Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Γ. Κωστόπουλος: Οι νέοι στόχοι των ΕΛΠΕ

Για τους στόχους της διοικητικής αναδιάρθρωσης, τα επενδυτικά σχέδια εν μέσω της οικονομικής κρίσης, αλλά και για το ενδεχόμενο νέου εταίρου στο project της "μικρής ΔΕΗ" μιλάει ο CEO των ΕΛΠΕ Γ. Κωστόπουλος.

  • Συνέντευξη στην Αθηνά Καλαϊτζόγλου
Γ. Κωστόπουλος: Οι νέοι στόχοι των ΕΛΠΕ
Αμετάβλητη φαίνεται ότι θα παραμείνει, τουλάχιστον στην παρούσα φάση, η μετοχική ισορροπία στην Ελληνικά Πετρέλαια. Ενδεχομένως, η πολιτική και οικονομική συγκυρία να μην επιτρέπει διατάραξη αυτής της ισορροπίας.

Έτσι κι αλλιώς, ο όμιλος της ΕΛ.ΠΕ. έχει εισέλθει από το καλοκαίρι σε άλλη φάση, που έχει τη σφραγίδα του νέου διευθύνοντος συμβούλου κ. Γιάννη Κωστόπουλου.

Αιχμή της στροφής αυτής είναι η εκτεταμένη διοικητική αναδιάρθρωση, με συγκέντρωση και έκφραση της αναπτυξιακής στρατηγικής σε ομιλικό επίπεδο πλέον και η έμφαση στους τομείς της διύλισης και της εμπορίας.

Ο κ. Κωστόπουλος, που υπογραμμίζει με σημασία ότι σήμερα το διοικητικό συμβούλιο της ΕΛ.ΠΕ. συνιστά πρότυπο εταιρικής διακυβέρνησης, μίλησε στο euro2day.gr εφ' όλης της ύλης. Ρωτήθηκε για όλα και απάντησε σε όλα.

-Υπάρχουν προθέσεις από τον όμιλο Λάτση να ενισχύσει το ποσοστό του στα ΕΛ.ΠΕ.;

Δεν έχει τεθεί τέτοιο θέμα ούτε από τον ένα μέτοχο, το Δημόσιο, ούτε από τον άλλο, τον όμιλο Λάτση. Εμείς εστιάζουμε στην επίτευξη των καλύτερων δυνατών αποτελεσμάτων. Τις μελλοντικές εξελίξεις δεν τις γνωρίζω.

Πρέπει να πω όμως ότι το διοικητικό συμβούλιο λειτουργεί αρμονικά και είναι πρότυπο σωστής εταιρικής διακυβέρνησης. Λειτουργούμε σαν ένα σώμα που εκπροσωπεί όλους τους μετόχους για το καλό της εταιρίας και όλων των κοινωνικών εταίρων.

-Ωστόσο, έχουν γίνει ορισμένες διοικητικές αναδιαρθρώσεις που έχουν τη δική σας σφραγίδα. Συνεπώς, φαίνεται προς τα έξω ότι το μάνατζμεντ το ασκεί η πλευρά Λάτση.

Όπως γνωρίζετε, με έχει ορίσει το ελληνικό δημόσιο διευθύνοντα σύμβουλο. Υπάρχουν, βέβαια, εταιρίες στις οποίες συμμετέχουν δύο μεγάλοι μέτοχοι, όπου τα συμφέροντά τους δεν είναι ευθυγραμμισμένα. Οπότε εκεί αν η διοίκηση της εταιρίας έχει επηρεαστεί από το ένα γκρουπ μετόχων, μπορεί πράγματι να δημιουργούνται δυσλειτουργίες. Αυτό δεν συμβαίνει στην εταιρία μας.

Στο διοικητικό μας συμβούλιο οι αποφάσεις παίρνονται με ομοφωνία. Δεν γνωρίζω ούτε μία απόφαση που να έχει έρθει τα τελευταία χρόνια -ήμουν στο Δ.Σ. και πριν ολοκληρωθεί η συγχώνευση- όπου οι εκπρόσωποι της Paneuropean δεν συμφώνησαν με τους εκπροσώπους του Δημοσίου.

-Είναι προγραμματισμένο, σχεδιάζεται η σύγκληση γενικής συνέλευσης κατά την οποία η διοίκηση της ΕΛ.ΠΕ. θα αναδειχθεί από τους μέτοχους;

Δεν έχω ενημερωθεί για κάτι τέτοιο και το καταστατικό της εταιρίας μας στην παρούσα φάση δεν το προβλέπει.

-Δεν υπάρχει ο όρος αυτός στη συμφωνία εξαγοράς; Ότι με την παρέλευση της 5ετίας η διοίκηση της εταιρίας θα εκλέγεται από τη γενική συνέλευση των μετόχων;

Η συμφωνία προβλέπει ότι για μία περίοδο πέντε ετών δεν μπορεί να γίνει καμία αλλαγή σε επίπεδο αλλαγής καταστατικού. Μετά την 5ετία προβλέπει να γίνουν κάποιες αλλαγές, οι οποίες δεν μπορούν να πραγματοποιηθούν αυτόματα, αλλά προϋποθέτουν κάποιους όρους.

-Οι οποίοι πιθανόν δεν τέθηκαν ακόμη στο τραπέζι…

Δεν το γνωρίζω. Πραγματικά δεν αποφεύγω να απαντήσω στην ερώτηση.

-Οι κινήσεις που ξεκινήσατε με τη διοικητική αναδιάρθρωση έχουν ως απώτερο στόχο να απορροφηθούν θυγατρικές εταιρίες από τη μητρική;

Στο παρελθόν υπήρχε σύγχυση, μια νοοτροπία, θα έλεγα, ότι οι θυγατρικές εταιρίες του ομίλου με τα διοικητικά συμβούλιά τους λειτουργούσαν ανεξάρτητα από τον όμιλο. Δεν θα αναφερθώ σε συγκεκριμένες θυγατρικές. Υπήρχε, δηλαδή, δεν θα την έλεγα αυτονομία, αλλά άποψη ότι ως θυγατρική λειτουργεί τελείως ανεξάρτητα, σαν άλλη εταιρία.

Μπορεί να έχεις ένα διοικητικό συμβούλιο σε μία θυγατρική για πολλούς λόγους, νομικούς, διαχείρισης κ.ά., αλλά διοικητικά υπάγεται σε έναν όμιλο ο οποίος είναι 100% μέτοχός της, εγγυάται τα δάνειά της και θέλει να λειτουργεί σε ένα πλαίσιο γενικότερης στρατηγικής. Δεν μπορεί, δηλαδή, ο όμιλος της ΕΛ.ΠΕ. να θέλει να προχωρήσει στο κομμάτι της διύλισης και εμπορίας και η ΕΚΟ να κάνει κάτι διαφορετικό.

Αυτό που προσπαθώ να κάνω και σε έναν μεγάλο βαθμό το έχουμε πετύχει είναι ότι είμαστε ένας ενιαίος, συγκροτημένος και ευθυγραμμισμένος όμιλος. Υπάρχουν μεγάλες συνέργιες ανάμεσα στις θυγατρικές του ομίλου και λειτουργούμε μέσα στα πλαίσια μιας ομιλικής στρατηγικής.

-Υπάρχουν σκέψεις σε ένα βάθος χρόνου για το ενδεχόμενο οι θυγατρικές εταιρίες να μετατραπούν σε business units;

Η ΕΚΟ και η Ασπροφός είναι business units που λειτουργούν ως εταιρίες. Ενδεχομένως, κάποια στιγμή μπορεί να πάψουν να έχουν τη νομική μορφή εταιρίας. Η ΕΚΟ για πολλούς λόγους θα συνεχίσει να λειτουργεί ως νομικό πρόσωπο. Τα διοικητικά συμβούλια έχουν έναν συγκεκριμένο εποπτικό ρόλο και δεν πρέπει να υποκαθιστούν τα στελέχη που διοικούν ή συντονίζουν τις εταιρίες στις θυγατρικές μας.

Κάποια στιγμή ο όμιλος θα συγκεντρωθεί σε ένα κτίριο, ίσως στα τέλη του 2009, και εκεί θα συνυπάρξουμε με τις θυγατρικές, ώστε να έχουμε και συνεχή επαφή και να εκμεταλλευτούμε και συνέργιες μεταξύ μας.

-Είχε ανακοινωθεί στη γενική συνέλευση του Μαΐου ότι θα ανατεθεί σε σύμβουλο μελέτη για την εξέταση της ανταγωνιστικότητας και αποδοτικότητας της ΕΚΟ. Προχώρησε αυτή η μελέτη;

Έχει ήδη ολοκληρωθεί και κατέληξε στο ότι υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης της εταιρίας. Ασχολείται βέβαια κυρίως η ίδια η διοίκηση της ΕΚΟ με αυτό. Ήταν ένα project που άρχισε να μελετά το δίκτυό μας, το πώς λειτουργούμε και το διαχειριζόμαστε, ποια κομμάτια είναι κερδοφόρα και πού υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης κ.λπ.

Οι προοπτικές βελτίωσης της απόδοσης και της λειτουργίας της ΕΚΟ θα ενσωματωθούν στο 5ετές σχέδιό της. Κάθε Δεκέμβριο εκπονούμε ένα 5ετές, το οποίο είναι κυλιόμενο και περιλαμβάνει λεπτομερή προϋπολογισμό της επόμενης χρονιάς αλλά και τις προβλέψεις και τους στόχους μας για τα επόμενα τέσσερα χρόνια.

-Τι θα περιλαμβάνει το 5ετές που καταρτίζεται τώρα;

Δεν υπάρχουν ριζικές αλλαγές από το προηγούμενο. Πέρα από την ΕΚΟ, αντίστοιχη δουλειά κάνουμε και για τα διυλιστήριά μας, για να δούμε τι περιθώρια βελτίωσης έχουμε και σε αυτόν τον τομέα. Ο όμιλος για να πετύχει τους μεσομακροπρόθεσμους στόχους του, για να επιτευχθεί ένα ικανοποιητικό αποτέλεσμα στα επενδεδυμένα κεφάλαιά του και για να έχει σημαντική αύξηση κερδοφορίας, ώστε να εμφανίζει αποδόσεις ανάλογες με καλών εταιριών στον τομέα των πετρελαιοειδών, πρέπει να συνεχίζει να βελτιώνει συνεχώς τη λειτουργία του.

Ανησυχούμε γιατί θεωρούμε ότι το ανταγωνιστικό πλαίσιο γίνεται και θα γίνεται συνεχώς όλο και πιο απαιτητικό. Οι αγορές ωριμάζουν, η ελληνική αγορά καυσίμων, που κάποτε μεγάλωνε 4% - 5% ετησίως, φέτος θα έχει μηδενική αύξηση. Ίσως να υπάρξει και μικρή μείωση. Στα επόμενα δύο χρόνια δεν προβλέπεται να έχουμε αύξηση πωλήσεων καυσίμων. Άρα πρέπει να κάνουμε τα εξής πράγματα:

Πρώτον, να δούμε και άλλους τομείς δραστηριότητας, όπως η ηλεκτροπαραγωγή και αργότερα η εμπορία ηλεκτρικού ρεύματος.

Δεύτερον, να εξετάσουμε την επέκτασή μας εκτός Ελλάδος, σε αγορές που μεγαλώνουν με ρυθμούς μεγαλύτερους από αυτούς της ελληνικής αγοράς. Περνάμε μια κρίση τώρα αλλά δεν θα διαρκέσει για πάντα. Σε ένα - ενάμιση χρόνο θα ξαναπάρουν πάλι μπρος οι οικονομίες διεθνώς.

Χώρες όπως η Βουλγαρία, η Σερβία, το Μαυροβούνιο, η Αλβανία, η Fyrom θα αναπτυχθούν με ρυθμούς γρηγορότερους απ' ό,τι αναπτύσσεται η δική μας χώρα και πρέπει να εκμεταλλευτούμε αυτές τις προοπτικές.

Τρίτον, χρειάζεται να γίνουμε πιο ανταγωνιστικοί στο κομμάτι της διύλισης, στην εγχώρια εμπορία και στις κεντρικές μας λειτουργίες. Γι’ αυτό υπάρχουν δύο τρόποι: μέσω επενδύσεων, και μέσα από τη βελτίωση της λειτουργίας μας για να έχουμε οικονομίες κλίμακος. Επενδύουμε στο διυλιστήριο της Ελευσίνας ώστε να μετατρέψουμε ένα προϊόν, το μαζούτ, το οποίο πέφτει σε επίπεδο ελληνικής και διεθνούς κατανάλωσης κι έχει πολύ μικρά περιθώρια κερδοφορίας, σε προϊόν καθαρό και με πολύ καλύτερα περιθώρια κερδοφορίας και το οποίο επιπλέον απαιτεί η Ε.Ε. να πουλάμε στην ελληνική αγορά. Το ίδιο κάνουμε και στη Θεσσαλονίκη.

Επιπλέον, ξεκινήσαμε ένα πρόγραμμα στρατηγικών προμηθειών. Κάθε χρόνο οι λειτουργικές μας δαπάνες σε επίπεδο ΕΛΠΕ συν ΕΚΟ είναι περίπου 350 εκατ. ευρώ. Συν οι κεφαλαιουχικές δαπάνες, άλλα 150 εκατ. ευρώ, φτάνουμε συνολικά στα 500 εκατ. ευρώ ετησίως. Κάναμε μια διαγνωστική μελέτη πριν από δύο χρόνια και καταγράψαμε δυνατότητες να εξοικονομήσουμε ποσοστό 10%, με διάφορους τρόπους. Από πέρυσι λοιπόν που ξεκίνησε το πρόγραμμα αυτό είχαμε οικονομίες και μείωση λειτουργικών και κεφαλαιουχικών περίπου 6 εκατ. ευρώ, ενώ για φέτος είχαμε θέσει ως στόχο τα 17 εκατ. ευρώ και θα πλησιάσουμε τα 19 - 20 εκατ. ευρώ.

Η διαγνωστική μελέτη, εξάλλου, που έγινε στα τρία διυλιστήριά μας και στη μονάδα πετροχημικών της Θεσσαλονίκης, απέδειξε ότι σε ένα διάστημα 4 ετών από σήμερα, με επενδύσεις και προσπάθεια από όλους μας, είναι δυνατόν να έχουμε βελτιώσεις και οικονομίες οι οποίες μπορούν να μας προσθέσουν άλλο ένα 1,5 δολάριο το βαρέλι, το οποίο σημαίνει 150 εκατ. δολάρια επιπλέον αποτελέσματα ετησίως.

Για να συνοψίσω, η στρατηγική μας περικλείεται στο τρίπτυχο: αναβάθμιση και ενίσχυση του βασικού πυλώνα του ομίλου που είναι η εγχώρια διύλιση και κατά δεύτερον στην εμπορία και επέκταση στη διεθνή διύλιση και στην εμπορία και διαχείριση του υπόλοιπου χαρτοφυλακίου μας, που λέγεται πετροχημικά, Ασπροφός, και τρίτον στην έρευνα και παραγωγή, ώστε να έχουν θετική αξία και ανάπτυξη.

Για να γίνουν αυτά θα πρέπει να υπάρχει βελτιστοποίηση των διοικητικών δομών και κινητοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού μας, ώστε να συμμετέχει ενεργά και αποτελεσματικά.

Δηλαδή, να δημιουργήσουμε μια ενιαία εταιρική κουλτούρα - και προς τα εκεί κινούμαστε. Στον όμιλο της ΕΛ.ΠΕ. έχουμε στελέχη υψηλού επιπέδου. Σε αυτό που θα πρέπει να δώσουμε έμφαση είναι να αποκτήσει όλο αυτό το δυναμικό ακόμα πιο αποτελεσματικές διοικητικές δομές και λειτουργίες. Κι αυτό προσπαθούμε να κάνουμε με διάφορους τρόπους.

-Υπάρχει ενδεχόμενο να καθυστερήσει το έργο της Ελευσίνας εξαιτίας των συνεχών προσφυγών της τοπικής κοινωνίας;

Προχωράμε να κάνουμε μια επένδυση εκσυγχρονισμού 1,2 δισ. ευρώ, που είναι η μεγαλύτερη βιομηχανική επένδυση στη χώρα μας. Έχει μελετηθεί σε βάθος τα τελευταία χρόνια και πέρα από την ανάπτυξη που θα προσδώσει στον όμιλό μας, θα βελτιώσει σημαντικά το περιβάλλον, καθώς όλοι οι τοπικοί ρύποι μειώνονται πάνω από 80%.

Η επένδυση αυτή είναι ένα πολύ καλό παράδειγμα βιώσιμης ανάπτυξης, κάτι το οποίο πιστοποιούν όλες οι μελέτες. Διατηρούμε τις 450 θέσεις εργασίας της Ελευσίνας, δημιουργούμε άλλες 130 - 140 όταν λειτουργήσει και στην περίοδο της κατασκευής στα επόμενα τρία χρόνια δημιουργούμε 2.500 έμμεσες θέσεις εργασίας, κι όλα αυτά σε περίοδο όπου η οικονομία μας περνάει κρίση.

-Γιατί δεν πείθεται η τοπική κοινωνία;

Ξέρετε πολλές επενδύσεις στην Ελλάδα που έχουν γίνει χωρίς προσφυγές; Όταν έγινε η Αττική Οδός και ο περιφερειακός του Υμηττού εναντιώνονταν για πολλά χρόνια κάποια άτομα. Τελικά έγινε το έργο και βλέπουμε πόσο έχει αναπνεύσει η Αττική με τον περιφερειακό του Υμηττού. Υπάρχουν πάρα πολλά παρόμοια παραδείγματα. Οι επενδύσεις δεν γίνονται εύκολα στη χώρα μας.

-Εσείς έχετε περιθώριο να περιμένετε χρόνια;

Δεν έχουμε περιθώρια. Είναι σαφέστατο ότι αυτή η επένδυση αποτελεί για μας το μεγαλύτερο αναπτυξιακό σχέδιό μας. Υπάρχει μια παρανόηση στη χώρα μας ότι οι μεγάλες βιομηχανίες ρυπαίνουν, δεν προσέχουν τα ζητήματα ασφαλείας και πως το Δημόσιο δεν μπορεί να ελέγξει την κατάσταση. Αυτό είναι μια εσφαλμένη νοοτροπία. Οι επιθεωρητές περιβάλλοντος του ΥΠΕΧΩΔΕ, για παράδειγμα, μας επισκέπτονται πάρα πολύ συχνά και επιβάλλουν πρόστιμα όταν ξεφεύγουμε από τα όρια και όποτε δεν κάνουμε τις σωστές επενδύσεις.

Δεν νομίζω ότι υπάρχουν πολλοί όμιλοι στη χώρα μας, όπως η ΕΛ.ΠΕ., που διαθέτουν διευθύνσεις και τμήματα περιβάλλοντος, ασφαλείας και υγιεινής σε όλα τα διυλιστήρια, απασχολούν δεκάδες χημικούς και περιβαλλοντολόγους, που προσαρμόζονται πριν ακόμη εφαρμοστούν οι σχετικές νομοθεσίες τόσο στην Ελλάδα όσο και στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

Σας διαβεβαιώ ότι από τα περίπου 100 εκατ. ετησίως, που είναι οι κεφαλαιουχικές δαπάνες συντήρησης για τα διυλιστήριά μας, τουλάχιστον το 20% - 30% είναι περιβαλλοντικές επενδύσεις χωρίς άμεσες αποδόσεις. Και επιπλέον έχουμε συνδέσει τα μπόνους να δίνονται στα στελέχη μας μόνο όταν επιτυγχάνουν τους μετρήσιμους στόχους που τίθενται για την ασφάλεια και τα περιβαλλοντικά. Στους δείκτες μέτρησης απόδοσης, μάλιστα, είμαστε πολύ κοντά, αν όχι όμοια, με τα καλύτερα διυλιστήρια στην Ευρώπη.

-Αν όμως μπείτε σε έναν κυκεώνα δικαστικών προσφυγών και καθυστερούν να βγαίνουν αποφάσεις, το έργο πηγαίνει πίσω. Τι γίνεται σε αυτήν την περίπτωση;

Πιστεύω ότι αυτή η επένδυση θα προχωρήσει. Έχω εμπιστοσύνη στην ελληνική δικαιοσύνη.

-Ας κρατήσουμε το θετικό σενάριο. Σε αυτήν την περίπτωση θα χρειαστείτε επιπλέον δανεισμό για την επένδυση της Ελευσίνας; Ήδη στο 9μηνο της χρήσης εμφανίζετε αυξημένο δανεισμό.

Ο δανεισμός αυτός έχει να κάνει με τα αποθέματα και τις απαιτήσεις από πελάτες και θα αποκλιμακωθεί με τις χαμηλότερες τιμές του πετρελαίου. Ο δανεισμός μας στα επόμενα τρία χρόνια προβλέπουμε ότι θα αυξηθεί σε ανεκτά επίπεδα, γιατί η χρηματοοικονομική μας διάρθρωση είναι υγιέστατη. Ένα κομμάτι αφορά στα κεφάλαια κίνησης και ένα κομμάτι στις κεφαλαιουχικές δαπάνες.

Η σχέση ιδίων προς ξένα κεφάλαια υπολογίζουμε ότι θα ξεπεράσει το 50% και θα φτάσει κάποια στιγμή στο 55%. Έχουμε ένα μεσοπρόθεσμο στόχο, η σχέση δανείων προς συνολικά απασχολούμενα κεφάλαια να κινείται μεταξύ 30% και 35%. Αυτό το ποσοστό στην 3ετία θα αυξηθεί στο 55% για να επανέλθει και πάλι στα επίπεδα του 30% - 35%.

Φέτος, παράλληλα με τις άλλες μελέτες, κάναμε άλλη μία σε συνεργασία με χρηματοοικονομικούς συμβούλους για την κεφαλαιακή μας διάρθρωση, εν όψει αυτών των επενδύσεων. Εκτός από τον άμεσο δανεισμό, κοιτάμε και άλλους τρόπους χρηματοδότησης, όπως, για παράδειγμα την εκμετάλλευση στοιχείων του ενεργητικού μας. Έχουμε δίκτυα πρατηρίων και δίκτυα και στο εξωτερικό. Μπορούμε κάποια στιγμή να κάνουμε sale and lease back, για παράδειγμα, για να αποδεσμεύουμε κεφάλαια.

-Η οικονομική κρίση αναστέλλει, περιορίζει, τουλάχιστον κατά τη διάρκειά της, τα επενδυτικά σας πλάνα στη νοτιοανατολική Ευρώπη;

Αυτό το μελετάμε τώρα. Είναι κομμάτι του 5ετούς μας. Η μακροπρόθεσμη κατεύθυνσή μας είναι στις χώρες όπου λειτουργούμε, στα Βαλκάνια και στην Κύπρο, να είμαστε ανάμεσα στους τρεις μεγάλους παίκτες αυτών των αγορών. Ο μακροχρόνιος στόχος δεν αλλάζει.

Ωστόσο, σε μια περίοδο κρίσης, εάν διαπιστώσουμε ότι σε αυτές τις χώρες μειώνεται ο ρυθμός ανάπτυξης ή υπάρχει μεγαλύτερος πιστωτικός κίνδυνος, θα αναπροσαρμόσουμε τα σχέδιά μας και μπορεί να περιορίσουμε κάπως τον ρυθμό αύξησης των επενδύσεών μας για ένα - δύο χρόνια. Αντί να τρέχουμε με ρυθμό, για παράδειγμα, 20 πρατηρίων τον χρόνο ανά χώρα, να περιοριστούμε σε 10 πρατήρια. Θα το δούμε αυτό.

Και σαφώς πρέπει να επανεξετάσουμε με προσοχή τις αποδόσεις μας. Έχουμε βάλει συγκεκριμένους στόχους απόδοσης κεφαλαίων. Θα το ξανακοιτάξουμε αυτό για να σιγουρευτούμε ότι οι στόχοι αυτοί θα επιτευχτούν.

-Στο εσωτερικό, τώρα, στο κομμάτι της εμπορίας, υπάρχουν σχέδια ανάπτυξης του ιδιόκτητου δικτύου της ΕΚΟ;

Αυτό που μας ενδιαφέρει είναι να καταφέρουμε να γίνουμε η πρώτη επιλογή για τους αυτοκινητιστές. Κι αυτό θέλουμε να το πετύχουμε με καλύτερο έλεγχο για καλύτερη διαχείριση του συνόλου του δικτύου μας. Αυτό δεν σημαίνει ότι υποχρεωτικά πρέπει να είναι ιδιόκτητα τα πρατήρια. Θέλουμε να αυξήσουμε τον έλεγχο και τη συνεργασία με τους πρατηριούχους, ώστε να φτιάξουμε μοντέλα συνεργασίας που να είναι αποδοτικά και για τους δυο μας.

-Συνεπώς, μου λέτε ότι δεν είναι αυτοσκοπός η διεύρυνση του ιδιόκτητου δικτύου σας.

Ακριβώς. Χωρίς να εγκαταλείπουμε τον στόχο αύξησης του ιδιόκτητου δικτύου μας, δεν είναι αυτοσκοπός να αγοράζουμε πρατήρια και οικόπεδα.

-Έχετε πει με σαφήνεια ότι στρατηγικός στόχος του ομίλου είναι η διύλιση και η εμπορία. Εγκαταλείπεται σταδιακά το up stream;

Ξέρουμε τι σημαίνει διύλιση, ξέρουμε να χτίζουμε διυλιστήρια, ξέρουμε να τα συντηρούμε, να τα λειτουργούμε με ασφάλεια και σεβασμό προς το περιβάλλον. Σε ό,τι έχει να κάνει με το κομμάτι της έρευνας και παραγωγής, δεν έχει ποτέ αυτός ο όμιλος παραγάγει πετρέλαιο ή φυσικό αέριο. Θεωρώ λοιπόν ότι σε αυτό το κομμάτι έχουμε πολύ δρόμο σε επίπεδο βελτίωσης της τεχνογνωσίας μας.

Επιπλέον, επειδή σε αυτή τη φάση έχουμε πολύ μεγάλες κεφαλαιουχικές δαπάνες και με δεδομένο ότι ο τομέας του up stream είναι κεφαλαιοβόρος με υψηλά ρίσκα και έχει μακρύ ορίζοντα ωρίμανσης, δεν μας περισσεύουν κεφάλαια για να κάνουμε επενδύσεις στην έρευνα και παραγωγή τουλάχιστον για τα επόμενα 3 - 4 χρόνια.

-Άρα, η Αίγυπτος θα είναι το επόμενο βήμα αποχώρησης;

Προς το παρόν δεν έχουμε κάποια σχέδια αποχώρησης από την Αίγυπτο. Η δραστηριοποίησή μας εκεί δεν απαιτεί πολύ μεγάλα κεφάλαια, άρα άμεσα δεν βλέπω να αποχωρούμε από την Αίγυπτο.

-Είχε ανακοινωθεί επίσης στη γενική συνέλευση του Μαΐου ότι ο όμιλος είναι σε διαπραγματεύσεις με το ελληνικό δημόσιο για να αποζημιωθείτε για την παραχώρηση δικαιωμάτων έρευνας. Τι γίνεται με αυτό το θέμα; Και όταν λέτε αποζημίωση, πώς την εννοείτε; Επιδιώκετε να αποζημιωθείτε με ένα ποσό ή να πάρετε ίσως δικαιώματα σε κάποιες άλλες περιοχές;

Θέλω να πω, κατ' αρχάς, ότι έχει γίνει μεγάλη παρανόηση στο θέμα των παραχωρήσεων. Έπρεπε να είχε μελετηθεί περισσότερο. Προωθήθηκε μέσα στα υπουργεία, και δεν ξέρω από ποιους, η θέση ότι αυτά είναι εθνικός πλούτος και δεν μπορούν να ανήκουν σε μια εταιρία, η οποία δεν είναι αμιγώς δημόσια επιχείρηση, αλλά περιλαμβάνει και ιδιώτη στρατηγικό μέτοχο και είναι και εισηγμένη στο Χ.Α. Εκεί που έπρεπε ίσως να μελετηθεί περισσότερο το θέμα είναι στο ότι αυτό που είχαμε εμείς από το Δημόσιο ήταν η αποκλειστική δυνατότητα εκμετάλλευσης.

Αυτό δεν σημαίνει ότι εμείς θα μπορούσαμε να κάνουμε γεωτρήσεις ή να κάνουμε έρευνες χωρίς συναίνεση και συμφωνία με το ελληνικό δημόσιο. Οποιαδήποτε σεισμική έρευνα κι αν κάναμε, οποιαδήποτε γεώτρηση, έπρεπε πρώτα να πάμε στο αρμόδιο υπουργείο και να διαπραγματευτούμε όρους, όπως γίνεται σε άλλες χώρες. Απλώς, αυτό που είχαμε ήταν το πρώτο δικαίωμα να πάμε εμείς να ξεκινήσουμε να κάνουμε έρευνα, αλλά αφού συμφωνήσουμε αμοιβαία αποδεκτούς και συμφέροντες όρους με το Ελληνικό Δημόσιο.

Αυτό που θα θέλαμε τώρα είναι να βρούμε μια λύση, ώστε να μπορέσουμε να συμμετέχουμε σε δικαιώματα έρευνας σε μία - δύο περιοχές, φέρνοντας και ξένους μαζί μας. Επιδιώκουμε δηλαδή να βρούμε μια φόρμουλα για να πάρουμε κάτι πίσω σε επίπεδο συνεκμετάλλευσης, ώστε να συμμετέχουμε στην έρευνα και παραγωγή στη χώρα μας. Βέβαια, δεν έχουμε καταλήξει ακόμη πουθενά. Και πρέπει να πω ότι πολύ σωστά σκέφτεται το Δημόσιο να δημιουργήσει έναν φορέα, όπου θα μεταφερθούν τα δικαιώματά του και ο οποίος θα οργανώνει τους διαγωνισμούς παραχωρήσεων δικαιωμάτων έρευνας και παραγωγής υδρογονανθράκων. Και αυτός ο φορέας θα πρέπει να είναι 100% δημόσιος.

-Στο τελευταίο τρίμηνο του 2008 προβλέπεται να αναστραφεί η δύσκολη εικόνα που εμφανίστηκε στα αποτελέσματα του ομίλου στο 9μηνο λόγω των αποθεμάτων;

Πιστεύουμε ότι θα ανατραπεί, εκτός κι αν υποχωρήσει πολύ και πάλι η τιμή του πετρελαίου. Από την άλλη έχουμε το έσοδο από τη Λιβύη και θα ολοκληρωθεί και η υλοποίηση της συμφωνίας μας στην ηλεκτροπαραγωγή, οπότε θα μας δώσει επιπλέον έσοδα.

-Τι επενδυτικά σχέδια υπάρχουν για τη "μικρή ΔΕΗ" που στοχεύετε; Ποιο θα είναι το επόμενο βήμα μετά τη μονάδα της Θίσβης που κατασκευάζεται;

Έχουμε ένα μακροπρόθεσμο στόχο στα επόμενα 7 - 8 χρόνια να αποκτήσουμε εγκατεστημένη ισχύ 1.800 MW. Μετά τη λειτουργία της Θίσβης θα είμαστε στα 800 MW. Μελετούμε διάφορα σχέδια όπως π.χ. άλλη μία μονάδα δίπλα στην Ενεργειακή Θεσσαλονίκης, ή ίσως στη Θίσβη. Υπάρχουν πολλά σενάρια, που μελετάμε και δεν έχουμε καταλήξει ακόμη.

-Την αιχμιακή μονάδα θα την προχωρήσετε;

Προετοιμαζόμαστε να καταθέσουμε στη ΡΑΕ αίτηση για μονάδα 100 MW. Μας ενδιαφέρει το κομμάτι αυτό, αλλά θα εξαρτηθεί από το θεσμικό πλαίσιο που θα ισχύσει.

-Πώς κρίνετε την ελληνική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας;

Υπάρχουν ήδη πολλοί παίκτες στην ελληνική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας. Ακούγεται ότι θα εισέλθουν και άλλοι. Θεωρώ, όμως, ότι όλα αυτά τα πράγματα είναι ακόμη σενάρια. Τίποτε δεν είναι ακόμη ξεκάθαρο ως προς το τι προχωράει και πότε. Και βεβαίως έχει σημασία ποιος θα κάνει το πρώτο βήμα. Δεν είναι απείρων δυνατοτήτων η αγορά. Αν ξαφνικά κατασκευαστούν άλλες 5 μονάδες, η τιμή που θα πάει; Δεν θα υπάρχει ικανοποιητική απόδοση στα επενδεδυμένα κεφάλαια. Οι κεφαλαιουχικές δαπάνες στον τομέα αυτόν είναι πολύ μεγάλες.

Υποθέτω, λοιπόν, ότι όλοι οι παίκτες παρακολουθούν πού βρίσκεται σήμερα η αγορά. Ίσως δούμε στα επόμενα 2 - 3 χρόνια και σταθεροποίηση. Δεν πιστεύω ότι η ελληνική αγορά χωράει πολλούς παίκτες στην ηλεκτροπαραγωγή. Βεβαίως και η ΔΕΗ θα συνεχίσει τα αναπτυξιακά της προγράμματα. Κάποια στιγμή, επίσης, θα πρέπει να δούμε το μίγμα πρώτης ύλης, καθώς υπάρχει πολύ μεγάλη αντίδραση για τις λιθανθρακικές μονάδες αλλά και προβληματισμός για τις αυξήσεις προμηθευτών φυσικού αερίου.

-Χωράει άλλος εταίρος στο σύμπραξη που κάνατε με την Edison; Θα συμπεριλαμβάνατε, για παράδειγμα, την Electrabel;

Τι θα συνεισέφερε; Την Electrabel σίγουρα όχι. Μπορεί να σκεφτόμασταν, όμως ένα σχήμα διευρυμένο με κάποιους Έλληνες ίσως και με ξένους που να έχουν κάτι όμως στην ελληνική αγορά. Να έχει δηλαδή κάποιες άδειες που να επιταχύνει την ανάπτυξή μας. Δεν ψάχνουμε ούτε για κεφάλαια ούτε για τεχνογνωσία. Θα πρέπει επίσης το διευρυμένο σχήμα να είναι λειτουργικά σωστό.

Σε επίπεδο μητρικής εταιρίας, της holding δηλαδή, δεν θα θέλαμε ούτε εμείς ούτε η Edison να μειωθεί το ποσοστό μας κάτω του 50%. Συνεπώς, η όποια συμμετοχή θα μπορούσε να υπάρξει είτε στην εταιρία παραγωγής, είτε στην εταιρία εμπορίας. Δεν είναι απλό το εγχείρημα, ούτε όμως και αδύνατο.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v