Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Πώς το λακωνίζειν βοηθά το... επικοινωνείν

Οποιοσδήποτε επικοινωνιακός στόχος μπορεί να επιτευχθεί μέσα σε τριάντα δευτερόλεπτα, αρκεί να γνωρίζει κανείς τις βασικές αρχές της αποτελεσματικής πειθούς. Γράφει ο Α. Παπανδρόπουλος.

Πώς το λακωνίζειν βοηθά το... επικοινωνείν

Το μέλλον είναι ένα αυτοκίνητο υψηλής ταχύτητας, χωρίς οδηγό. Πρέπει, λοιπόν, να γίνετε ο οδηγός του. Πρέπει να σχεδιάσετε. Πρέπει να αποφασίσετε ποια κατεύθυνση θα πάρετε. Μην αφήσετε κάποιον άλλον να πάρει τις αποφάσεις, γιατί τότε θα είστε απλώς επιβάτης του αυτοκινήτου. Κάντε γνωστό στον κόσμο τί θέλετε και πού επιθυμείτε να πάτε.

Τριάντα δευτερόλεπτα είναι το κλειδί. Είναι ο χρόνος που χρειάζεστε για να γίνει γνωστή η άποψή σας. Τα τριάντα δευτερόλεπτα φαίνονται να είναι λίγα ως χρόνος, είναι όμως αρκετά για να πει κανείς αυτό που θέλει. Είναι αρκετά για να προσελκύσει και να διατηρήσει κανείς την προσοχή του ακροατή του. Είναι αρκετά για να πείσει κανείς τον ακροατή του.

Εξάλλου, το μήνυμα που μόλις διαβάσατε είναι διάρκειας τριάντα δευτερολέπτων και ίσως να σάς φάνηκε αρκετά περιεκτικό και πειστικό.

Το ερώτημα που πιθανώς θα θέσουν κάποιοι αναγνώστες μας είναι γιατί τριάντα δευτερόλεπτα. Η απάντηση είναι σχετικά απλή. Από πολλές έρευνες που έχουν γίνει κατά καιρούς αποδεικνύεται ότι ο άνθρωπος μπορεί να συγκεντρωθεί πλήρως σε κάτι που ακούει ή βλέπει μόνον επί τριάντα δευτερόλεπτα. Μετά τον χρόνο αυτόν, η προσοχή του ακολουθεί φθίνουσα πορεία και άλλες σκέψεις καταλαμβάνουν χώρο στο μυαλό του.

Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι δεν υπάρχουν τηλεοπτικά διαφημιστικά σποτ που να ξεπερνούν τα τριάντα δευτερόλεπτα. Γιατί; Η απάντηση είναι αυτονόητη: διότι και στην τηλεόραση παρατηρείται το ίδιο φαινόμενο των τριάντα δευτερολέπτων, το οποίο οι ειδικοί αποκαλούν sound bite.

Στο μέτρο, λοιπόν, που τα ραδιοφωνικά και τηλεοπτικά μηνύματα μπορούν σε τριάντα δευτερόλεπτα να λένε τόσα πολλά πράγματα, γιατί αυτό να μην μπορείτε να το επιτύχετε και εσείς;

Το επόμενο ερώτημα είναι πώς. Πρωταρχική σημασία, από την άποψη αυτή, παίζει ο στόχος. Αυτός είναι το παν.

Είναι όραμα, σκοπός, προορισμός, τρόπος ύπαρξης. Είναι αυτό που θέλει να πετύχει κανείς. Είναι το μέσο που επιτρέπει να αναλάβουμε συγκεκριμένη δράση. Ο στόχος είναι η πραγματική κινητήρια δύναμη των περισσότερων πρωτοβουλιών μας και των στρατηγικών που επιλέγουμε για την υλοποίησή τους. Κατά συνέπεια, για να μπορέσουμε να πούμε αυτά που θέλουμε σε τριάντα δευτερόλεπτα, είναι ανάγκη να έχουμε ξεκάθαρους στόχους και, όταν τους προσδιορίσουμε, να θέσουμε το ερώτημα γιατί.

Πρέπει επίσης να υπογραμμιστεί ότι στον τομέα της επιχειρηματικής επικοινωνίας πρέπει να έχουμε έναν και ξεκάθαρο στόχο (single, clear-cut objective). Διαφορετικά, χάνουμε χρόνο και σπαταλάμε τον χρόνο των ακροατών μας. Είναι λοιπόν απαραίτητο και ζωτικό να γνωρίζουμε τί θέλουμε και πώς πριν ανοίξουμε το στόμα μας ή πριν γράψουμε κάτι. Είναι συνεπώς αυτονόητο ότι πρέπει να έχουμε μόνον έναν στόχο κάθε φορά και να προσπαθούμε να διατυπώσουμε το περιεχόμενό του με πιο απλά λόγια.

Από την άλλη μεριά, είναι σημαντικό να γνωρίζουμε τον ακροατή μας όσο γίνεται καλύτερα. Διαφορετικά θα βρεθούμε στο σκοτάδι και άρα δεν θα ξέρουμε τί να κάνουμε. Επίσης, όταν θέλουμε να πετύχουμε έναν στόχο, προέχει να επιλέγουμε για ακροατές μας τους σωστούς ανθρώπους –οι οποίοι, βέβαια, θα πρέπει να βρίσκονται και στην σωστή θέση. Καλόν είναι και να γνωρίζουμε σε βάθος σε ποιον μιλάμε και, αν είναι δυνατόν, να προσδιορίσουμε τί μπορεί να περιμένει από εμάς το συγκεκριμένο πρόσωπο.

Με άλλα λόγια, είναι εξαιρετικά χρήσιμο να φωτίσουμε όσο πιο άπλετα γίνεται τον ακροατή μας. Μόνον έτσι θα τού απευθύνουμε το καλύτερο και πειστικότερο μήνυμα –φυσικά μέσα σε τριάντα δευτερόλεπτα!

Μία τρίτη βασική αρχή για να περάσει το μήνυμά μας σε τριάντα δευτερόλεπτα είναι αυτή της εξεύρεσης της κατάλληλης προσέγγισης. Η τελευταία έγκειται στην σκέψη ή στην φράση που θα οδηγήσει στην υλοποίηση του στόχου. Πρόκειται για μία θεμελιακή προσπάθεια, η οποία αποτελεί και τον κορμό του μηνύματος. Πολλά εξαρτώνται από την σωστή προσέγγιση, γι αυτό και οι ειδικοί σε θέματα επικοινωνίας την θεωρούν καθοριστική για την επιτυχία ή την αποτυχία μίας επικοινωνιακής πρωτοβουλίας. Τί θέλω να πω; Ποιο είναι το ζουμί αυτών που θέλω να πω; Ποια είναι η βάση του σχεδιασμού μου; Ποια είναι η καλύτερη διατύπωση που μπορεί να με οδηγήσει σε αυτό που θέλω;

Οι απαντήσεις στα ερωτήματα αυτά σίγουρα διευκολύνουν στο να επιλέξει κανείς την σωστή επικοινωνιακή προσέγγιση.

Το να γνωρίζει κανείς τί θέλει, ποιος μπορεί να τού το δώσει και με ποιον τρόπο μπορεί να πάρει αυτό που θέλει, είναι οι τρεις πολύ βασικές αρχές της επικοινωνίας, γραπτής ή προφορικής. Είναι τρεις αρχές που διευκολύνουν την επικοινωνιακή ταχύτητα και σαφήνεια και άρα μπορούν να οδηγήσουν στην επίτευξη του επιδιωκόμενου στόχου.

Συμπληρωματικές των προαναφερόμενων τριών αρχών είναι, βέβαια, και μία σειρά από άλλες επικοινωνιακές ενέργειες, κύριος στόχος των οποίων είναι η δημιουργία καλών εντυπώσεων, η αφύπνιση της περιέργειας του ακροατή μας, η συναισθηματική φόρτιση, ο τρόπος ομιλίας, το ντύσιμο, οι κινήσεις και γενικά όλη η φυσική και πνευματική παρουσία.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v