Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

ΒΡ: Ακυρώθηκε ο ελληνοϊταλικός αγωγός ITGI

Η Shah Deniz, η κοινοπραξία που έχει αναλάβει την ανάπτυξη του έργου φυσικού αερίου στα ανοιχτά του Αζερμπαϊτζάν, ανακοίνωσε ότι εξαίρεσε τον αγωγό ITGI με τον οποίο θα μεταφερόταν το προϊόν στην Ευρώπη.

  • Του Μιχάλη Καϊταντζίδη
ΒΡ: Ακυρώθηκε ο ελληνοϊταλικός αγωγός ITGI
Η Shah Deniz, η κοινοπραξία που έχει αναλάβει την ανάπτυξη του έργου φυσικού αερίου στα ανοιχτά του Αζερμπαϊτζάν, ανακοίνωσε ότι εξαίρεσε τον αγωγό ITGI με τον οποίο θα μεταφερόταν το προϊόν στην Ευρώπη.

Η ανακοίνωση της κοινοπραξίας ότι μειώνει τις διαδρομές μεταφοράς του φυσικού αερίου είναι η πρώτη μεγάλη απόφαση που λαμβάνεται μέσα στα πολλά χρόνια διαδικασίας του έργου, το οποίο είναι ζωτικής σημασίας για τη διασπορά της προσφοράς στην Ευρώπη.

Η κοινοπραξία εξαίρεσε από το συνολικό έργο τον αγωγό διασύνδεσης Τουρκίας-Ελλάδας-Ιταλίας (Interconnector Turkey-Greece-Italy -  ITGI) μέσα από τον οποίο θα μεταφερόταν το αέριο στην Ευρώπη.

Την ανακοίνωση έκανε ο πετρελαϊκός κολοσσός BP PLC, που έχει σημαντικό μερίδιο στη Shah Deniz.

Αυτό σημαίνει ότι το άλλο αντίστοιχο έργο που αποκαλείται Trans-Adriatic Pipeline θα συζητηθεί κατ’ αποκλειστικότητα για τη μεταφορά του φυσικού αερίου από την Κασπία Θάλασσα στην Ιταλία. Πάντως, τα δύο άλλα έργα, ο αγωγός Nabucco και ο αγωγός South East Europe Pipeline, που τα δύο σχεδιάζονται για να μεταφέρουν το αέριο στην κεντρική Ευρώπη, δεν ακυρώθηκαν.

Οι αντιδράσεις

Από την Edison, δήλωνσαν ότι η εταιρεία δεν θα σχολιάσει την απόφαση της Κοινοπραξίας του Σαχ Ντενίζ, έως ότου η εταιρεία λάβει την επίσημη ανακοίνωση, ενώ επιβεβαίωσαν την ισχυρή στήριξη στον αγωγό ITGI. Πηγές της διοίκησης της ΔΕΠΑ ανέφεραν ότι θα εξεταστεί η συμμετοχή της στον ΤΑΡ, καθώς όπως είναι γνωστό ήδη η κοινοπρακτική εταιρεία (Statoil, EGL, E.ON) επανειλημμένα είχε καλέσει και άλλες εταιρείες να μετάσχουν στο σχήμα.

Επίσης, σύμφωνα με πληροφορίες, από την ελληνική πλευρά, και με δεδομένο ότι η κοινοπραξία θα συνεξετάσει το σχέδιο του South East Europe Pipeline, θα επιδιωχθεί αυτό να ξεκινάει από την Ελλάδα και συγκεκριμένα από τον ελληνοβουλγαρικό αγωγό IGB, ο οποίος βρίσκεται σε προωθημένη φάση μελετών. Για το θέμα αυτό δεν αποκλείεται να υπάρξει μέσα στις επόμενες μέρες επίσκεψη του υπουργού ΠΕΚΑ Γιώργου Παπακωνσταντίνου στο Μπακού.

Τέλος, σε δήλωσή του ο Ρίκαρντ Σκούφιας, Country Manager του TΑΡ για την Ελλάδα, δήλωσε: «Προφανώς και είμαστε ευχαριστημένοι από την απόφαση της κοινοπραξίας του Σαχ Ντενίζ. Η επιλογή αυτή αποτελεί μία νίκη για την Ελλάδα, και επιβεβαιώνει τον ΤΑΡ (Trans Adriatic Pipeline), και τον Ελληνικό δρόμο, μία ισχυρή προοπτική για το Νότιο Διάδρομο Φυσικού Αερίου.

Όπως έχω πει αρκετές φορές, οι δεσμεύσεις μας έναντι της Ελλάδας παραμένουν ισχυρές, και πιστεύω ότι αυτό αποτελεί ένα δυνατό μήνυμα στους διεθνείς επενδυτές για την Ελλάδα.
Θα συνεχίσουμε τη συνεργασία μας με την κυβέρνηση και τις άλλες ελληνικές αρχές».

Σημειώνεται ότι ο αγωγός ΤΑΡ συνδέεται με το ελληνικό δίκτυο στο ύψος της Κομοτηνής. Διασχίζει κατά μήκος τη Θράκη και τη Μακεδονία και εισέρχεται στην Αλβανία περίπου από το ύψος της Καστοριάς. Καταλήγει δε υποθαλασσίως στην Ιταλία. Η κοινοπραξία του ΤΑΡ έχει ανακοινώσει ότι θα χρηματοδοτήσει από ίδιους πόρους το όλο έργο, ο προϋπολογισμός του οποίου επί ελληνικού εδάφους ξεπερνά τα 700 εκατομμύρια ευρώ.

Σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις, αποφασιστικός παράγων για την επιλογή του ΤΑΡ, έναντι του ITGI, από την κοινοπραξία του Σαχ Ντενίζ, αποτέλεσε το συνολικά μικρότερο κόστος του πρώτου, η οικονομική ευρωστία των 3 αρχικών μετόχων του (ενεργητικό άνω των 100 δισ. ευρώ) όπως και το χαμηλότερο σχετικά κόστος που θα απαιτηθεί για τον διπλασιασμό της δυναμικότητάς του από 10 σε 20 δισ. κυβικά μέτρα το χρόνο.

Σημαντικό ρόλο για την προοπτική αυτή έχει το υποθαλάσσιο τμήμα του αγωγού (από την Αλβανία στην Ιταλία), του οποίου το μήκος είναι το μισό της ελληνοϊταλικής πρότασης, όπως και το ότι τα βάθη της θάλασσας που διέρχεται πολύ πιο μικρά.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v