων -φοροαπαλλαγές, πιστώσεις και απόσυρση- με στόχο την τόνωση των πωλήσεων αλλά και τη στροφή των καταναλωτών σε μοντέλα σύγχρονης τεχνολογίας με χαμηλή κατανάλωση βενζίνης.

Μάλιστα, στη Βρετανία η Ένωση Αυτοκινητοβιομηχανιών ζητά παράταση των μέτρων (με διευκόλυνση στη χρηματοδότηση και στην πίστωση), ύστερα από την πρώτη αύξηση εδώ και 15 μήνες που σημείωσαν οι πωλήσεις. Επίσης, στις ΗΠΑ το πρόγραμμα απόσυρσης πηγαίνει πολύ καλά και θεωρείται ότι η Γερουσία θα εγκρίνει την παράτασή του.

"Εικονική" άνοδος
Σύμφωνα με εκτιμήσεις τόσο κυβερνητικών όσο και στελεχών των αυτοκινητοβιομηχανιών, με χρήση του προγράμματος πουλήθηκαν περί τα 250.000 οχήματα. Μάλιστα, οι πωλήσεις της Ford αυξήθηκαν τον Ιούλιο (κατά 2,4%), για πρώτη φορά από τον Νοέμβριο του 2007.

Όμως, οι πωλήσεις της Ford τονώθηκαν κυρίως από τη βρετανική αγορά λόγω των αποσύρσεων. Από την άλλη, προβληματίζει το γεγονός ότι οι πωλήσεις των χειμαζόμενων Chrysler και General Motors δεν αυξήθηκαν παρά τα μέτρα στήριξής τους. Αυτό αποδίδεται ευθέως στον ισχυρό ανταγωνισμό που αντιμετωπίζουν οι αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες εντός έδρας και καθιστά, σύμφωνα με τους αναλυτές του κλάδου, επιτακτική την αλλαγή στρατηγικής από τα επιτελεία των δύο εταιριών.

Όμως, παρότι τα προγράμματα απόσυρσης ευνοούν τώρα τις αυτοκινητοβιομηχανίες, διατυπώνονται επιχειρήματα για τις επιπτώσεις τους στα μεγέθη των επόμενων τριμήνων. Συγκεκριμένα, μπορεί να δημιουργείται τζίρος και να μην κλείνουν εργοστάσια, όμως προκαλείται σημαντικό υπόλοιπο στις πωλήσεις από την απόσυρση των οχημάτων.

Στο δύσκολο τοπίο που διαμορφώνεται επιδρά και το γεγονός ότι οι δυτικές εταιρείες χάνουν τον... καλό πελάτη, που είναι οι αναπτυσσόμενες αγορές. Έως τώρα στήριξαν πολλές ελπίδες στην τόνωση της ζήτησης από την Κίνα και την Ινδία. Όμως, η ανάπτυξη τοπικών αυτοκινητοβιομηχανιών είναι ραγδαία, καθώς προσφέρουν μικρά μοντέλα και σε πολύ καλύτερη τιμή από τα δυτικά. "Η κατάσταση στις αναπτυσσόμενες αγορές είναι χειρότερη από τις προβλέψεις μας", ανέφερε χαρακτηριστικά στέλεχος της Hyundai, συμπληρώνοντας το προβληματικό τοπίο για τον κλάδο διεθνώς.

*Αναδημοσίευση από το 597ο φύλλο της εβδομαδιαίας εφημερίδας "ΜΕΤΟΧΟΣ & ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ", 28 Αυγούστου - 1 Σεπτεμβρίου 2009.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v
Απόρρητο