Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Tο πραγματικό στοίχημα

O προβληματισμός για την πορεία των δημοσιονομικών μεγεθών το 7ηνο είναι δικαιολογημένoς αλλά το πραγματικό τεστ θα έλθει αργότερα.  

Tο πραγματικό στοίχημα
Καλό θα ήταν ορισμένα πράγματα να μην τα ξεχνάμε.

H  Ελλάδα κρίνεται για τις δημοσιονομικές επιδόσεις της από τους δανειστές με βάση τα στοιχεία της Γενικής Κυβέρνησης.

Η τελευταία περιλαμβάνει τόσο τον κρατικό προϋπολογισμό όσο και άλλους φορείς όπως οι οργανισμοί τοπικής αυτοδιοίκησης (ΟΤΑ), τα νοσοκομεία και άλλα νομικά πρόσωπα.

Ο κρατικός προϋπολογισμός είναι σημαντικός αλλά αντιστοιχεί στο μισό και λιγότερο εκείνου της Γενικής Κυβέρνησης.

Ο κρατικός προϋπολογισμός καταγράφει μεγαλύτερο πρωτογενές πλεόνασμα έναντι του στόχου το 7μηνο αλλά αυτό οφείλεται εν πολλοίς στην υστέρηση των δαπανών.

Τα φορολογικά έσοδα είναι λίγο πάνω από το στόχο αλλά έχασαν το «μαξιλάρι» που είχε δημιουργηθεί το διάστημα Ιανουαρίου-Ιουνίου όπως έγραψε η Ελενα Λάσκαρη, δημιουργώντας προβληματισμό έως ανησυχία.

Εδώ θα πρέπει να υπενθυμίσουμε τι γραφόταν και λεγόταν πέρυσι το καλοκαίρι τέτοια εποχή για τα έσοδα με πολλούς, ιδίως στην αντιπολίτευση, να κάνουν ζοφερές προβλέψεις για τα δημόσια οικονομικά το 2016 που δεν επιβεβαιώθηκαν.

Και για να μην είμαστε μονόπλευροι, το ίδιο έκαναν στελέχη και φίλα προσκείμενοι στο σημερινό κόμμα εξουσίας περίπου τέτοια εποχή το καλοκαίρι του 2013 και του 2014 όταν ήταν αξιωματική αντιπολίτευση.

Σε όλες τις ανωτέρω περιπτώσεις, η στήλη είχε επισημάνει πως υπήρχαν συγκεκριμένοι λόγοι που δεν δικαιολογούσαν την απαισιοδοξία για την πορεία του προϋπολογισμού και των εσόδων σε καθαρά τεχνοκρατική βάση.    

Ο κυριότερος λόγος ήταν ο μη χρονικός συγχρονισμός στην είσπραξη διαφόρων φόρων, π.χ. κυρίως εισοδήματος και ΕΝΦΙΑ, που δημιουργούσε στρεβλώσεις όταν η σύγκριση γινόταν σε ετήσια βάση, π.χ. 7μηνο της μιας χρονιάς με το 7μηνο της προηγούμενης.

Φυσικά, υπήρχαν κι άλλοι, π.χ. πρόωρη αποθεματοποίηση/αγορά κάποιων αγαθών λόγω της ανακοινωθείσας αύξησης του ΦΠΑ κ.τ.λ.

Εκ του αποτελέσματος, η άποψη αποδείχθηκε σωστή.

Όμως, οι ανωτέρω λόγοι που καθιστούσαν προβληματική την σύγκριση δεν υπάρχουν φέτος σε τέτοιο βαθμό.

Αυτό δικαιολογεί κάποιο προβληματισμό αν και πάλι ίσως υπάρχουν κάποια θέματα, π.χ. πολλές ΔΟΥ δεν έχουν εκκαθαρίσει ακόμη φορολογικές δηλώσεις φυσικών προσώπων για τις οποίες ζητείτο η υποβολή δικαιολογητικών, που εξηγούν εν μέρει την μη πληρωμή της πρώτης δόσης του φόρου εισοδήματος.

Δεν έχουμε καμία αμφιβολία ότι ο στόχος για πρωτογενές πλεόνασμα 1,75% του ΑΕΠ  θα πιαστεί φέτος και δεν θα υπάρξει τελικά υστέρηση εσόδων.

Όμως, η κατάσταση στα δημοσιονομικά εξελίσσεται έτσι όπως χονδρικά την είχαμε σκιαγραφήσει πέρυσι το Φθινόπωρο,  διακινδυνεύοντας ένα άλμα στο μέλλον.

Είχαμε αναφέρει τότε πως από το δεύτερο μισό του 2017 και μετά ίσως αρχίσει να γίνεται ορατό  κάποιο «σφίξιμο» στο μέτωπο των εσόδων αν η ελληνική οικονομία δεν αναπτύσσεται με υψηλό ρυθμό καθώς θα προστίθενται κι άλλοι  σ’ αυτούς  που ήδη αδυνατούν να ανταπεξέλθουν.

Κοινώς, η οικονομία δεν αναπτύσσεται με ρυθμό ίσο ή υψηλότερο από το 1,5% περίπου που η στήλη είχε εκτιμήσει το περσινό Φθινόπωρο για το 2017, κάνοντας χονδρικούς υπολογισμούς.

Όμως, οι περιορισμοί στην αύξηση των εσόδων θα φανούν στην πράξη το 2018 που ο στόχος για το πλεόνασμα θα είναι στο 3,5% του ΑΕΠ αν η οικονομία δεν αναπτύσσεται με ρυθμό 2,5% και άνω.     

Εκεί είναι  το ζήτημα.

Είναι λοιπόν λογικό να συζητούμε για την μη ικανοποιητική πορεία των φορλογικών εσόδων τον φετινό Ιούλιο.

Ομως το πραγματικό θέμα είναι τι θα γίνει το 2018 που λήγει το τρίτο πρόγραμμα διάσωσης  και υπάρχει δέσμευση για υψηλά πλεονάσματα έως και το 2022.

Oι απόψεις που διατυπώνονται σε ενυπόγραφο άρθρο γνώμης ανήκουν στον συγγραφέα και δεν αντιπροσωπεύουν αναγκαστικά, μερικώς ή στο σύνολο, απόψεις του Euro2day.gr.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v