Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Αληγιζάκης: Κλίμα ανησυχίας στην αγορά πετρελαιοειδών

Καμπανάκι από το -20% του Ιανουαρίου στη ζήτηση καυσίμων κίνησης, κρούει ο πρόεδρος του ΣΕΕΠΕ. Συνεχίζεται το «πάρτι» των πειραγμένων αντλιών. Καλά τα κυβερνητικά σχέδια, αλλά απαιτείται η υλοποίησή τους.

Αληγιζάκης: Κλίμα ανησυχίας στην αγορά πετρελαιοειδών

Ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδος κ. Γιάννης Αληγιζάκης μιλά στο Euro2day.gr για τα καυτά προβλήματα και τις προκλήσεις που καλείται να αντιμετωπίσει ο κλάδος μέσα στο 2017.

Γιατί μπορεί ο Ιανουάριος να «σώθηκε» λόγω χαμηλών θερμοκρασιών και συγκυριακά υψηλής ζήτησης για πετρέλαιο θέρμανσης, ωστόσο προβληματίζουν έντονα οι εξελίξεις που αφορούν στο διαθέσιμο εισόδημα των καταναλωτών, στη δυσχερή οικονομική κατάσταση των πρατηριούχων, αλλά και στο πάρτι των πειραγμένων αντλιών, που συνεχίζεται σε βενζινάδικα όλης της χώρας.

Ο κ. Αληγιζάκης επίσης κάλεσε την κυβέρνηση να υλοποιήσει στην πράξη τους σχεδιασμούς της στο μέτωπο της αντιμετώπισης της λαθρεμπορίας καυσίμων και της παραβατικότητας ορισμένων πρατηρίων, εξέλιξη που θα ωφελήσει τα δημόσια οικονομικά, τους καταναλωτές και τους νομοταγείς επαγγελματίες του κλάδου.

Κύριε Αληγιζάκη, ο Σύνδεσμος Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδος (ΣΕΕΠ) εξέδωσε χθες δελτίο Τύπου, μέσω του οποίου ανέδειξε για άλλη μια φορά το θέμα της παραβατικότητας σε τμήμα των πρατηρίων και διαμαρτυρήθηκε προς την κυβέρνηση για ελλιπείς ελέγχους. Πείτε μας το ιστορικό της υπόθεσης.

Μετά από μια ποσοτική έρευνα του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου τον Σεπτέμβριο του 2016 σε πρατήρια της Αττικής, όπου είχαν εντοπιστεί ανησυχητικά φαινόμενα παραβατικότητας, ο Σύνδεσμος Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών (ΣΕΕΠ) είχε αναδείξει το γεγονός, τονίζοντας την αναγκαιότητα περισσότερων ελέγχων. Στη συνέχεια ο ΣΕΕΠ ανέθεσε στο ΕΜΠ την εκπόνηση ανάλογης μελέτης σε πρατήρια καυσίμων των νομών Θεσσαλονίκης, Μαγνησίας και Αχαΐας, όπου η εικόνα των αποτελεσμάτων ανέδειξε την ίδια υψηλή παραβατικότητα που διαπιστώθηκε και στην έρευνα της Αττικής. Θα έλεγα λοιπόν ότι όσο το κράτος δεν κάνει σωστά τη δουλειά του, εμείς θα εξακολουθούμε να μιλάμε για την έλλειψη ελέγχων. Ο ρόλος μας είναι να αναδεικνύουμε το θέμα και να προστατεύουμε τον καταναλωτή. Τόσο το λαθρεμπόριο των καυσίμων, όσο και η παραβατικότητα ορισμένων πρατηριούχων (π.χ. πειραγμένες αντλίες) σχετίζεται -μεταξύ άλλων- και με την έλλειψη επαρκών ελέγχων.

Τι πιστεύετε ότι θα πρέπει να γίνει στη συνέχεια για τον δραστικό περιορισμό του προβλήματος; Πώς κρίνετε το θεσμικό πλαίσιο που έχει σχεδιάσει η κυβέρνηση;

Το θεσμικό πλαίσιο που έχει σχεδιάσει η κυβέρνηση μας βρίσκει απόλυτα σύμφωνους και μάλιστα είχαμε επικροτήσει την κίνηση του Υπουργείου για αύξηση των ποινών. Το πρόβλημα ωστόσο έγκειται στην υλοποίηση. Ποια πράγματα λοιπόν μένουν σε εκκρεμότητα και πρέπει να προχωρήσουν;

Πρώτον, η στελέχωση της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων, έτσι ώστε να αξιοποιούνται τα συστήματα εισροών-εκροών.

Δεύτερον η τοποθέτηση των GPS στα βυτιοφόρα και στα πλαίσια.

Και τρίτον, η διενέργεια περισσότερων ελέγχων.

Πώς κινήθηκε η ζήτηση του πετρελαίου θέρμανσης κατά το δίμηνο Δεκεμβρίου-Ιανουαρίου, όπου οι θερμοκρασίες στη χώρα μας ήταν πολύ χαμηλές;

Παρόλο που το 2015 είχαμε έναν εξαιρετικά καλό Δεκέμβριο, έναν από τους καλύτερους των τελευταίων δέκα ετών, ο Δεκέμβριος του 2016 προσέγγισε σε πωλήσεις τα επίπεδα του αντίστοιχου μήνα του 2015. Επίσης, ο Ιανουάριος του 2017 «τρέχει» με μια αύξηση της τάξεως του 20% σε σχέση με πέρυσι, εξαιτίας φυσικά και του ότι οι θερμοκρασίες του Ιανουαρίου του 2016 ήταν σαφώς υψηλότερες.

Μπορούμε δηλαδή να πούμε πως το πορτοφόλι του Έλληνα καταναλωτή αντέχει τις αυξημένες φέτος τιμές του πετρελαίου σε διεθνές επίπεδο, αλλά και τη μεγαλύτερη φορολογία που έχει επιβληθεί στα καύσιμα;

Δεν θα το έλεγα έτσι. Ο κόσμος αναγκάστηκε να καταναλώσει περισσότερο πετρέλαιο γιατί έπρεπε να ζεσταθεί, ικανοποιώντας μια πολύ βασική του ανάγκη. Αντίθετα, μας προβληματίζει έντονα το γεγονός ότι μέσα στον Ιανουάριο παρατηρήθηκε μια τεράστια μείωση ζήτησης στο πετρέλαιο κίνησης και στις βενζίνες, που προσέγγισε το 20%.

Πού αποδίδετε την πρωτοφανή αυτή μείωση;

Θα έλεγα ότι οφείλεται σε τρεις παράγοντες. Πρώτον, στο γεγονός ότι οι έντονες χιονοπτώσεις απέκλεισαν μέρος του οδικού δικτύου, περιορίζοντας έτσι τις μετακινήσεις. Δεύτερον, επειδή είχε προαναγγελθεί η αύξηση του ειδικού φόρου καυσίμων από την 1η Ιανουαρίου του 2017, υπήρξε μια αποθεματοποίηση μέσα στον Δεκέμβριο. Τρίτον, το διαφαινόμενο οικονομικό πρόβλημα νοικοκυριών που δεν έχουν τα απαιτούμενα χρήματα προκειμένου να κινήσουν τα αυτοκίνητά τους. Για το μέγεθος αυτού του παράγοντα θα έχουμε μια σαφώς καλύτερη εικόνα από τον Φεβρουάριο και μετά, καθώς τον επόμενο μήνα ούτε αποθεματοποίηση θα υπάρχει, ούτε οι δρόμοι αναμένεται να κλείσουν εκ νέου. Τα σημάδια πάντως θα έλεγα πως δεν είναι καλά.

Λόγω μιας σειράς παραγόντων (οικονομική κρίση, φορολογικό, νέο ασφαλιστικό), η κατάσταση στα πρατήρια καυσίμων έχει επιδεινωθεί. Συνεχίζεται η μείωση του αριθμού τους;

Στους παράγοντες που αναφέρατε θα προσέθετα άλλους δύο. Πρώτον, την πολύ μεγάλη αύξηση που παρατηρείται στις πληρωμές μέσω πιστωτικών και χρεωστικών καρτών, εξέλιξη που περιορίζει τα περιθώρια κέρδους των πρατηριούχων. Και δεύτερον, την ανάγκη των πρατηρίων για υψηλότερο κεφάλαιο κίνησης -με όποιο μεγαλύτερο κόστος συνεπάγεται αυτό-, εξαιτίας της ανόδου των διεθνών τιμών πετρελαίου. Απαντώντας τώρα στο ερώτημά σας, θα έλεγα πως ενώ κατά την τελευταία πενταετία έκλεισαν γύρω στα δύο χιλιάδες πρατήρια, η τάση αυτή δεν φαίνεται να συνεχίζεται, τουλάχιστον στον ίδιο ρυθμό. Αντίθετα, κυρίως παρατηρείται το φαινόμενο, σύμφωνα με το οποίο αρκετά πρατήρια «ανοιγοκλείνουν». Δηλαδή μιλάμε για πρατήρια που τη μια φορά έχουν χρήματα και προμηθεύονται καύσιμα, ενώ την άλλη δυσκολεύονται.

Η κατάσταση των πρατηρίων προκαλεί φυσικά έντονους προβληματισμούς στις εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών. Επίσης, το 2017 δεν φαίνεται να μπήκε με καλούς οιωνούς.

Τα πράγματα είναι όπως τα λέτε. Η κατάσταση που επικρατεί στα πρατήρια προκαλεί πολύ μεγάλη ανησυχία σε πολλές εταιρείες. Επίσης, τα οικονομικά αποτελέσματα του κλάδου δεν είναι καλά εδώ και πολλά χρόνια. Το 2017 δεν ξεκίνησε με καλούς οιωνούς. Μπορεί βέβαια η έκτακτη αύξηση της ζήτησης στο πετρέλαιο θέρμανσης να κουκούλωσε το πρόβλημα μέσα στον Ιανουάριο, αλλά αν σηκώσουμε το σεντόνι, θα δούμε ένα -20% στο πετρέλαιο κίνησης και στις βενζίνες. Ας μην ξεχνούμε πως τα καύσιμα κίνησης πωλούνται ολόκληρο τον χρόνο, ενώ το πετρέλαιο θέρμανσης μόνο κάποιους μήνες.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v