Η νέα "φούσκα" και το ράλι!

Τα ράλι στις αγορές προκαλούν μερικές φορές τόσο ενθουσιασμό που λίγοι συμμετέχοντες αντιλαμβάνονται ότι σπέρνουν τους σπόρους της καταστροφής τους. Μερικοί πιστεύουν πως αυτό συμβαίνει σήμερα.

Η νέα φούσκα και το ράλι!
Κάποτε οι αγορές έκαναν ράλι ποντάροντας στο αποκαλούμενο Γκρίνσπαν put (option), δηλαδή στη βεβαιότητα ότι η Fed υπό την ηγεσία του κ. Άλαν Γκρίνσπαν θα έκανε ό,τι μπορούσε, π.χ. μειώνοντας τα επιτόκια, για να προσφέρει σωσίβιο στη Wall Street και στις χρηματιστηριακές αγορές διεθνώς.

Ο όρος χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά το 1998 όταν η Fed μείωσε τα επίσημα επιτόκια για να αποτρέψει το ενδεχόμενο σοβαρών αναταράξεων στις αγορές μετά την κατάρρευση του LTCM (Long Term Capital Management).

Με άλλα λόγια, οι επενδυτές πίστευαν ότι η νομισματική πολιτική της Fed θα τους επέτρεπε να πουλήσουν τις μετοχές σε κάποια συγκεκριμένη τιμή πριν από μια μελλοντική ημερομηνία
σαν να είχαν ενσωματωμένο κάποιο put option.

Στα χρόνια που μεσολάβησαν οι αγορές έζησαν τη φούσκα των εταιριών υψηλής τεχνολογίας και πιο πρόσφατα τη φούσκα της αγοράς ακινήτων.

Και οι δύο γιγαντώθηκαν με τη βοήθεια της φθηνής και άφθονης ρευστότητας που ενθάρρυνε κερδοσκοπικές συμπεριφορές στις αγορές.

Μάλιστα, το σκάσιμο της φούσκας των ακινήτων στις ΗΠΑ κι αλλού οδήγησε στη μεγαλύτερη παγκόσμια οικονομική κρίση από τη δεκαετία του 1930.

Η αντιμετώπιση της κρίσης βασίστηκε, ως γνωστόν, σε μια παλιά συνταγή: κοινώς, στη διοχέτευση πολύ και φθηνού χρήματος στο πρόβλημα που μερικοί θεωρούν μια νέα ισχυρότερη έκδοση του Γκρίνσπαν put.

To ενδιαφέρον εστιάζει αφενός στο πολύμηνο ράλι των μετοχικών αξιών και αφετέρου στο ράλι των εμπορευμάτων.

Είναι δύσκολο να ισχυριστεί κάποιος ότι υπάρχει χρηματιστηριακή φούσκα.

Όμως, κάποιοι διαβλέπουν σημάδια φούσκας στα εμπορεύματα, υποστηρίζοντας ότι υπάρχει πάλι απόκλιση μεταξύ των τιμών και των θεμελιωδών μεγεθών ζήτησης και προσφοράς σε αρκετά εξ αυτών.

Τα αποθέματα χαλκού, αλουμινίου και ψευδάργυρου στις αποθήκες του LME (London Metals Exchange) συνεχίζουν να αυξάνονται, ενώ τα premiums στη spot αγορά μειώνονται. Αύξηση των αποθεμάτων παρατηρείται επίσης στην αγορά ενέργειας, όπου τα περιθώρια διύλισης μειώνονται.

Όμως, οι εισροές στα ETFs (Aμοιβαία) της ενέργειας παρουσιάζουν σταθερά άνοδο καθώς η όρεξη των επενδυτών για ρίσκο αυξάνεται διεθνώς λόγω των προσδοκιών για ανάκαμψη της οικονομίας, εξηγώντας σε σημαντικό βαθμό το ράλι, παρά τα αδύναμα θεμελιώδη μεγέθη.

Το ράλι των εμπορευμάτων μπορεί να αποδοθεί στην προεξόφληση της ανάκαμψης της παγκόσμιας οικονομίας μετά τις μεγάλες ενέσεις ρευστότητας στο χρηματοοικονομικό σύστημα από τις κεντρικές τράπεζες και τα κράτη, στο αδύναμο δολάριο και στην ισχυρή ζήτηση από Κίνα κτλ.

Από την άλλη πλευρά, όμως, το ράλι των εμπορευμάτων βάζει εμπόδια στην ανάκαμψη των περισσότερων οικονομιών καθώς αυξάνει το κόστος παραγωγής και μειώνει τα περιθώρια κέρδους των επιχειρήσεων, ενώ φορολογεί εμμέσως τους καταναλωτές.

Με άλλα λόγια, το ράλι θα μπορούσε να εκτροχιάσει μια αδύναμη ανάκαμψη της παγκόσμιας οικονομίας τους επόμενους μήνες ή να τροφοδοτήσει τις πληθωριστικές πιέσεις σε μια περίοδο που κυκλοφορεί πολύ χρήμα στο σύστημα.

Το τελευταίο ενδεχόμενο θα μπορούσε να αναγκάσει κεντρικές τράπεζες να ανεβάσουν τα επίσημα επιτόκιά τους πριν από την ώρα τους, πληγώνοντας την οικονομία.

Γι’ αυτούς τους λόγους το ράλι στα εμπορεύματα μπορεί να σπέρνει τους σπόρους της καταστροφής τόσο της δικής του όσο και των μετοχικών αξιών.


Dr. Money

[email protected]  

Oι απόψεις που διατυπώνονται σε ενυπόγραφο άρθρο γνώμης ανήκουν στον συγγραφέα και δεν αντιπροσωπεύουν αναγκαστικά, μερικώς ή στο σύνολο, απόψεις του Euro2day.gr.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v