Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Σακελλαρίδης: Μαχαίρι σε δαπάνες και αλλαγές στα δημοτικά τέλη

Εξοικονόμηση δαπανών και πρόσθετα κονδύλια από ΕΣΠΑ στο σχέδιο του υποψήφιου δημάρχου Αθηναίων. Ποιες είναι οι πέντε μεγάλες αστικές αναπλάσεις. Το «όχι» σε έργα ΣΔΙΤ, οι αλλαγές στα τέλη και η υπόσχεση για 5ετές σχέδιο μέσα από συνελεύσεις στις γειτονιές.

Σακελλαρίδης: Μαχαίρι σε δαπάνες και αλλαγές στα δημοτικά τέλη

Ο δήμος Αθηναίων μπορεί να διεκδικήσει πρόσθετους πόρους από το ΕΣΠΑ, ενώ υπάρχουν και σημαντικά περιθώρια εξοικονόμησης, υποστηρίζει ο υποψήφιος δήμαρχος Αθηναίων. Ο κ. Σακελλαρίδης σημειώνει πως στην περίπτωση που η δημοτική παράταξη η οποία στηρίζεται από τον ΣΥΡΙΖΑ κερδίσει τις εκλογές, η νέα δημοτική αρχή θα προχωρήσει σε πέντε μεγάλες και ώριμες αστικές αναπλάσεις στους Αμπελοκήπους, στην περιχή Προμπονά στη Ριζούπολη, στην Ακαδημία Πλάτωνος, στον Ελαιώνα και στην περιοχή Γουδή. Θα προωθήσει, επίσης, την αναπροσαρμογή των δημοτικών τελών ώστε «να μη βαρύνονται υπέρμετρα επιχειρήσεις με μικρό τζίρο, μόνο και μόνο εξαιτίας των τετραγωνικών τους».

Ο κ. Σακελλαρίδης τάσσεται κατά των ΣΔΙΤ τονίζοντας πως «είναι πολύ εύκολο, αντί να εδραιώσεις τη διαφάνεια στους ΟΤΑ, να κόβεις τη χρηματοδότητηση και μετά να τους σπρώχνεις σε ιδιώτες». Ο ίδιος επισημαίνει πως αν προχωρήσουν τα σχέδια για το προσωπικό, θα υπάρξουν μαζικές συνταξιοδοτήσεις στον δήμο και «οι εργαζόμενοι κάτω των 30 ετών, που θα παραμείνουν, θα είναι μόλις πέντε»! Όσο για τη διαφάνεια, τονίζει πως «είμαστε έτοιμοι από τον Σεπτέμβριο να προχωρήσουμε στο πρώτο συμμετοχικό πείραμα στην πόλη με την κατάρτιση του πενταετούς επιχειρησιακού προγράμματος μέσα από τις συνελεύσεις στις γειτονιές».

Σχεδόν όλοι οι υποψήφιοι για τους δήμους υποστηρίζουν πως το σημερινό πλαίσιο χρηματοδότησης της Τοπικής Αυτοδιοίκησης επιτρέπει στην εκάστοτε κυβέρνηση να ανοιγοκλείνει την κάνουλα των οικονομικών πόρων. Ποια σημεία του σημερινού μοντέλου χρηματοδότησης των δήμων θεωρείτε πως πρέπει να αλλάξουν; Πώς θα αποκτήσουν οι δήμοι μεγαλύτερη οικονομική αυτοτέλεια με δεδομένη τη δημοσιονομική στενότητα;

Είναι πονηρό και επικίνδυνο να ανοίγει σήμερα συζήτηση για τη θέσπιση αυτοτελών φόρων από την Αυτοδιοίκηση, όταν οι πολίτες πληρώνουν υπέρογκη φορολογία. Υποκρύπτει τη λογική που θέλει να μετατρέψει τους δήμους σε Ανώνυμες Εταιρείες. Τα χρηματοδοτικά εργαλεία των δήμων είναι συγκεκριμένα. Πέντε είναι οι πηγές χρηματοδότησης:

1. Οι αποδόσεις φόρων που εισπράττει το κράτος για λογαριασμό της τοπικής αυτοδιοίκησης.

2. Τα ίδια έσοδα από δημοτικά τέλη.

3. Η χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ.

4. Ο δανεισμός.

5. Ο περιορισμός των δαπανών και η ανακατανομή των υπαρχόντων πόρων.

Από αυτά, οι αποδόσεις φόρων και ο δανεισμός είναι εκτός συζήτησης, λόγω τόσο της πολιτικής των μνημονίων, όσο και της πιστοληπτικής υποβάθμισης του δήμου την προηγούμενη περίοδο. Απομένει η βελτίωση των ίδιων εσόδων και της απορρόφησης κοινοτικών κονδυλίων, καθώς και ο περιορισμός και η ανακατανομή των δαπανών. Και στους τρεις τομείς υπάρχουν, με τη λήψη των αναγκαίων μέτρων, σημαντικά περιθώρια βελτίωσης. Για τo 2015 έχουμε υπολογίσει ως ελάχιστο επιτεύξιμο ποσό εξοικονόμησης τα 10.000.0000 ευρώ. Για τα επόμενα χρόνια θα μπορέσουμε να προσδιορίσουμε το ακριβέστερο ποσό αφού θα έχουμε την πλήρη και ακριβή καταγραφή των οικονομικών δεδομένων του δήμου. Αλλά δεν παραιτούμαστε σε καμία περίπτωση από τη διεκδίκηση. Και δεν παραιτούμαστε και από την αισιοδοξία ότι η πολιτική της λιτότητας και της ύφεσης που καταστρέφει τον τόπο πολύ σύντομα θα ηττηθεί πολιτικά.

Πιστεύετε πως η συνεργασία με τον ιδιωτικό τομέα, κυρίως μέσω των ΣΔΙΤ, μπορεί να αποτελέσει εναλλακτική λύση στη χρηματοδότηση κρίσιμων έργων για την Τοπική Αυτοδιοίκηση; Από πού αλλού θα προσπαθήσετε να διεκδικήσετε κεφάλαια στην περίπτωση που αναλάβετε τα ηνία του δήμου Αθηναίων;

Στην καρδιά της οικονομικής κρίσης προσπαθούν με μια στοχευμένη εμμονή να μας πείσουν πως μόνο τα ιδιωτικά κεφάλαια προσφέρουν ανάπτυξη και εξασφαλίζουν την έξοδο από την κρίση. Τη στιγμή που σε άλλες πιο ισχυρές οικονομίες, το συγκεκριμένο μοντέλο εγκαταλείπεται ως αποτυχημένο, και αναζητούνται διέξοδοι μέσα από την αύξηση των δημόσιων επενδύσεων, στη χώρα μας νοσοκομεία, σχολεία, δρόμοι, λιμάνια, χώροι άθλησης, έχουν μπει στο σωλήνα των ΣΔΙΤ. Για την αυτοδιοίκηση ΣΔΙΤ σημαίνει να μαζεύουν τα απορρίματα εργαζόμενοι με εργασιακές σχέσεις σκλάβου και η αποκομιδή να κοστίζει ακριβότερα στον πολίτη.

Για την αυτοδιοίκηση, ΣΔΙΤ σημαίνει να παίρνουν οι ιδιώτες τα ΕΣΠΑ χωρίς να βάλουν ούτε 1 ευρώ από την τσέπη τους, να κατασκευάζουν το έργο δύο και τρεις φορές ακριβότερα και να το εκμεταλλεύονται για 50, 60 και 90 χρόνια. Είναι πολύ εύκολο, αντί να εδραιώσεις τη διαφάνεια στους ΟΤΑ, να κόβεις τη χρηματοδότητηση και μετά να τους σπρώχνεις σε ιδιώτες. Ο δήμος έχει δυνατότητα είτε να κάνει έργα με δικά του μέσα, είτε να κάνει συνέργειες με ιδιώτες, διασφαλίζοντας όμως το δημόσιο συμφέρον, τη δαφάνεια και τις αξιοπρεπείς εργασιακές σχέσεις.

Ειδικά για τον τομέα διαχείρισης των απορριμμάτων, θεωρείτε πως το σημερινό μοντέλο μέσω ΣΔΙΤ θα δώσει λύση στο σημερινό πρόβλημα; Οι εργαζόμενοι στον τομέα καθαριότητας αντιδρούν υποστηρίζοντας πως απειλούνται εκατοντάδες θέσεις εργασίας. Τι απαντάτε όταν σας ρωτούν για το τι θα συμβεί με τις σημερινές θέσεις εργασίας;

Ήδη η κατάσταση με τις απολύσεις στην υπηρεσία καθαριότητας είναι τραγική. Οι εναπομείναντες 650 συμβασιούχοι που ήταν για απόλυση δικαιώθηκαν πρωτόδικα ως καλύπτοντες. Αν απολυθούν, η καθαριότητα στην Αθήνα καταρρέει, γι αυτό έχουμε δεσμευτεί πως θα κάνουμε οτιδήποτε προκειμένου να παραμείνουν στη δουλειά τους. Το μοντέλο της Σύμπραξης με τους Ιδιώτες στον τομέα της καθαριότητας είναι καταδικασμένο. Επισείεται ως απειλή το δίλημμα «τα σκουπίδια σε ιδιώτες ή η πόλη βρόμικη». Η απάντηση είναι ότι αν τα σκουπίδια τα πάρουν ιδιώτες, και η καθαριότητα θα κοστίζει ακριβότερα και η πόλη θα είναι το ίδιο βρόμικη. Η μάχη αυτή πρέπει να κερδηθεί με δημόσια μέσα.

Ένα σοβαρό θέμα της Τοπικής Αυτοδιοίκησης θεωρείται η διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού όπως π.χ. η έλλειψη ανθρώπων με γνώση και εξειδίκευση. Έχετε συγκεκριμένο σχέδιο για τη στελέχωση του δήμου στην περίπτωση εκλογής σας; Υπάρχει η απαραίτητη ευελιξία - χρηματοδότηση και πώς θα την εξασφαλίσετε;

Από την Έκθεση Αξιολόγησης του Υπουργείου Εσωτερικών προκύπτουν σοβαρά ζητήματα. Θα υπάρξουν μαζικές συνταξιοδοτήσεις στο δήμο και οι εργαζόμενοι κάτω των 30 ετών, που θα παραμείνουν, θα είναι μόλις πέντε. Βέβαια, το γεγνονός ότι δεν υπάρχουν εργαζόμενοι με γνώση και εξειδίκευση δεν είναι τυχαίο. Εντάσσεται σε μια στρατηγική απαξίωσης των υπηρεσιών του δήμου, έτσι ώστε να διευκολύνονται εξωτερικές συνεργασίες, εξωτερικές εργολαβίες, και η εμπλοκή -στο δημοτικό έργο- μεγάλων γραφείων συμβούλων και μελετητών. Διαφωνούμε κάθετα με τις ευέλικτες μορφές εργασίας, για ηθικούς λόγους και για λόγους παραγωγικότητας. Για να ανταποκρίνεται ο δήμος στις υποχρεώσεις του, θα πρέπει να τηρηθούν συγκεκριμένες αναλογίες για την αντικατάσταση κάθε εργαζόμενου που συνταξιοδοτείται.

Ποια θεωρείτε πως είναι τα πέντε έργα προτεραιότητας στον δήμο Αθηναίων στα οποία θα επικεντρωθείτε;

Έργο είναι αυτό που αλλάζει την εικόνα της πόλης προς το καλύτερο. Υπάρχουν μεγάλα έργα και μικρά έργα. Τα μικρά είναι πολλές φορές πιο σημαντικά για την καθημερινότητα. Συνήθως ανακοινώνονται και ξεκινάνε λίγο πριν από τις εκλογές. Οι μικρές τοπικές αναπλάσεις δεν συμβάλλουν στην προβολή του δημάρχου και δεν εμπλέκουν ισχυρούς ιδιώτες. Γι' αυτό προτιμώνται τα έργα βιτρίνας. Εμείς θα προχωρήσουμε σε πέντε μεγάλες και ώριμες αστικές αναπλάσεις στους Αμπελοκήπους, στην περιοχή Προμπονά στη Ριζούπολη, στην Ακαδημία Πλάτωνος, στον Ελαιώνα και στην περιοχή Γουδή. Αυτές οι αναπλάσεις δεν προχώρησαν γιατί πάντα υπήρχαν συμφέροντα που ήθελαν να αξιοποιήσουν τους χώρους για λογαριασμό τους. Χωρίς να ξεχνάμε ότι οι γειτονιές, και ιδιαίτερα οι πιο υποβαθμισένες, χρειάζονται μικρά έργα, αλλά ενταγμένα σε ένα σχέδιο που θα δημιουργεί καλύτερες προϋποθέσεις για ζωή, οικονομική δραστηριότητα και ασφάλεια.

Σε πολλές χώρες του εξωτερικού, οι δήμοι προχωρούν σε μειώσεις δημοτικών τελών ή άλλων επιβαρύνσεων μέσω ορθολογικότερης λειτουργίας των υπηρεσιών, αξιοποίησης της ακίνητης περιουσίας κ.ά. Αντίθετα στην Ελλάδα μια τέτοια εξέλιξη φαντάζει μακρινό όνειρο. Πιστεύετε πως μπορεί να γίνει πραγματικότητα και πώς;

Για τις ανταποδοτικές υπηρεσίες η διαδικασία είναι συγκεκριμένη. Όσα εισπράττονται από τα τέλη πρέπει να επιστρέφονται ως υπηρεσίες. Μείωση του κόστους των υπηρεσιών καθαριότητας και φωτισμού (όπως π.χ. με τους Σταθμούς Μεταφόρτωσης κ.ά.) θα πρέπει αυτόματα να οδηγεί σε μείωση των τελών. Θέλουμε επίσης να αναπροσαρμόσουμε το σύστημα, έτσι ωστε να μη βαρύνονται υπέρμετρα επιχειρήσεις με μικρό τζίρο, μόνο και μόνο εξαιτίας των τετραγωνικών τους. Διαφωνούμε κάθετα με την πρόθεση του κ. Καμίνη να επιβάλει ανταποδοτικά τέλη σε κλειστά διαμερίσματα. Και πολύ περισσότερο διαφωνούμε με την πρόθεσή του να τιτλοποιηθούν οι ληξιπρόθεσμες οφειλές ώστε να τις αναλάβουν εισπρακτικές εταιρείες. Εμείς θα προχωρήσουμε στον διαχωρισμό των τελών ηλεκτροφωτισμού και καθαριότητας και θα συντάσσουμε ξεχωριστούς προϋπολογισμούς - απολογισμούς, ώστε να ξέρει ο πολίτης πού πηγαίνουν τα χρήματά του. Χρειάζεται επίσης ένα αξιόπιστο σύστημα είσπραξης των οφειλών με ικανό αριθμό δόσεων, έτσι ωστε να μπορούν να ανταποκριθούν οι πολίτες.

Τέλος, επειδή η τοπική αυτοδιοίκηση βρίσκεται στο επίκεντρο καταγγελιών για κακοδιαχείριση και σπατάλη δημοσίου χρήματος (βλέπε συνεχείς εκθέσεις του Ελεγκτικού Συνεδρίου, καταγγελίες επιχειρήσεων κ.λπ.), ποια μέτρα θα λάβετε για την ενίσχυση της διαφάνειας και της λογοδοσίας απέναντι στους πολίτες;

Για εμάς οι έννοιες της διαφάνειας και της χρηστής διαχείρισης είναι αδιαπραγμάτευτες, και δεν πρέπει να υπάρχουν σκιές και σκοτεινά σημεία στη διοίκηση. Και γι' αυτήν τη ρετσινιά στην αυτοδιοίκηση φταίνε πρόσωπα, που διαχειρίστηκαν τις δημαρχιακές θητείες για την προσωπική τους προβολή και την εξυπηρέτηση συμφερόντων. Φταίνε επίσης τα παραδοσιακά κόμματα εξουσίας που έστησαν μέσω της αυτοδιοίκησης ένα όργιο πελατειακών μηχανισμών και εξυπηρετήσεων. Για εμάς ο δημοκρατικός έλεγχος αποτελεί τον πυρήνα της αυτοδιοικητικής μας αντίληψης. Αυτό σημαίνει ανοιχτές συμμετοχικές διαδικασίες στον σχεδιασμό και στις αποφάσεις, και δημόσια λογοδοσία για τα πεπραγμένα. Σημαίνει χρήση του διαδικτύου για να μπορεί ο πολίτης να παρακολουθεί με κάθε λεπτομέρεια τις αποφάσεις και την πορεία υλοποίησής τους. Είμαστε έτοιμοι από τον Σεπτέμβριο να προχωρήσουμε στο πρώτο συμμετοχικό πείραμα στην πόλη με την κατάρτιση του πενταετούς επιχειρησιακού προγράμματος μέσα από τις συνελεύσεις στις γειτονιές. Η Αθήνα δεν αντέχει ούτε μία μέρα ακόμα χαμένη. Σε αυτές τις εκλογές πρέπει επιτέλους να αλλάξει.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v