Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Τα smart phones σώζουν την παρτίδα

Το 2009 θα είναι αρνητικό για τους κατασκευαστές κινητών τηλεφώνων. Πέραν της πτώσης της ζήτησης, υπάρχουν και τα smart phones, τα οποία είναι πλέον μεταξύ των κορυφαίων επιλογών των καταναλωτών.

  • του Απόστολου Λακασά
Τα smart phones σώζουν την παρτίδα
Aρνητική χρονιά σε σχέση με το 2008 θα είναι το 2009 για τους κατασκευαστές κινητών τηλεφώνων. Η οικονομική κρίση επηρεάζει τις πωλήσεις των εταιρειών που αναμένεται να μειωθούν κατά 13% σε ετήσια βάση. Το ενδιαφέρον, βέβαια, είναι ότι οι γνωστοί κατασκευαστές κινητών τηλεφώνων, εκτός από τον μεταξύ τους ανταγωνισμό, έχουν να αντιμετωπίσουν τις εταιρείες με τα λεγόμενα «έξυπνα τηλέφωνα» (smart phones). Για εκείνους αυτά θεωρούνται το νέο στοίχημα αφού μεσοπρόθεσμα δεν αποκλείεται να προκαλέσουν ανατροπές στην παγκόσμια αγορά.

Είναι άλλωστε ενδεικτικό πως σε αντίθεση με τις πτωτικές πωλήσεις των παραδοσιακών συσκευών η ζήτηση για «έξυπνα τηλέφωνα» είναι ισχυρά αυξητική (+27% το δεύτερο τρίμηνο, σύμφωνα με την εταιρεία ερευνών Gartner), με αποτέλεσμα να έχει μεγάλο μερίδιο στην επιβράδυνση της πτώσης των συνολικών πωλήσεων κατά το δεύτερο τρίμηνο του έτους (μείωση 10,8% έναντι πτώσης 17,2% το πρώτο τρίμηνο, με βάση τα δεδομένα της εταιρείας ερευνών IDC).

Ειδικότερα, ο τομέας των smart phones είναι ο μόνος που συνεχίζει να αυξάνει τις πωλήσεις του, με αποτέλεσμα σήμερα αυτές να αντιστοιχούν στο 14% των συνολικών πωλήσεων κινητών έναντι 11% πριν από έναν χρόνο. Ταυτόχρονα, τα smart phones προσφέρουν υψηλά περιθώρια κέρδους. Σύμφωνα με την Goldman Sachs, τα περιθώρια κέρδους των μεγάλων κατασκευαστών κινητών τηλεφώνων φέτος υπολογίζονται κατά μέσο όρο στο 12%. Εάν όμως αφαιρεθεί το μερίδιο των smart phones, τότε το μέσο περιθώριο κέρδους μειώνεται στο 5%.

Πρόβλημα για τους «παραδοσιακούς»

Η εξάπλωση των smart phones προκαλεί κλυδωνισμούς στους παραδοσιακούς κατασκευαστές καθώς δυναμική είναι η παρουσία του iPhone που κατασκευάζει η Apple και του Blackberry της RIM (Research in Motion), οι οποίες δεν είναι κατασκευαστές παραδοσιακών συσκευών. Μάλιστα, αναλυτές θεωρούν ότι μεσοπρόθεσμα οι δύο εταιρείες μπορεί να απειλήσουν την κυριαρχία της Nokia που στον συγκεκριμένο χώρο είδε το μερίδιό της να υποχωρεί, σύμφωνα με τα στοιχεία της Gartner, από 47,5% πέρυσι στο 45% φέτος το δεύτερο τρίμηνο.

Το αντίστοιχο της RIM έφτασε στο 18,7% από 17,3% και της Apple εκτοξεύτηκε από το 2,8% στο 13,3%. Την ίδια στιγμή οι υπηρεσίες που προσφέρουν τα smart phones της Nokia από τους αναλυτές του κλάδου δεν θεωρούνται τόσο ανεπτυγμένες όσο αυτές της Apple, ενώ επίσης ισχυρή παρουσία στα εταιρικά τηλέφωνα έχει και η RIM.

Η Nokia, βέβαια, διατηρεί τα ηνία στον κλάδο. Παρά τη μείωση των πωλήσεων κατά 15,4% το δεύτερο τρίμηνο κατέχει το 38,3% της παγκόσμιας αγοράς, ποσοστό σχεδόν διπλάσιο από το 19,4% της δεύτερης Samsung, η οποία πέτυχε εντυπωσιακή αύξηση του μεριδίου της -κατά 4 μονάδες- σε ετήσια βάση.

Ακολουθεί η L.G. με 11,1%, ενώ η Motorola προσβλέπει στις νέες συσκευές της, που θα είναι βασισμένες σε πλατφόρμα της Google, για να ανακάμψει από το σημερινό 5,5%. Τέλος, και η Sony Ericsson ρίχνει στην αγορά νέες συσκευές για να βελτιώσει το 5,1%.

*Αναδημοσίευση από το 598ο φύλλο της εβδομαδιαίας εφημερίδας "ΜΕΤΟΧΟΣ & ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ," 4 - 8 Σεπτεμβρίου 2009.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v