Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Το χρηματιστηριακό ράλι στο απόσπασμα!

Το χρηματιστηριακό ράλι δεν μπορεί να συνεχιστεί για πάντα. Αυτό ισχύει κυρίως όταν -μαζί με διάφορα άλλα γεγονότα- τρέφει εκείνες τις δυνάμεις που υπονομεύουν την ανάκαμψη της οικονομίας.

Το χρηματιστηριακό ράλι στο απόσπασμα!
Θα ήταν τολμηρό να περιμένει κάποιος ότι οι χρηματιστηριακές αγορές θα ακολουθούσαν συνεχώς ανοδική πορεία ύστερα από 3 περίπου μήνες μεγάλης ανόδου.

Ακόμη κι αν η χρηματιστηριακή αγορά έχει ξαναμπεί σε ανοδική τροχιά διαρκείας, θα περάσει μέσα από περιόδους αναταράξεων ή μικρών διακυμάνσεων που δεν είναι εύκολο να προβλεφθούν.

Οι έχοντες ισχυρή μνήμη υπενθυμίζουν ότι το ράλι που ξεκίνησε τον Μάρτιο του 2003 "κάθισε" από τον Μάρτιο - Απρίλιο του 2004 μέχρι και τα μέσα - τέλη Αυγούστου της ίδιας χρονιάς.

Στην προκειμένη περίπτωση οι αγορές έκαναν ράλι γιατί αφενός απέβαλαν τον πανικό του προηγούμενου διαστήματος και αισθάνθηκαν ότι είχαν δει τον πάτο και αφετέρου διότι βελτιώθηκε η ροή των θετικών ειδήσεων και των ενθαρρυντικών ενδείξεων από έρευνες καταναλωτικής και επιχειρηματικής εμπιστοσύνης.

Όμως, η Ιστορία δείχνει ότι έρχεται κάποιο σημείο όπου τα βασικά μακροοικονομικά στοιχεία θα πρέπει να αρχίσουν σιγά-σιγά να επιβεβαιώνουν τις προσδοκίες των συμμετεχόντων στις αγορές.

Άλλωστε, μόνο μια ισχυρή οικονομική ανάκαμψη, που ενισχύει τα επιχειρηματικά κέρδη, μπορεί να διατηρήσει ζωντανό ένα χρηματιστηριακό ράλι επί μακρόν.

Όμως, το χρηματιστηριακό ράλι μαζί με διάφορα άλλα γεγονότα μπορούν να θρέψουν εκείνες τις δυνάμεις οι οποίες υπονομεύουν την οικονομική ανάκαμψη.

Μερικοί θεωρούν ότι στην προκειμένη περίπτωση αυτόν τον ρόλο τον έχει αναλάβει ο "μαύρος χρυσός". 

Η τιμή του αργού, η οποία κερδίζει περίπου 60% από την αρχή της χρονιάς, βρέθηκε πάνω από τα 73 δολάρια το βαρέλι την προηγούμενη εβδομάδα, που σηματοδοτεί το υψηλότερο επίπεδο των τελευταίων 7 μηνών.

Αυτό συνέβη παρά την αδυναμία της παγκόσμιας ζήτησης πετρελαίου που μεταφράζεται σε εκτιμήσεις για κατανάλωση 83,3 εκατ. βαρελιών την ημέρα κατά μέσο όρο το 2009, δηλαδή κάπου 3% χαμηλότερα σε σχέση με πέρυσι.

Η μείωση της παραγωγής στις χώρες του ΟPEC βοήθησε προφανώς το πετρέλαιο, όμως η αύξηση των αποθεμάτων δείχνει ο κόσμος καταναλώνει λιγότερο πετρέλαιο απ' ό,τι παράγει .

Η διόρθωση της τιμή του αργού για παράδοση τον Ιούλιο λίγο πάνω από τα 70 δολάρια το βαρέλι δεν αλλάζει την εικόνα.

Η άνοδος και η ταχύτητα αυτής στην τιμή του "μαύρου χρυσού" από τα 60 δολάρια και πιο κάτω τον Μάιο και 40 δολάρια τον Φεβρουάριο, στα 70 δολάρια και πλέον, τον Ιούνιο δυσκολεύουν την ανάκαμψη της παγκόσμιας οικονομίας.

Είναι προφανές ότι το χρηματιστηριακό ράλι και η αποδυνάμωση του δολαρίου έπαιξαν καταλυτικό ρόλο στην αύξηση της τιμής του "μαύρου χρυσού".

Υπάρχει λοιπόν η εκτίμηση ότι το πετρέλαιο θα επανέλθει κάτω από τα 60 δολάρια το βαρέλι όταν το χρηματιστηριακό ράλι δείξει τάσεις αποδυνάμωσης και το δολάριο ισχυροποιηθεί έναντι των κύριων νομισμάτων και του ευρώ.

Όμως, πιο σημαντικά ζητήματα  από την παρακολούθηση των κινήσεων των μετοχών και του δολαρίου είναι οι επιπτώσεις των υψηλότερων τιμών του πετρελαίου στην αγοραστική δύναμη των νοικοκυριών, το κόστος παραγωγής των επιχειρήσεων και οι προσδοκίες για ανάκαμψη.

Δυστυχώς, οι πιθανότητες είναι δυσμενείς και λειτουργούν σαν φρένο στον ρυθμό ανάπτυξης της παγκόσμιας οικονομίας που παλεύει να βγει από τη μεγαλύτερη μεταπολεμική ύφεση.

Υπό αυτή την έννοια, το χρηματιστηριακό ράλι που έθρεψε το ράλι του πετρελαίου αρχίζει να δέχεται φίλια πυρά και απομένει να δούμε αν θα αντέξει.


Dr. Money

[email protected]  

Oι απόψεις που διατυπώνονται σε ενυπόγραφο άρθρο γνώμης ανήκουν στον συγγραφέα και δεν αντιπροσωπεύουν αναγκαστικά, μερικώς ή στο σύνολο, απόψεις του Euro2day.gr.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v