Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Η «ασημένια αγορά» το νέο target group των επιχειρήσεων

Η γήρανση του πληθυσμού έχει δημιουργήσει μια νέα προσοδοφόρα αγορά για τις επιχειρήσεις. Οι εύποροι ηλικιωμένοι αναδεικνύνται σε σημαντικό target group για εταιρίες παροχής υπηρεσιών βοήθειας, αλλά ακόμη και ηλεκτρονικών, ρούχων κ.ά.

Η «ασημένια αγορά» το νέο target group των επιχειρήσεων

Η Ευρώπη αλλά και ολόκληρος ο κόσμος βρίσκονται μπροστά σε μία νέα πραγματικότητα: Η γήρανση του πληθυσμού και η αύξηση του αριθμού των υπερηλίκων είναι το καινούργιο status που κανείς πλέον δεν μπορεί να αγνοήσει. Η νέα πραγματικότητα έχει δύο όψεις:

- Η μία όψη αφορά τους φτωχούς υπερήλικες ο αριθμός των οποίων συνεχώς αυξάνεται. Αυτήν τη στιγμή, το 16,1% των ατόμων ηλικίας άνω των 75 ζει κάτω από το όριο της φτώχειας, κατά μέσο όρο για τις χώρες του ΟΟΣΑ και 10,6% για τη Γαλλία. Στη Γερμανία εκτιμάται ότι 400.000 ηλικιωμένοι δεν μπορούν να πληρώνουν τις δαπάνες για γηροκομεία παρά τη χρηματική βοήθεια που δίνεται από την κοινωνική ασφάλιση.

- Η άλλη όψη αφορά στους «εύπορους» ηλικιωμένους οι οποίοι έχουν εξελιχθεί σε μία ...καινούργια και προσοδοφόρα αγορά για τις επιχειρήσεις.

Για τους πρώτους, ακόμα και για εκείνους που κατοικούν στις ευρωπαϊκές κοινωνίες οι οποίες χαρακτηρίζονταν από τον «κοινωνικό τους χαρακτήρα» θα υπάρξει ένας σύγχρονος ...καιάδας. Για τους δεύτερους, η οικονομία της αγοράς προσαρμόζεται για να κερδίσει όσο το δυνατόν περισσότερα από τις ανάγκες τους.

Για παράδειγμα, στη Γερμανία η αύξηση του αριθμού των ηλικιωμένων έχει ως συνέπεια την κατακόρυφη αύξηση του τζίρου των γηροκομείων. Η μηνιαία δαπάνη διαμονής, ανάλογα με τον τύπο του γηροκομείου και τον εξοπλισμό που διαθέτει, είναι από 1.000 έως 3.000 ευρώ τον μήνα. Για όσους υπερήλικες Γερμανούς τα ποσά που χορηγεί η κοινωνική ασφάλιση γι' αυτόν τον σκοπό αποδεικνύονται ανεπαρκή, τότε παρεμβαίνει το κράτος το οποίο δεν διστάζει να προτείνει ακόμα και την πώληση του σπιτιού του υπερήλικα για να χρηματοδοτήσει ένα μέρος του κόστους του γηροκομείου. Μάλιστα, πιθανότατα, τα χρήματα δεν θα αποδειχθούν αρκετά.

Για όλους αυτούς τους λόγους, οι οικογένειες αναζητούν πυρετωδώς φθηνότερες λύσεις, οι οποίες να βολεύουν τόσο τους ηλικιωμένους, όσο και τις ίδιες: για παράδειγμα, οι ηλικιωμένοι να μένουν σπίτι τους, προσλαμβάνοντας μια Ανατολικοευρωπαία νοσοκόμα, σε συνδυασμό με τις εξειδικευμένες υπηρεσίες (Sachleistungen) μιας εταιρίας παροχής βοήθειας στο σπίτι, οι οποίες χρεώνονται με την ώρα και καλύπτονται από την ασφάλεια αδυναμίας αυτοεξυπηρέτησης (με ανώτατο όριο τα 700 ευρώ τον μήνα). Επίσης, καταφεύγουν στη βοήθεια των συγγενών.

Οι προοπτικές γι' αυτό που αποκαλείται «ασημένια αγορά» («silver market», από το ασημογκρίζο χρώμα των μαλλιών των ηλικιωμένων) ή «αγορά της γήρανσης» είναι τεράστιες και αποτελούν μία νέα επιχειρηματική πρόκληση.

Η περίπτωση της αγοράς της πάνας μιας χρήσης αποτελεί το χαρακτηριστικότερο παράδειγμα που φωτίζει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο την ιαπωνική πραγματικότητα: για πρώτη φορά στην ιστορία, οι πωλήσεις στις πάνες ακράτειας για ενήλικες έφθασαν στο ίδιο επίπεδο με τις παιδικές. Μάλιστα, κατά τη διάρκεια της επόμενης διετίας, στις πρώτες αναμένεται να καταγραφεί αύξηση κατά 40%, ενώ στις δεύτερες μείωση κατά 10%.

Επίσης, ιαπωνικές επιχειρήσεις έχουν κατορθώσει να προσαρμόσουν τα προϊόντα τους σε αυτήν την ηλικιακή κατηγορία και έχουν επινοήσει νέα προϊόντα και τεχνολογίες που απευθύνονται σε αυτήν την πελατεία με τη μεγάλη αγοραστική δύναμη. Το κινητό τηλέφωνο RAKU RAKU («Εύκολο Εύκολο») αποτελεί ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα: τα εικονίδιά του και τα κείμενά του διαβάζονται ευκολότερα, το πληκτρολόγιό του είναι μεγαλύτερο και οι εφαρμογές του ευκολότερες. Αποτελεί μια σύνθεση όλων των τεχνολογικών επιτευγμάτων και χάρη στον σχεδιασμό του προσελκύει αγοραστές από όλες τις ηλικιακές κατηγορίες.

Άλλο ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η κονσόλα ηλεκτρονικών παιχνιδιών Wii της Nintendo, η οποία γνωρίζει απίστευτη επιτυχία: γοητεύει ολόκληρη την οικογένεια και γύρω της συγκεντρώνονται άτομα από διαφορετικές γενιές για να παίξουν το ίδιο παιχνίδι, ακόμα και οι παππούδες.

Όμως, κι άλλες επιχειρήσεις έχουν υιοθετήσει τη συγκεκριμένη προσέγγιση «Εύκολο Εύκολο»: το 2007, η Panasonic λάνσαρε το Raku Raku Walk, ένα μηχάνημα άσκησης το οποίο απευθύνεται σε άτομα που υποφέρουν από προβλήματα στα γόνατα: ενισχύει τους μύες της γάμπας και ανακουφίζει ταυτόχρονα τις αρθρώσεις.

Όσο για την εταιρία Wacoal, η οποία κατέχει ηγετική θέση στον τομέα των γυναικείων εσώρουχων, δημιούργησε τη μάρκα Raku Raku Partner, η οποία απευθύνεται τόσο στα ηλικιωμένα άτομα, όσο και στο προσωπικό που τα φροντίζει. Για παράδειγμα, τα ιδιαίτερα φαρδιά μανίκια επιτρέπουν στις ηλικιωμένες να βάζουν ή να βγάζουν μόνες τους ορισμένα ρούχα. Επίσης, το κούμπωμα έχει απλοποιηθεί: τα κουμπιά έχουν οβάλ σχήμα ή έχουν αντικατασταθεί από σούστες με προεξέχουσες γωνίες ή από κουμπώματα «κριτς-κρατς». Επίσης, ορισμένα ρούχα σχεδιάζονται κατά τρόπο ώστε να προστατεύουν από τους τραυματισμούς: η Anshin Walker (η λέξη ανσίν σημαίνει «ασφάλεια») διαθέτει στην αγορά, ήδη από το 2007, ένα λαστέξ με ειδικές φουσκωτές ενισχύσεις, οι οποίες προστατεύουν τον μηριαίο αυχένα σε περίπτωση πτώσης, ενώ παράλληλα στηρίζουν τους μύες όταν ο ηλικιωμένος κάθεται ή βαδίζει...

Με τις αλλαγές που συμβαίνουν στη ζωή των νεότερων (κυρίως την αστικοποίηση και την κινητικότητα στην εργασία) και την αύξηση του προσδόκιμου χρόνου ζωής, ολοένα και περισσότεροι συνταξιούχοι αποφασίζουν να μείνουν μόνοι τους: αυτό συνεπάγεται συχνά αλλαγές στην κατοικία τους και τονώνει την αγορά της ανακαίνισης κατοικιών. Στον δυτικό Τύπο γίνεται συχνά λόγος για ρομπότ προγραμματισμένα να παρέχουν υπηρεσίες περίθαλψης στους ηλικιωμένους.

Πηγή: Premium.paratiritis.gr

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v