Αγωγός ΤΑΡ: Και επίσημα μέτοχοι οι Ιταλοί με 20%

Την Παρασκευή υπεγράφη η συμφωνία πώλησης του 20% των μετοχών του TAP τις οποίες κατείχε η νορβηγική Statoil, στην ιταλική SNAM. Στα 208 εκατ. το τιμημα. Πώς έχουν οι μετοχικές ισορροπίες στον αγωγό. Γιατί δεν απέκτησε μερίδιο η Ελλάδα.

Αγωγός ΤΑΡ: Και επίσημα μέτοχοι οι Ιταλοί με 20%

Νέος μέτοχος, η ιταλική SNAM, συμμετέχει από την Παρασκευή στο μετοχικό κεφάλαιο του αγωγού ΤΑΡ και ορίζει δύο μέλη στο δ.σ. της εταιρείας. Συγκεκριμένα την Παρασκευή στο Όσλο της Νορβηγίας, υπεγράφη η συμφωνία πώλησης του 20% των μετοχών της εταιρείας του αγωγού, τις οποίες κατείχε η νορβηγική Statoil.

H εταιρεία αυτή, που μαζί με την ελβετική ΑΧΡΟ (πρώην EGL) ίδρυσε την εταιρεία και ξεκίνησε την προσπάθεια να αναγνωριστεί ο συγκεκριμένος αγωγός ως ο Νότιος Διάδρομος Φυσικού Αερίου, αναγκασμένη από τις απώλειες εσόδων λόγω πετρελαίου, ρευστοποίησε όλα τα περιουσιακά της στοιχεία που σχετίζονται με την παραγωγή και μεταφορά φυσικού αερίου από το Αζερμπαϊτζάν (κοίτασμα Σαχ Ντενίζ ΙΙ) στην Ευρώπη.

Το τίμημα της μεταβίβασης των μετοχών, ανήλθε σε 208 εκατομμύρια ευρώ. Από το ποσό αυτό τα 130 εκατομμύρια κατεβλήθησαν αμέσως, ενώ τα 78 εκατομμύρια αφορούν στην ανάληψη από τη SNAM δανειακών βαρών της Statoil τα οποία αφορούν το έργο του αγωγού. Έτσι πλέον στο μετοχικό κεφάλαιο του αγωγού, μετέχουν οι εταιρείες Socar (Αζερμπαϊτζάν) και BP (Μ. Βρετανία) και η SNAM (Ιταλία) με 20% η κάθε μία, η βελγική Fluxys με 19%, η ισπανική Enagas με 19% και η ελβετική Axpo με 5%.

Έτσι, με εξαίρεση τη Socar την BP και την Axpo, οι οποίες είναι καθετοποιημένες ενεργειακές εταιρείες (η Axpo κυρίως στον ηλεκτρισμό, οι άλλες δύο στους υδρογονάνθρακες), όλες οι υπόλοιπες είναι οι εθνικοί διαχειριστές δικτύων φυσικού αερίου των χωρών τους, αντίστοιχοι του ελληνικού ΔΕΣΦΑ. Η δε απόκτηση μεριδίων στον αγωγό ΤΑΡ, σχετίζεται με την πολιτική τους να αποκτούν μερίδια σε υποδομές με σταθερές αποδόσεις των επενδυμένων κεφαλαίων, ώστε να ικανοποιείται ο ρόλος των μετόχων τους που κυρίως είναι ασφαλιστικά ταμεία.

Να σημειωθεί εδώ ότι πολλές φορές στο παρελθόν και πριν ακόμη ο αγωγός ΤΑΡ επιλεγεί από την κοινοπραξία του Σαχ Ντενίζ ως ο αγωγός του Νότιου Διαδρόμου, η εταιρεία του ΤΑΡ είχε απευθύνει πρόσκληση σε ελληνικές πρωτίστως κρατικές εταιρείες να συμμετάσχουν στο σχήμα του αγωγού, χωρίς όμως να υπάρξει ανταπόκριση. Η ανεπίσημη αιτιολογία για την απόρριψη της πρόσκλησης ήταν ότι η Ελλάδα μέσω της ΔΕΠΑ προωθούσε τον ανταγωνιστικό του ΤΑΡ, αγωγό ITGI, ο οποίος ωστόσο απερρίφθη λόγω υψηλότερου κόστους. Καταληκτικά, ελληνική συμμετοχή στον ΤΑΡ μπορεί να προκύψει για πολύ μικρό ποσοστό (1-3%), μόνο μετά την έναρξη της εμπορικής λειτουργίας του αγωγού, βάσει πρόβλεψης που υπάρχει στη «συμφωνία φιλοξενούσας χώρας».

H εταιρεία του ΤΑΡ θα διαχειρίζεται τον αγωγό σε ελληνικό, αλβανικό και ιταλικό έδαφος και το υποθαλάσσιο τμήμα του κάτω από την Αδριατική. Η αρχική του δυναμικότητα θα είναι 10 δισ. κυβικά μέτρα με δυνατότητα επέκτασης στα 20 δισ. κυβικά. Μέσω του αγωγού θα τροφοδοτούνται η Βουλγαρία και η ΕΛλάδα μέ ένα δισ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου η κάθε μία προέλευσης Αζερμπαϊτζάν, βάσει συμφωνίας που έχουν υπογράψει.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v