Οι χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης ζήτησαν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να παρατείνει τους προσωρινούς συνοριακούς ελέγχους εντός της συνθήκης του Σένγκεν για δύο έτη, δήλωσε ο Ολλανδός υπουργός Μετανάστευσης Klaas Dijkoff.
«Αυτήν την στιγμή, τα προσωρινά μέτρα στα σύνορα μπορούν να ληφθούν μόνο για μια περιορισμένη περίοδο έξι μηνών. Αλλά η αναπάντεχη εισροή αιτούντων άσυλο, που ανάγκασαν αυτά τα κράτη μέλη να λάβουν αυτά τα μέτρα, δεν έχει ακόμα υποχωρήσει» σημείωσε ο κ. Dijkoff σε συνέντευξη τύπου μετά από συνάντηση των υπουργών Εσωτερικών.
«Οπότε τα κράτη μέλη κάλεσαν την Κομισιόν να προετοιμάσει την πρακτική και νομική βάση για την παράταση των προσωρινών ελέγχων μέσω του άρθρου 26 της συνθήκης Σένγκεν» ανέφερε σύμφωνα με το Reuters o Ολλανδός υπουργός.
Την Κυριακή η εφημερίδα Welt am Sonntag μετέδωσε ότι μια ομάδα κρατών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, συμπεριλαμβανομένης της Γερμανίας πιέζουν για την παράταση των συνοριακών ελέγχων εντός της ζώνης Σένγκεν. Με βάση στο δημοσίευμα, στην ομάδα των χωρών αυτών περιλαμβάνονται και η Αυστρία, το Βέλγιο, η Σουηδία και η Δανία.
Την περασμένη χρονιά πάνω από 1 εκατομμύριο άνθρωπο εισήλθαν στην Ευρώπη από την Μέση Ανατολή και την Βόρεια Αφρική.
Έξι μέλη της Σένγκεν, μεταξύ των οποίων και η Γερμανία, έχουν επαναφέρει προσωρινούς συνοριακούς ελέγχους εντός της ζώνης.
Μουζάλας: Δεν υφίσταται θέμα εξόδου της χώρας από την Σένγκεν
O Γιάννης Μουζάλας, αρμόδιος Υπουργός για θέματα μετανάστευσης, δήλωσε στους δημοσιογράφους στο Άμστερνταμ, στο περιθώριο του άτυπου συμβουλίου των Υπουργών Εσωτερικών, ότι "δεν υφίσταται κανένας λόγος για την αποπομπή της Ελλάδας από τη Σένγκεν" και ότι "η Σένγκεν" είναι μέρος του παιχνιδιού επίρριψης ευθυνών: "Αν δεν κάνεις αυτό ή εκείνο, θα σου κάνουμε αυτό. Είναι μία τιμωρία".
Πρόσθεσε μάλιστα ότι οι ελληνικές αρχές γνωρίζουν πού έχουν σημειωθεί καθυστερήσεις και εάν υπάρχει κάποιο πρόβλημα, αυτό θα πρέπει να λυθεί από κοινού, σημειώνοντας παράλληλα ότι οι ευρωπαϊκές χώρες έχουν συμφωνήσει στον περιορισμό της παράνομης μετανάστευσης, αλλά ακόμα δεν έχει υπάρξει καμία πρόταση για τους νόμιμους τρόπους εισόδου στην ΕΕ και αίτησης χορήγησης ασύλου.
Σε σχέση με την πρόταση της Σλοβενίας για αποστολή αστυνομικών δυνάμεων στα σύνορα με την Ελλάδα ο κ. Μουζάλας δήλωσε σχετικά ότι "οι χώρες που βρίσκονται σε κατάσταση πανικού θέλουν να κλείσουν τα σύνορα, αλλά αυτό σημαίνει ότι μία Ευρωπαϊκή κρίση θα μετατραπεί σε μία ανθρωπιστική κρίση στην Ελλάδα με χιλιάδες παγιδευμένους μετανάστες", συμπληρώνοντας ότι "περισσότερο από ποτέ χρειαζόμαστε περισσότερη Ευρώπη και οι μεμονωμένες ενέργειες σημαίνουν λιγότερη Ευρώπη".
Κάλεσε δε τα κράτη μέλη να εφαρμόσουν τις αποφάσεις της ΕΕ για τη μετεγκατάσταση, καθώς και τα μέτρα για τη βοήθεια προς την Τουρκία, προκειμένου να περιορίσει αυτή τις μεταναστευτικές ροές.
Ο Νίκος Τόσκας, ο Έλληνας αναπληρωτής Υπουργός δημόσιας τάξης και προστασίας του πολίτη, δήλωσε με τη σειρά του στον Τύπο ότι η ενίσχυση της FRONTEX σε άλλες χώρες πριν από την Ελλάδα δεν είναι καλή ιδέα. "Αν την έχουμε στην Ελλάδα, μπορούμε επίσης να συζητήσουμε και για τα άλλα κράτη μέλη - διαφορετικά δεν είναι νόμιμο".
O κ. Τόσκας τόνισε ότι γίνεται τεράστια προσπάθεια τόσο για τη φύλαξη των ελληνικών συνόρων, όσο και για την καταγραφή και ταυτοποίηση μεταναστών και προσφύγων. Ο ίδιος τόνισε ότι είναι πολύ δύσκολο να ελέγξει κανείς τα θαλάσσια σύνορα, λόγω της κοντινής απόστασης των ελληνικών νησιών από τα τουρκικά παράλια και όχι μόνο.
Εξάλλου, ο Ν. Τόσκας αναφέρθηκε στην πολύ αργή διαδικασία επανεισδοχής, λέγοντας ότι μετά από πολλά χρόνια ετέθη σε εφαρμογή η συμφωνία μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας για επιστροφές και ότι μέσα σε τρεις μήνες μόνο 80 μετανάστες εστάλησαν στην Τουρκία. Όσον αφορά τις επιστροφές μεταναστών στο Μαρόκο και το Πακιστάν, εκεί τα αποτελέσματα είναι μηδενικά, τόνισε ο Ν. Τόσκας. Κατέληξε λέγοντας ότι το προσφυγικό δεν είναι πρόβλημα μόνο της Ελλάδας αλλά όλης της Ευρώπης και ότι χρειάζεται η βοήθεια και η προσπάθεια όλων των κρατών-μελών.
Frontex: Σχεδόν αδύνατο να ελεγχθούν τα θαλάσσια σύνορα της Ελλάδας
Νομικά και γεωγραφικά εμπόδια δυσκολεύουν τον αποτελεσματικό έλεγχο των συνόρων της Ελλάδας, υπογραμμίζει η Frontex, ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός για τη Διαχείριση της Επιχειρησιακής Συνεργασίας στα Εξωτερικά Σύνορα των Κρατών Μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, την ώρα που η Αθήνα δέχεται επικρίσεις από ορισμένους Ευρωπαίους εταίρους της που την κατηγορούν ότι επιτρέπει την είσοδο σε υπερβολικά πολλούς μετανάστες.
Όταν τα πλοία περισυλλέγουν μετανάστες στη θάλασσα, είναι απλώς νομικά αδύνατον για τη Frontex να τους επαναπατρίσει. "Έτσι ήταν ανέκαθεν, αυτή είναι η αρχή της μη επαναπροώθησης", εξήγησε στο Γαλλικό Πρακτορείο η εκπρόσωπος του Οργανισμού που εδρεύει στη Βαρσοβία, η οποία επέστρεψε μόλις στην Πολωνία από τη Λέσβο.
"Είναι πολύ εύκολο να φτάσει κανείς (στην Ελλάδα) δια θαλάσσης. Δεν έχουμε να κάνουμε με έναν αγρό, όπου μπορούμε να τοποθετήσουμε έναν φράχτη", υπογράμμισε η Εύα Μονκιούρ. "Με βάση το διεθνές δίκαιο, κάθε άνθρωπος που περνά τα ευρωπαϊκά σύνορα έχει τη δυνατότητα να καταθέσει αίτημα για τη χορήγηση ασύλου", υπενθύμισε.
Η Ελλάδα δέχεται πιέσεις από ευρωπαϊκές χώρες, όπως η Αυστρία, για να ελέγξει καλύτερα τα σύνορά της με την Τουρκία, την κυριότερη πύλη εισόδου των προσφύγων και μεταναστών στην ΕΕ. Όμως τα πλοία και οι συνεργαζόμενοι με τη Frontex όταν εντοπίζουν πρόσφυγες στη θάλασσα "δεν μπορούν παρά να τους μεταφέρουν στην Ελλάδα", συνέχισε η Μονκιούρ. "Στη μέση της θάλασσας είναι αδύνατον να τους ερευνήσουμε, πολύ περισσότερο που συχνά δεν διαθέτουν έγγραφα ταυτότητας", είπε η εκπρόσωπος.
"Μόνο εκείνοι που περισυλλέγονται από τους Τούρκους οδηγούνται στην Τουρκία", υπογράμμισε. "Και μόνο οι διακινητές κάνουν στροφή 180 μοιρών όταν αντικρίζουν τα πλοία της Frontex, γιατί κινδυνεύουν με φυλάκιση. Οι μετανάστες δεν κινδυνεύουν με τίποτα —παρά μόνο όταν διακινδυνεύουν τη ζωή τους στην ανοιχτή θάλασσα— γιατί οι περισσότεροι θέλουν να ζητήσουν άσυλο και οι άλλοι θέλουν μόνο να φτάσουν στην Ευρώπη".
Εξάλλου, συνέχισε η Μονκιούρ, είναι σχεδόν αδύνατον να ελεγχθούν τα θαλάσσια ελληνικά σύνορα και επιπλέον η Ελλάδα έχει εκατοντάδες νησιά, ορισμένα από τα οποία είναι ακατοίκητα και βρίσκονται πολύ κοντά στις τουρκικές ακτές.
Το ίδιο ισχύει και για τα θαλάσσια σύνορα της Λιβύης, που είναι μήκους χιλιάδων χιλιομέτρων και απ' όπου οι μετανάστες επιχειρούν να φτάσουν στην Ιταλία. "Το να προσπαθείς να εντοπίσεις ένα πλοιάριο με πρόσφυγες είναι σαν να ψάχνεις ένα αυτοκίνητο σε μια χώρα σαν τη Ρουμανία", τόνισε. Επιπροσθέτως, αυτοί που φεύγουν από τη Λιβύη πλέουν στα διεθνή θαλάσσια ύδατα, όπου η νομοθεσία προστατεύει την ελευθερία της ναυσιπλοΐας και απαγορεύει στις λιμενικές αρχές να παρεμποδίσουν ένα πλοιάριο, παρά μόνο για να παράσχουν βοήθεια στους επιβάτες του.
Το πρόβλημα αυτό "δεν υπάρχει μεταξύ Τουρκίας και Ελλάδας, αφού τα πλοία της Frontex βρίσκονται πάντα στα χωρικά ύδατα της μίας ή της άλλης χώρας", κατέληξε.