Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Η λύση της ΕΚΤ στον γρίφο του χρέους

Ο κ. Στουρνάρας δεν ενεργεί χωρίς τη γνώση της ΕΚΤ σε θέματα αιχμής. Γι’ αυτό η παρουσίαση της πρότασης που έκανε πρόσφατα για την ελάφρυνση του χρέους δεν πρέπει να περάσει απαρατήρητη.

Η λύση της ΕΚΤ στον γρίφο του χρέους
Ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος (ΤτΕ) Γιάννης Στουρνάρας είναι αρκετά έξυπνος άνθρωπος και κατανοεί τη σημασία αυτών που προτείνει για θέματα αιχμής όπως η ελάφρυνση του ελληνικού χρέους.

Ως εκ τούτου θα πρέπει να θεωρείται βέβαιο ότι η πρόταση της ΤτΕ για την αναδιάρθρωση του χρέους που παρουσίασε πριν από λίγες ημέρες είναι εν γνώσει του κ. Ντράγκι και των αρμόδιων στελεχών της ΕΚΤ.

Υπενθυμίζουμε ότι ο κ. Ντράγκι έχει δηλώσει ότι η ΕΚΤ θα διεξάγει τη δική της ανάλυση διαχειρισιμότητας του χρέους (DSA), πριν αποφασίσει για την ένταξη ή μη των ελληνικών ομολόγων στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης (QE).

Η ΕΚΤ δεν μπορεί να διαφέρει από το ΔΝΤ και την Κομισιόν αναφορικά με τα κριτήρια για τη διαχειρισιμότητα του χρέους, που είναι δύο.

Πρώτον, η διατήρηση των ετήσιων χρηματοοικονομικών αναγκών κάτω από το 15% του ΑΕΠ και σίγουρα κάτω από το 20% σε μεγάλο βάθος χρόνου.

Δεύτερον, η γρήγορη αποκλιμάκωση του χρέους ως προς το ΑΕΠ.

Μια ματιά στα σχετικά διαγράμματα της πρότασης που ανέπτυξε ο κ. Στουρνάρας δείχνει ότι ικανοποιεί τα δύο κριτήρια σε σημαντικό βαθμό.

Μέχρι το 2035, οι ετήσιες χρηματοοικονομικές ανάγκες περιορίζονται κάτω από το 15% και τα επόμενα χρόνια μέχρι το 2016 κάτω από το 18% του ΑΕΠ.

Υπάρχει επίσης αποκλιμάκωση του χρέους ως προς το ΑΕΠ αφού υποχωρεί  στο 110% του ΑΕΠ περίπου γύρω στο 2035.   

Η άσκηση διευθέτησης του χρέους της ΤτΕ βασίζεται στις κάτωθι υποθέσεις.

Το πρωτογενές πλεόνασμα θα παραμείνει στο 3,5% του ΑΕΠ την τριετία 2018-2020 και θα υποχωρήσει στο 2% από το 2021 και μετά.

Επίσης, η μεσοσταθμική διάρκεια της πληρωμής τόκων στα δάνεια που έχει λάβει η Ελλάδα από τον EFSF θα αυξηθεί κατά 8,5 χρόνια λόγω μετάθεσης των πληρωμών τόκων κατά 20 χρόνια στο μέλλον .

Οι υπολογισμοί περιλαμβάνουν επίσης την επιστροφή κεφαλαίων από τις υπεραξίες που αποκόμισε το ευρωσύστημα από την αγορά ελληνικών ομολόγων στο παρελθόν (ANFA, SMP).

Η άσκηση της ΤτΕ προβλέπει επίσης ρυθμό ανάπτυξης 1,5% μετά το 2022 και πληθωρισμό 2% μετά το 2019.

Ακόμη, η Ελλάδα εκτιμάται ότι θα μπορεί να δανείζεται από τις αγορές με επιτόκιο 5% ενώ τα επιτόκια του ESM θα αυξηθούν σταδιακά στο 3% μέχρι το 2021 και στο 3,5% μετά το 2027.

Ο καθένας μπορεί να έχει την άποψή του για την ορθότητα των υποθέσεων στις οποίες βασίζεται η ανωτέρω άσκηση ελάφρυνσης του χρέους.

Αλλωστε, το στοιχείο της υποκειμενικότητας είναι πολύ έντονο σε τέτοιες αναλύσεις διαχειρισιμότητας του χρέους.

Εμείς θα παρατηρήσουμε ότι επικεντρώνεται στα δάνεια του EFSF και δεν ακουμπά άλλα δάνεια που έχει λάβει η χώρα από θεσμικούς δανειστές, π.χ. τα νέα δάνεια του ESM και τα διακρατικά δάνεια.

Όμως, εκείνο στο οποίο θα σταθούμε περισσότερο είναι αυτό που τονίσαμε στην αρχή.

Η ανωτέρω άσκηση είναι εν γνώσει των αρμοδίων της ΕΚΤ και ενδεχομένως τυγχάνει της επιδοκιμασίας τους.

Λογικό είναι λοιπόν να υποθέσει κάποιος ότι η ΕΚΤ θα μπορούσε να  υποστηρίξει κάποιες από αυτές τις υποθέσεις, π.χ. για μελλοντικά πρωτογενή πλεονάσματα, στις διαβουλεύσεις που θα γίνουν σε κάποιο σημείο.

Εξυπακούεται ότι η ελάφρυνση του χρέους δεν θα αποφέρει τα επιθυμητά αποτελέσματα, αν δεν συνοδευθεί από μεταρρυθμίσεις που ενισχύουν την ανταγωνιστικότητα της οικονομίας και ευνοούν τις επενδύσεις.

Oι απόψεις που διατυπώνονται σε ενυπόγραφο άρθρο γνώμης ανήκουν στον συγγραφέα και δεν αντιπροσωπεύουν αναγκαστικά, μερικώς ή στο σύνολο, απόψεις του Euro2day.gr.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v