Οι σεναριογράφοι του Χόλιγουντ και της αμερικανικής τηλεόρασης κλείνουν τα κιτάπια και τους υπολογιστές τους και κατεβαίνουν σε απεργία από χθες Τρίτη.
Χιλιάδες «γραφιάδες» διακηρύσσουν ότι δεν αμείβονται δίκαια στην εποχή του streaming και διακόπτουν την παραγωγή τους, ύστερα από την αποτυχία των διαπραγματεύσεων που έδωσε το σύνθημα για την πρώτη κινητοποίηση στον κλάδο, μετά τις ιστορικές απεργίες του 2007.
Το διοικητικό συμβούλιο της ομοσπονδίας Writers Guild of America, μεταδίδει το NBC, ψήφισε ομόφωνα υπέρ της απεργίας τονίζοντας ότι οι συγγραφείς αντιμετωπίζουν «κρίση επιβίωσης».
Η Ενωση Παραγωγών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (AMPTP), που εκπροσωπεί στούντιο, τηλεοπτικά δίκτυα και πλατφόρμες ροής, αντιτείνει ότι πρότεινε «γενναιόδωρες αυξήσεις».
Το πράγμα «κολλάει», τονίζουν οι γίγαντες της ψυχαγωγίας, στο ότι τα σωματεία απαιτούν από τις εταιρείες να στελεχώσουν τηλεοπτικές εκπομπές με συγκεκριμένο αριθμό συγγραφέων και σεναριογράφων, «είτε χρειάζονται είτε όχι.
Η απεργία σταματά την παραγωγή εκπομπών και ταινιών, διαταράσσοντας τη βιομηχανία του θεάματος. Σε ορισμένες περιπτώσεις, ο αντίκτυπος θα είναι άμεσος. Για παράδειγμα, τα μεταμεσονύχτια talk show δεν θα μεταδοθούν αυτή την εβδομάδα, μεταξύ αυτών και το «Saturday Night Live», που μετρά την 48η χρονιά του στις οθόνες. Σε άλλες περιπτώσεις, οι παραγωγοί σίριαλ μπορεί να συρρικνώσουν τη σεζόν ή και να αναστείλουν τα γυρίσματα.
Η παύση εργασιών προσθέτει έναν παραπάνω πονοκέφαλο στο Χόλιγουντ, που αντιμετωπίζει σειρά οικονομικών και τεχνολογικών προκλήσεων, όπως το αυξανόμενο μερίδιο των υπηρεσιών ροής, η μείωση των παραδοσιακών θεατών, ακόμη και η ανάδυση της τεχνητής νοημοσύνης, που έχει προκαλέσει ανησυχία για το μέλλον των δημιουργικών επαγγελμάτων.
Οι σεναριογράφοι ζητούν αυξήσεις αμοιβών και διαρθρωτικές αλλαγές σ' ένα επιχειρηματικό μοντέλο που, όπως λένε, ελαχιστοποιεί όλο και περισσότερο τα προς το ζην. Τα τελευταία χρόνια, εν μέσω έκρηξης των πλατφορμών ροής όπως το Netflix και η Disney+, η μέση αμοιβή συγγραφέων-παραγωγών μειώθηκε κατά 4%, ή 23% αν προσαρμοστεί στον πληθωρισμό, σύμφωνα με στοιχεία της ομοσπονδίας WGA.
«Οι εταιρείες χρησιμοποίησαν τη μετάβαση στο streaming για να μειώσουν τις αμοιβές των συγγραφέων και να διαχωρίσουν τη συγγραφή από την παραγωγή, επιδεινώνοντας τις συνθήκες εργασίας για τους σεναριογράφους σε όλα τα επίπεδα», ανέφερε η ομοσπονδία WGA.
Το συνδικάτο προσθέτει ότι όλο και περισσότεροι συγγραφείς «εργάζονται με την ελάχιστη αμοιβή, ανεξαρτήτως της εμπειρίας τους», ενώ αντίθετα οι μισθοί των κορυφαίων στελεχών της βιομηχανίας της ψυχαγωγίας έχουν αυξηθεί τα τελευταία χρόνια.
«Δεν πρόκειται απλώς για διαπραγματεύσεις. Παλεύουμε για την οικονομική επιβίωση των σεναριογράφων-συγγραφέων και τη βιωσιμότητα του επαγγέλματός μας», δήλωσε η κωμωδός και παραγωγός Danielle Sanchez-Witzel.
Επιβαρυντικός παράγοντας, κατά τους συγγραφείς, είναι ότι οι νέες παραγωγές στην εποχή του streaming έχουν λιγότερα επεισόδια σε σχέση με τις τηλεοπτικές παραγωγές, εμποδίζοντας τη διασφάλιση σταθερού εισοδήματος. Επιπλέον, εξανεμίζονται τα πνευματικά δικαιώματα από τις προβολές εκπομπών, καθώς όλο και περισσότερο περιεχόμενο φιλοξενείται αποκλειστικά σε πλατφόρμες ροής.
«Θέλουμε περισσότερα χρήματα για να μπορούμε να κάνουμε αυτό που αγαπάμε», είπε ο Raphael Bob-Waksberg, δημιουργός της σειράς κινουμένων σχεδίων «BoJack Horseman».
«Φτάνουμε σ' ένα σημείο που μόνο αν είσαι ήδη πλούσιος θα μπορείς να κάνεις καριέρα στην τηλεόραση ή τον κινηματογράφο, κάτι που δεν νομίζω ότι το θέλουμε».
Η ένωση AMPTP αντιπροσωπεύει μεγάλα κινηματογραφικά στούντιο όπως η Disney, η Universal Pictures και η Warner Bros, τα κορυφαία τηλεοπτικά δίκτυα, όπως το ABC, το CBS και το NBC, και τις κύριες πλατφόρμες ροής, συμπεριλαμβανομένων των Netflix, Disney+ και Amazon.
«Οι εταιρείες μέλη του AMPTP παραμένουν ενωμένες στην επιθυμία τους να καταλήξουν σε συμφωνία επωφελή τόσο για τους συγγραφείς όσο και για τη μακροζωία του κλάδου, με γνώμονα την αποφυγή δυσκολιών για τους χιλιάδες εργαζόμενους που βιοπορίζονται από τη βιομηχανία», δήλωσε η Ενωση.
Η τελευταία απεργία της WGA ξεκίνησε τον Νοέμβριο του 2007 και διήρκεσε 100 μέρες, έως τις 12 Φεβρουαρίου 2008, προκαλώντας μεγάλες διακοπές στη χολιγουντιανή παραγωγή. Σε μια εποχή, μάλιστα, που δεν είχαν εμφανιστεί οι σύγχρονες προκλήσεις: Τότε το Netflix βρισκόταν ακόμη στη φάση του DVD και τα παραδοσιακά τηλεοπτικά κανάλια καθήλωναν κατ' αποκλειστικότητα τους τηλεθεατές. Σταδιακά, στα αιτήματα των σεναριογράφων τίθενται και οι κανονισμοί για τη «χρήση υλικού που παράγεται με τεχνητή νοημοσύνη ή παρόμοιες τεχνολογίες».