Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Αερομεταφορές: Αφαντος ο εσωτερικός ανταγωνισμός στην ΕΕ

Ερμητικά κλειστή στον ανταγωνισμό η αγορά της Γερμανίας. Ποιες ευρωπαϊκές αγορές αποδείχθηκαν πιο «ευρύχωρες» για τους νέους παίκτες. Τι δείχνουν στοιχεία της OAG.

  • Του Παύλου Υψηλάντη
Αερομεταφορές: Αφαντος ο εσωτερικός ανταγωνισμός στην ΕΕ
Επίσημος... αγνοούμενος είναι, σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία, ο ανταγωνισμός μεταξύ των αεροπορικών εταιρειών στις γραμμές εσωτερικού των κυριότερων χωρών της Ε.Ε.

Οκτώ χρόνια μετά την καθιέρωση από την Κομισιόν του Ενιαίου Ευρωπαϊκού Αεροπορικού Χώρου στην επικράτεια της Ε.Ε., με στόχο να δημιουργηθούν οι συνθήκες για την είσοδο περισσότερων νέων «παικτών» στην αεροπορική αγορά, το αποτέλεσμα φαίνεται πως ήταν το ακριβώς αντίθετο από το αναμενόμενο.

Οι άλλοτε γνωστοί ως εθνικοί αερομεταφορείς αποδείχθηκαν πολύ ισχυροί αντίπαλοι για τις φιλόδοξες εταιρείες χαμηλού κόστους (low cost carriers). Στις δέκα κυριότερες γραμμές εσωτερικού των μεγαλύτερων χωρών της Ε.Ε. ο ανταγωνισμός περιορίζεται σε μόλις δύο αεροπορικές, με τους μεγάλους της αγοράς να
κυριαρχούν αποσπώντας μερίδια της τάξης του 70% - 80%.

Το εντυπωσιακό, σύμφωνα με στοιχεία του εξειδικευμένου στον χώρο των αερομεταφορών οίκου OAG για τον μήνα Απρίλιο, είναι πως ο ανταγωνισμός πρακτικά είναι ανύπαρκτος στη μητρόπολη της ευρωπαϊκής οικονομίας Γερμανία!

Όσον αφορά τις δέκα κυριότερες γραμμές εσωτερικού της Ευρώπης, οι δύο ανήκουν στη Γερμανία και συνδέουν το Βερολίνο με το Μόναχο και τη Φρανκφούρτη. Σε αυτές τις δύο γραμμές-«φιλέτα» το μερίδιο αγοράς των αεροπορικών εταιρειών χαμηλού κόστους είναι μηδενικό (0%).

Η Γερμανία, ταυτόχρονα, αποδεικνύεται η πλέον κλειστή στον ανταγωνισμό αγορά. Σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία κατά τον μήνα που διανύουμε, η αγορά δρομολογίων εσωτερικού ελέγχεται κατά 99% από μόλις δύο αεροπορικές: τη Lufthansa με τις θυγατρικές της (κυρίως την Germanwings) η οποία ελέγχει μερίδιο 71% και την Air Berlin που αποσπά το 29%.

Δυσπρόσιτο κάστρο αποδείχθηκε και η γαλλική αγορά για τους νέους παίκτες. Μόλις το 16% των θέσεων σε δρομολόγια εσωτερικού αντιστοιχεί σε εταιρείες χαμηλού κόστους, οι περισσότερες από τις οποίες αφορούν μία εταιρεία, την Easyjet.

Η γνωστή Air France αποδείχθηκε πολύ σκληρό καρύδι για τους ανταγωνιστές της αφού, μαζί με τη θυγατρική της Hopl, ελέγχει το 76% των θέσεων εσωτερικού.

Πιο... ευρύχωρες για τους νέους παίκτες φαίνεται πως είναι οι αγορές της Ισπανίας και της Ιταλίας.

Στην Ισπανία η αγορά εσωτερικού ελέγχεται κατά 81% από ισπανικές εταιρείες, αλλά o μεγάλος της αγοράς Iberia αποσπά μόλις το 31%. Κυριαρχεί, ωστόσο, στα δύο μεγαλύτερα «φιλέτα», στις γραμμές Μαδρίτη-Βαρκελώνη (61%) και Μαδρίτη-Γκραν Κανάρια (47%). Το 51% της συνολικής αγοράς εσωτερικού της Ισπανίας, πάντως, το ελέγχουν οι εταιρείες χαμηλού κόστους.

Η Ιταλία, είναι η μοναδική χώρα της Δυτ. Ευρώπης όπου το 52% της αγοράς εσωτερικού ελέγχεται από ξένες αεροπορικές, οι οποίες βρήκαν χώρο εξαιτίας των παρατεταμένων προβλημάτων της Alitalia.

Παρ' όλα αυτά, η Alitalia καταφέρνει να αποσπά μερίδιο 42% της ιταλικής αγοράς, ξεπερνώντας τις γνωστότερες εταιρείες χαμηλού κόστους Ryanair (31%) και Easyjet (11%).

Ακόμα και στη Νορβηγία όπου οι εταιρείες χαμηλού κόστους έχουν καταφέρει να ελέγχουν το 59% της αγοράς, η πάλαι ποτέ κραταιά SAS ελέγχει το 41% με τις εταιρείες χαμηλού κόστους Norwegian (37%) και Wideroe (22%).

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v