Oι επενδυτές ομολόγων δεν πρέπει να αναμένουν αλματώδη αύξηση των επιτοκίων όταν η Fed θα αρχίσει να ανεβάζει το βασικό επιτόκιο, καθώς η κεντρική τράπεζα των ΗΠΑ έχει εδώ και καιρό σηματοδοτήσει τι πρόκειται να κάνει, είπε ο οικονομολόγος Nouriel Roubini την Τρίτη.
«Δεν πρόκειται να είναι μια σημαντική έκπληξη. Καθώς η οικονομία ανακάμπτει και ο πληθωρισμός ανεβαίνει, σταδιακά τα μακροπρόθεσμα επιτόκια θα οδηγηθούν ψηλότερα», είπε στο Closing Bell του CNBC ο πρόεδρος της Roubini Global Economics, γνωστός επίσης και ως Dr. Doom.
Πάντως, ακόμα και με αυτά τα δεδομένα, ίσως υπάρξει κάποια αστάθεια βραχυπρόθεσμα, τόνισε.
«Σε βραχυπρόθεσμο διάστημα, η έλλειψη ρευστότητας θα μπορούσε να σημαίνει ότι όταν υπάρξουν είτε κάποιες εκπλήξεις -οικονομικές ή άλλες- είτε πληθωρισμός, τότε θα βρεθούμε σε ασταθές περιβάλλον για τα ομόλογα των ΗΠΑ και της Ευρώπης».
Όσον αφορά τις μετοχές, είπε ότι υπάρχει σίγουρα μια επιπολαιότητα, αλλά όχι φούσκα. «Η επιπολαιότητα οφείλεται στο γεγονός ότι είμαστε ακόμα σε μηδενικό βασικό επιτόκιο στις ΗΠΑ» και σε ποσοτική χαλάρωση σε ανεπτυγμένες οικονομίες όπως η ευρωζώνη και η Ιαπωνία.
Όλη αυτή η ρευστότητα δεν πηγαίνει στην πραγματική οικονομία. Αντί αυτού πηγαίνει στην αύξηση των πεσμένων τιμών κάποιων επενδυτικών τοποθετήσεων, πρόσθεσε.
«Σύντομα αυτή η αύξηση θα γίνει πληθωρισμός, ο πληθωρισμός σε διάφορες τοποθετήσεις μπορεί να γίνει επιπολαιότητα και στο τέλος να έχουμε φούσκες σε επενδύσεις και πιστώσεις», τόνισε. «Η ανησυχία μου είναι ότι η πραγματική οικονομία δικαιολογεί μία αργή έξοδο – χαμηλό πληθωρισμό, χαμηλή ακόμη ανάπτυξη και η ανεργία είναι ακόμα υψηλή – αλλά όλη αυτή η ρευστότητα κατευθύνεται στον πληθωρισμό κάποιων επενδυτικών στοιχείων, και τελικά σε επιπολαιότητα και φούσκες».
Ως παράδειγμα μάλιστα ο Nouriel Roubini χρησιμοποίησε τις τιμές στην αγορά τέχνης, που τη θεωρεί επένδυση αντίστοιχη με τις μετοχές και τα ομόλογα. Τη Δευτέρα, η τελική εκδοχή 'Ο' του πίνακα του Πικάσο «Les femmes d'Alger» (Οι Γυναίκες από το Αλγέρι) πωλήθηκε για $160 εκατ. σε μια δημοπρασία κι έτσι έγινε το πιο ακριβό έργο τέχνης που έχει αγοραστεί ποτέ. Εάν μάλιστα υπολογιστεί και η προμήθεια της δημοπρασίας, η τιμή έφτασε συνολικά τα 179,37 εκατ. Η τιμή του ίδιου έργου το 1997 ήταν $31,9 εκατ.