Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Ποιες εταιρείες απαλλάσσονται από τον… Ορκωτό Λογιστή

Τα νέα δεδομένα που φέρνει η ενσωμάτωση κοινοτικής οδηγίας. Ποιες επιχειρήσεις και ποιοι όμιλοι δεν θα χρειάζονται πλέον πιστοποιητικό ορκωτού λογιστή. Γράφει ο Γιώργος Μητρέλλος.

  • Του Γιώργου Μητρέλλου*
Ποιες εταιρείες απαλλάσσονται από τον… Ορκωτό Λογιστή
Η ενσωμάτωση της Ευρωπαϊκής Οδηγίας 2013/34 στο εθνικό νομικό πλαίσιο της χώρας μας που σχετίζεται με τις ετήσιες οικονομικές καταστάσεις, τις ενοποιημένες οικονομικές καταστάσεις καθώς και με συναφείς εκθέσεις επιχειρήσεων ορισμένων μορφών, επιφέρει, εκτός των άλλων, μεταβολές αναφορικά με την σύνταξη των οικονομικών καταστάσεων και των απαραίτητων γνωστοποιήσεων, αλλά και στους ελέγχους αυτών από τους Ορκωτούς Ελεγκτές.

Μια σημαντική διαφοροποίηση που εισάγεται είναι η ταξινόμηση των επιχειρήσεων (1) ανάλογα του μεγέθους τους σε τέσσερις κατηγορίες. Σύμφωνα λοιπόν με το άρθρο 3 της οδηγίας, οι επιχειρήσεις οι οποίες κατά την ημερομηνία κλεισίματος του ισολογισμού δεν υπερβαίνουν ή καλύπτουν τα όρια τουλάχιστον των δύο από τα ακόλουθα τρία κριτήρια διακρίνονται ως εξής:

 

Κατηγορία επιχειρήσεων

Σύνολο Ισολογισμού (Ενεργητικού)

Καθαρός Κύκλος Εργασιών

Μέσος όρος προσωπικού στη χρήση

 

Ποσά σε ΕΥΡΩ

 

Πολύ μικρές έως

350 000

700 000

10

Μικρές έως

4 000 000

8 000 000

50

Μεσαίες  έως

 20 000 000

40 000 000

  250

Μεγάλες άνω

 20 000 000

40 000 000

 250

 

Αντίστοιχα σε επίπεδο ομίλων ο διαχωρισμός είναι ο ακόλουθος: 

 

Μέγεθος Ομίλων

Σύνολο Ισολογισμού (Ενεργητικού)

Καθαρός Κύκλος Εργασιών

Μέσος όρος προσωπικού στη χρήση

 

Ποσά σε ΕΥΡΩ

 

Μικροί

4 000 000

8 000 000

50

Μεσαίοι έως

 20 000 000

 40 000 000

  250

Μεγάλοι άνω

20 000 000

 40 000 000

  250

 

Σημειώνεται ότι για τις κατηγορίες των μικρών επιχειρήσεων και ομίλων παρέχεται η δυνατότητα στα κράτη μέλη να ορίσουν άλλα κατώτατα όρια που υπερβαίνουν τα προαναφερόμενα κατώτατα όρια των στοιχείων του ισολογισμού και του κύκλου εργασιών με την προϋπόθεση ότι τα κατώτατα αυτά όρια δεν επιτρέπεται να υπερβαίνουν τα 6 εκ. ευρώ για το σύνολο ισολογισμού και τα 12 εκ. ευρώ για το καθαρό ύψος του κύκλου εργασιών.

Στη συνέχεια διευκρινίζεται ότι τα κράτη μέλη έχουν υποχρέωση να μεριμνούν ώστε οι οικονομικές καταστάσεις των οντοτήτων δημοσίου ενδιαφέροντος (2), και των μεσαίων και μεγάλων επιχειρήσεων και ομίλων, να ελέγχονται από Ορκωτούς Ελεγκτές όχι όμως και των μικρών επιχειρήσεων.

Ωστόσο, όπως τονίζεται: «η παρούσα οδηγία δεν θα πρέπει να εμποδίζει τα κράτη μέλη να επιβάλλουν έλεγχο στις μικρές επιχειρήσεις τους, λαμβάνοντας υπόψη τις ειδικές συνθήκες και ανάγκες των μικρών επιχειρήσεων και όσων χρησιμοποιούν τις οικονομικές καταστάσεις τους».

Με βάση το πρόσφατο Σχέδιο Νόμου με τίτλο «Ελληνικά Λογιστικά Πρότυπα» (το οποίο ψηφίστηκε από την ολομέλεια της βουλής στις 20/11/2014) υιοθετείται η προαναφερόμενη κατηγοριοποίηση των επιχειρήσεων αλλά προτείνεται ο καθορισμός των ορίων υποχρεωτικού ελέγχου στα ισχύοντα επίπεδα.

Αναλυτικότερα όπως προβλέπεται στην παράγραφο 6 του αρθρ.38 του ανωτέρω Σχεδίου Νόμου:

κάθε εταιρεία, η οποία, κατά την ημερομηνία κλεισίματος του πρώτου μετά την έναρξη ισχύος αυτού του Νόμου ισολογισμού της, δεν υπερβαίνει τα αριθμητικά όρια των δύο από τα παρακάτω τρία κριτήρια:

α) σύνολο ισολογισμού 2,5 εκ. ευρώ,
β) καθαρός κύκλος εργασιών 5 εκ. ευρώ,
γ) μέσος όρος προσωπικού που απασχολήθηκε κατά τη διάρκεια της χρήσης 50 άτομα,

και εφόσον δεν εφαρμόζει τα Διεθνή Λογιστικά Πρότυπα, δύναται να μην εκλέγει ελεγκτές από το Σώμα Ορκωτών Ελεγκτών Λογιστών. Όταν η εταιρεία παύει να υπερβαίνει τα αριθμητικά όρια της ανωτέρου παραγράφου για δύο συνεχόμενες χρήσεις, ενώ τα υπερέβαινε, η ευχέρεια παρέχεται από την χρήση που έπεται των δύο εν λόγω χρήσεων. Όταν η εταιρεία υπερβαίνει τα αριθμητικά όρια της ανωτέρου παραγράφου για δύο συνεχόμενες χρήσεις, ενώ δεν τα υπερέβαινε, η άρση της ευχέρειας ενεργοποιείται από την χρήση που έπεται των δύο εν λόγω χρήσεων.

Σημειώσεις

1. Σύμφωνα με το άρθρο 1 της οδηγίας πεδίο εφαρμογής της είναι οι επιχειρήσεις με την μορφή Α.Ε., ΕΠΕ, ΙΚΕ και οι ΟΕ κατά μετοχές

2. Ως «οντότητες δημοσίου ενδιαφέροντος» (Public interest entities) σύμφωνα με το άρθρο 2 της οδηγίας ορίζονται οι επιχειρήσεις οι οποίες: α) οι μετοχές ή άλλες κινητές αξίες τους είναι δεκτές προς διαπραγμάτευση σε ρυθμιζόμενη αγορά οποιουδήποτε κράτους μέλους β) είναι πιστωτικά ιδρύματα γ) είναι ασφαλιστικές και αντασφαλιστικές επιχειρήσεις ή δ) έχουν ορισθεί από το κράτος μέλος ως οντότητες δημόσιου συμφέροντος, (π.χ. επιχειρήσεις που έχουν ουσιαστική δημόσια χρησιμότητα λόγω της φύσης των δραστηριοτήτων τους).

*Ο κ. Γιώργος Μητρέλλος είναι Ορκωτός Ελεγκτής Λογιστής, Υποδιευθυντής, Τμήμα Ελεγκτικών Υπηρεσιών, KPMG

 


Oι απόψεις που διατυπώνονται σε ενυπόγραφο άρθρο γνώμης ανήκουν στον συγγραφέα και δεν αντιπροσωπεύουν αναγκαστικά, μερικώς ή στο σύνολο, απόψεις του Euro2day.gr.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v