Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Το ασιατικό «άνοιγμα» της Μόσχας

Μονόδρομος η προσέγγιση των αγορών της Ασίας για τη Ρωσία, που βρίσκεται αντιμέτωπη με τις κυρώσεις της Δύσης. Το πετρέλαιο ως βασικό εξαγώγιμο αγαθό και ο «πόλεμος» με τις χώρες του Κόλπου για τα μερίδια αγοράς.

Το ασιατικό «άνοιγμα» της Μόσχας

Στις ασιατικές αγορές στρέφεται πλέον η Ρωσία, προκειμένου να αντιμετωπίσει τον οικονομικό πόλεμο της Δύσης και κυρίως να περιορίσει το βαθμό εξάρτησής της από τις οικονομίες της. Το πρώτο βήμα έγινε με την προσέγγιση στην Κίνα και την Ινδία, με σημαντικές οικονομικές συμφωνίες που υπογράφηκαν, ενώ ανάλογη επιθετική εμπορική στρατηγική ακολουθεί και σε άλλες ασιατικές χώρες.

Η στρατηγική αυτή είναι ιδιαίτερα έντονη στο τομέα της ενέργειας. Πρός την κατεύθυνση αυτή κινούνται οι συμφωνίες για την προμήθεια φυσικού αερίου από την Κίνα και την αύξηση των εξαγωγών πετρελαίου στις αγορές της Ασίας και του Ειρηνικού. Σύμφωνα μάλιστα με στοιχεία, το 2014 οι προμήθειες ρωσικού πετρελαίου σε Ασία, Ιαπωνία και Νότια Κορέα, αυξήθηκαν κατά 10 εκ. τόνους, ενώ το μερίδιο της αγοράς αυξήθηκε από 7,2%, στο 8,7%.

Η Ρωσία ενίσχυσε την πολιτική αναπροσανατολισμού των εξαγωγών της, λόγω της επιδείνωσης των διπλωματικών σχέσεων με την Ευρώπη και προτεραιότητα σήμερα αποτελούν η Κίνα, η Νότια Κορέα και η Ιαπωνία. Σύμφωνα μάλιστα με τις απόψεις ειδικών, τη Ρωσία ενδιαφέρουν εδώ και καιρό οι ασιατικές αγορές, καθώς εκεί υπάρχει η πρόθεση να πληρώσουν για τους ενεργειακούς πόρους περισσότερα από ότι στη Δύση και η μέση τιμή του πετρελαίου είναι υψηλότερη κατά 5 δολάρια το βαρέλι.

Φυσικά η στροφή αυτή έχει προκαλέσει πόλεμο με τις χώρες του Αραβικού Κόλπου, οι οποίες εξακολουθούν να είναι οι κύριες προμηθεύτριες, αλλά με πιο χαμηλά ποσοστά εισαγωγικής διείσδυσης.

Το μερίδιο της Σαουδικής Αραβίας στην αγορά πετρελαίου της Ασίας, μειώθηκε το 2014 από το 26% στο 24%, όπως αναφέρει το Bloomberg. Ταυτόχρονα μειώθηκαν και τα μερίδια των άλλων αραβικών χωρών στην αγορά πετρελαίου Ασίας και Ειρηνικού. Ειδικότερα το Κατάρ, μείωσε τις παραδόσεις πετρελαίου του κατά 7,4% και μόνο το Κουβέιτ απλώς διατήρησε τον όγκο των προμηθειών στο προηγούμενο επίπεδο, με το μερίδιό του στις αγορές της Κίνας, Ιαπωνίας και Κορέας να βαίνει μειούμενο από 7,2% σε 7%.

Οι παραδόσεις ρωσικού πετρελαίου αυξήθηκαν ως τους 51 εκατ. τόνους, ενώ μέσα στα επόμενα πέντε χρόνια, η μεταφορά του στην Κίνα μπορεί να αυξηθεί κατά 15-20 εκατ. τόνους, όπως εκτιμούν οι ειδικοί.

Η διεξοδος των ασιατικών αγορων είναι, σύμφωνα με τις απόψεις οικονομικών αναλυτών, μονόδρομος για την Μόσχα η οποία καλείται να βρεί άμεσα απαντήσεις στα οικονομικά προβλήματα που αντιμετωπίζει και τα οποία αντανακλώνται και στις συνεχείς υποβαθμίσεις της απο τους οργανισμούς αξιολόγησης χρέους. Πρίν μερικές μέρες, η Moody's προχώρησε στην υποβάθμιση της ρωσικής οικονομίας από το Baa3 σε Ba1, με βασικά επιχειρήματα την ουκρανική κρίση και την πτώση στις παγκόσμιες τιμές του πετρελαίου.

Τον περασμένο μήνα, πάλι η Moody's υποβάθμισε την αξιολόγηση κρατικών ομολόγων της Ρωσίας σε Baa3 από Baa2, με δυνατότητα περαιτέρω υποβάθμισης. Η Standard & Poor's μείωσε την πιστοληπτική ικανότητα της Ρωσίας από ΒΒΒ- σε «junk» (σκουπίδια) ΒΒ + με αρνητική προοπτική, στις 26 Ιανουαρίου. Τέλος, τον Ιανουάριο, ο διεθνής οίκος αξιολόγησης Fitch Ratings υποβάθμισε την πιστοληπτική ικανότητα της Ρωσίας από ΒΒΒ σε ΒΒΒ-. Όλοι οι διεθνείς οίκοι ανέφεραν ως λόγους για τις υποβαθμίσεις τις χαμηλές τιμές του πετρελαίου και την απαξίωση του ρουβλιού.

 

Πηγή: Premium.paratiritis.gr 

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v