Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Claquin: Μας εξέπληξαν ευχάριστα οι ελληνικές startups

Ο γενικός διευθυντής της Pernod Ricard Hellas μιλά για την εμπειρία του και τις δυνατότητες των ελληνικών startups όπως τις γνώρισε μέσα από τον διαγωνισμό του Chivas Ventures. Ποια η σημασία της κοινωνικής επιχειρηματικότητας.

Claquin: Μας εξέπληξαν ευχάριστα οι ελληνικές startups

Ο γενικός διευθυντής της Pernod Ricard Hellas κ. Cyril Claquin μιλά στο Euro2day.gr για τις εντυπώσεις που απεκόμισε από δεκάδες ελληνικές startups που συμμετείχαν στον διαγωνισμό του Chivas Ventures, εκφράζοντας τη θετική του έκπληξη παρά τις πρόσθετες δυσκολίες που καλούνται να αντιμετωπίσουν λόγω της οικονομικής κρίσης και της γραφειοκρατίας.

«Εκπλαγήκαμε ευχάριστα από τις καινοτόμες ιδέες και το όραμα των υποψηφίων που συναντήσαμε. Ήμασταν σίγουροι ότι η Ελλάδα θα μπορούσε να ανταγωνιστεί επάξια τις startups άλλων χωρών από όλο τον κόσμο και η τελική κατάταξη του περσινού διαγωνισμού το επιβεβαίωσε», δήλωσε χαρακτηριστικά.

Επιπρόσθετα ο κ. Claquin αναφέρθηκε στα ζητήματα της κοινωνικής επιχειρηματικότητας και της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης, τονίζοντας πως η στρατηγική της ΕΚΕ των μεγάλων brands στην Ελλάδα έχει σημειώσει τα τελευταία χρόνια αξιοσημείωτη πρόοδο όσον αφορά την υποστήριξη των νεοσύστατων επιχειρήσεων, ενώ συνεχίζει να εξελίσσεται διαρκώς. Και αυτό συμβαίνει διότι η κοινωνική επιχειρηματικότητα συμπορεύεται με την ΕΚΕ, σημειώνοντας ταυτόχρονη εξέλιξη.

Κύριε Claquin, στην ομιλία σας στο φετινό οικονομικό συνέδριο των Δελφών μιλήσατε για «κοινωνική επιχειρηματικότητα». Τι εννοείτε ακριβώς με τον όρο αυτό;

Με τον όρο κοινωνική επιχειρηματικότητα αναφερόμαστε στις startups που θέλουν να επιτύχουν δημιουργώντας έναν καλύτερο κόσμο, χρησιμοποιώντας το «επιχειρείν» ως δύναμη δράσης και υλοποίησης. Η κοινωνική επιχειρηματικότητα είναι το επόμενο βήμα για να χτίσουμε ένα καλύτερο μέλλον, ειδικά τώρα που βιώνουμε μία τόσο βαθιά οικονομική και κοινωνική περίοδο κρίσης.

Πώς συνδέεται η «κοινωνική επιχειρηματικότητα» με τον διαγωνισμό Chivas Venture, που απευθύνεται κυρίως σε νεοφυείς επιχειρήσεις (startups);

 Tο Chivas Regal υποστηρίζει πως επιτυχία και γενναιοδωρία είναι έννοιες αλληλένδετες. Κι αυτό είναι κάτι που απορρέει από τους αδελφούς, James και John Chivas, επιχειρηματίες με έντονη κοινωνική συνείδηση και δράση, που επιδίωκαν να αυξάνουν ολοένα και περισσότερο την επιχειρηματική τους δραστηριότητα αλλά ταυτόχρονα να βελτιώνουν τις ζωές όσων ήταν γύρω τους, μέσω της συμβολής τους στην εκκλησία, την εκπαίδευση και άλλους φορείς κοινωνικής υποστήριξης.

Με στόχο να τιμήσει την κληρονομιά του και να υποστηρίξει τους επιχειρηματίες που ενστερνίζονται τη φιλοσοφία του «Win The Right Way», δηλαδή το ότι κερδίζεις με τον σωστό τρόπο όταν μοιράζεσαι, το Chivas δημιούργησε τον διαγωνισμό Chivas Venture. Μια διεθνής πρωτοβουλία αναζήτησης και ενίσχυσης της επόμενης γενιάς startups, που επιδιώκουν η επιτυχία τους να έχει θετικό αντίκτυπο στην κοινωνία.
Από το 2014 που πρωτοξεκίνησε το Chivas Venture μέχρι και σήμερα, πάνω από 8.000 κοινωνικές επιχειρήσεις από έξι ηπείρους έχουν υποβάλει αίτηση συμμετοχής για να διεκδικήσουν μέρος της συνολικής χρηματοδότησης ενός εκατομμυρίου δολαρίων. Τα δύο εκατομμύρια δολάρια που δόθηκαν στα πρώτα δύο χρόνια του διαγωνισμού χρησιμοποιήθηκαν για να υποστηρίξουν νεοσύστατες επιχειρήσεις που τώρα έχουν πάνω από 300.000 επωφελούμενους σε περισσότερες από 40 χώρες σε όλο τον κόσμο.

Στα δύο αυτά χρόνια του διαγωνισμού Chivas Venture, αξιολογήθηκαν δεκάδες ή και εκατοντάδες ελληνικές startups. Ποια ήταν η εμπειρία σας; Πιστεύετε ότι το επίπεδο των ελληνικών νεοφυών εταιρειών είναι αξιόλογο;

Το 2017, η Ελλάδα συμμετείχε στο Chivas Venture για πρώτη φορά. Ήμασταν ταυτόχρονα ενθουσιώδεις αλλά και διστακτικοί, καθώς ο όρος της κοινωνικής επιχειρηματικότητας δεν είχε, ούτε έχει ακόμα, εδραιωθεί στη χώρα μας. Πολλές εταιρείες που είναι κοινωνικές δεν το γνωρίζουν καν. Έχοντας την υποστήριξη των έμπειρων συμβούλων της Ashoka καθώς και της διακεκριμένης κριτικής μας επιτροπής, προκειμένου να εκπαιδεύσουμε και να ενισχύσουμε τους Έλληνες κοινωνικούς επιχειρηματίες, εμβαθύναμε στο οικοσύστημα της κοινωνικής επιχειρηματικότητας στην Ελλάδα και εκπλαγήκαμε ευχάριστα από τις καινοτόμες ιδέες και το όραμα των υποψηφίων που συναντήσαμε.

Ήμασταν σίγουροι ότι η Ελλάδα θα μπορούσε να ανταγωνιστεί επάξια τις startups άλλων χωρών από όλο τον κόσμο και η τελική κατάταξη του περσινού διαγωνισμού το επιβεβαίωσε: η κοινωνική επιχείρηση Ladd//Roller, που εκπροσώπησε τη χώρα μας στον παγκόσμιο τελικό στο Los Angeles, κατατάχθηκε 9η ανάμεσα σε 30 χώρες στην ηλεκτρονική ψηφοφορία.

Φέτος, περισσότερες από 40 ελληνικές κοινωνικές επιχειρήσεις ανταποκρίθηκαν στην πρόσκλησή μας και έλαβαν μέρος στον τοπικό διαγωνισμό, με το επίπεδο των υποψηφίων να είναι ακόμα υψηλότερο. Γι’ αυτό και ήταν ιδιαίτερα δύσκολο να επιλέξουμε τους πέντε φιναλίστ, ενώ ακόμη δυσκολότερο να καταλήξουμε στον Έλληνα νικητή που θα μας εκπροσωπήσει στον φετινό παγκόσμιο τελικό στο Άμστερνταμ τον Μάιο.

Θεωρείτε πως μια startup εταιρεία στην Ελλάδα αντιμετωπίζει μεγαλύτερα προβλήματα από μια αντίστοιχη στις χώρες της Δυτικής Ευρώπης ή στις ΗΠΑ;

Το status μιας επιχείρησης, ανεξάρτητα από το επιχειρηματικό της μοντέλο, επηρεάζεται από το οικονομικό και κοινωνικό περιβάλλον στο οποίο δραστηριοποιείται. Καθώς στην Ελλάδα βιώνουμε μια δύσκολη περίοδο οικονομικής και κοινωνικής κρίσης, είναι αναμενόμενο να επηρεάζονται σημαντικά όλες οι επιχειρήσεις. Επίσης, μια άλλη πρόκληση που πρέπει να αντιμετωπίσουν οι startups είναι η γραφειοκρατία, που καθυστερεί κάθε ενέργεια που απαιτείται για ένα νέο ξεκίνημα.

Νομίζετε πως οι μεγάλοι ελληνικοί όμιλοι ενισχύουν και αξιοποιούν όσο πρέπει τις προσπάθειες των νεοφυών επιχειρήσεων;

Πιστεύουμε ακράδαντα ότι η νέα σελίδα στην Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη, μετά τις ΜΚΟ, είναι η κοινωνική επιχειρηματικότητα και η υποστήριξή της από μεγάλους ομίλους που έχουν τη δυνατότητα να το κάνουν. Η στρατηγική της Eταιρικής Kοινωνικής Eυθύνης (ΕΚΕ) των μεγάλων brands στην Ελλάδα έχει σημειώσει τα τελευταία χρόνια αξιοσημείωτη πρόοδο όσον αφορά την υποστήριξη των νεοσύστατων επιχειρήσεων, ενώ συνεχίζει να εξελίσσεται διαρκώς. Και αυτό συμβαίνει διότι η κοινωνική επιχειρηματικότητα συμπορεύεται με την ΕΚΕ, σημειώνοντας ταυτόχρονη εξέλιξη. Ο διαγωνισμός Chivas Venture θεωρείται σήμερα ηγέτης αυτής της τάσης στην Ελλάδα και πιστεύουμε ότι θα αποτελέσει παράδειγμα και για άλλα μεγάλα brands στο να υποστηρίξουν το οικοσύστημα αυτό.

Με δεδομένο ότι ο διαγωνισμός Chivas Venture συνδέει τις νεοφυείς επιχειρήσεις με το κοινωνικό αποτύπωμά τους, πόσο ικανοποιημένος είστε από το επίπεδο της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης στη χώρα μας; Πώς θα το συγκρίνατε με το επίπεδο άλλων χωρών που ενδεχομένως γνωρίζετε;

Αν και δεν μπορούμε να συγκριθούμε με άλλες χώρες που έχουν εδραιώσει εδώ και πολλά χρόνια μια ολοκληρωμένη στρατηγική ΕΚΕ, οφείλουμε να σημειώσουμε πως τα τελευταία χρόνια οι εταιρείες στην Ελλάδα επενδύουν σημαντικά σε δραστηριότητες ΕΚΕ, αναγνωρίζοντας τη σημασία της επένδυσης σ’ ένα καλύτερο αύριο για την κοινωνία.

Η ενσωμάτωση της ΕΚΕ ως βασικής στρατηγικής συνιστώσας, πλήρως εναρμονισμένης με τις επιχειρηματικές δραστηριότητες του κάθε Ομίλου, είναι σίγουρα το επόμενο βήμα για τα μεγάλα brands στην Ελλάδα και σίγουρα η Pernod Ricard, έχει καταφέρει να το πετύχει σε μεγάλο βαθμό και ν’ αποτελεί ηγέτιδα δύναμη της ΕΚΕ στον κλάδο της. Τα τελευταία οκτώ χρόνια, έχουμε καθιερώσει παγκόσμια Ημέρα αφιερωμένη σε δράσεις EKE με όλους τους εργαζομένους μας κι έχουμε αναπτύξει δράσεις όπως μερική ανακαίνιση σχολείου και ορφανοτροφείου, καθαρισμούς παραλιών και δημιουργία παιδικού γηπέδου ποδόσφαιρου σε καταυλισμό προσφύγων, ενημερωτικές εκστρατείες σχετικά με την υπεύθυνη κατανάλωση αλκοόλ.

Μιλήστε μας για τις δύο ελληνικές εταιρείες που κέρδισαν τον περσινό και φετινό τελικό. Πόσο πιστεύετε ότι τελικά ευνοήθηκαν από όλη αυτή τη διαδικασία του διαγωνισμού για τη μελλοντική τους πορεία;

Πέρα από την παγκόσμια χρηματοδότηση που έχουν την ευκαιρία να διεκδικήσουν, οι φιναλίστ απολαμβάνουν πολλά περισσότερα προνόμια και προστιθέμενη αξία. Το Chivas Venture τους προσφέρει συμβουλές και καθοδήγηση από κορυφαία στελέχη του οικοσυστήματος, σε συνδυασμό με παγκόσμια έκθεση και δημοσιότητα.

Η Ladd//Roller, η περσινή startup που εκπροσώπησε την Ελλάδα στον παγκόσμιο τελικό, συγκέντρωσε 7.600 δολάρια, αφού κατατάχθηκε 9η ανάμεσα σε 30 χώρες στην ηλεκτρονική ψηφοφορία, υποστηριζόμενη μέσω ψηφιακών και παραδοσιακών καναλιών από την ελληνική ομάδα του Chivas Venture . Αυτό που είναι επίσης πολύ σημαντικό είναι ότι δόθηκε η δυνατότητα στη Ladd//Roller να παρακολουθήσει mentoring workshops στη Μεγάλη Βρετανία σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης και το Skoll Centre, επεκτείνοντας τους ορίζοντές της και αντλώντας έμπνευση από παγκόσμιους experts.

Ο φετινός Έλληνας νικητής είναι η TOBEA, μια επιχείρηση με ισχυρό κοινωνικό αποτύπωμα, που δημιούργησε το SEATRAC, μια συσκευή που προσφέρει σε άτομα με κινητικές δυσκολίες πρόσβαση στη θάλασσα χωρίς τη βοήθεια άλλων. Είμαστε σίγουροι ότι θα καταφέρει να βρεθεί ανάμεσα στις κορυφαίες νεοσύστατες επιχειρήσεις του παγκόσμιου διαγωνισμού, κερδίζοντας μια υψηλή θέση στη φετινή κατάταξη.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v