Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Lex: Ευρωπαϊκές αερογραμμές

Οι μετοχές των αεροπορικών εταιριών κινούνται σε επίπεδα-ρεκόρ. Για μια βιομηχανία που απώλεσε πάνω από 40 δισ. δολάρια την τελευταία πενταετία και έχει περισσότερες τάσεις προς την απογοήτευση παρά προς την αισιοδοξία, πρόκειται για σημαντικό κατόρθωμα. Και, με λίγη αισιοδοξία για την τιμή του πετρελαίου, θα δοθούν κι άλλα καύσιμα για εκτόξευση τιμών.

Οι μετοχές των αεροπορικών εταιριών κινούνται σε επίπεδα-ρεκόρ. Για μια βιομηχανία που απώλεσε πάνω από 40 δισ. δολάρια την τελευταία πενταετία και έχει περισσότερες τάσεις προς την απογοήτευση παρά προς την αισιοδοξία, πρόκειται για σημαντικό κατόρθωμα.

Οι μετοχές έχουν λάβει τη μεγαλύτερη ώθηση από την πτώση των τιμών του πετρελαίου. Τα καύσιμα, που αντιστοιχούσαν στο 12% του συνολικού κόστους των μελών της Ένωσης Ευρωπαϊκών Αερογραμμών το 2003, αντιστοιχούσαν στο 20% τον περασμένο χρόνο, και για κάποιες επιχειρήσεις ακόμη περισσότερο.

Οι αεροπορικές εταιρίες που έχουν επιλέξει να μην κάνουν hedging στο κόστος καυσίμων, όπως η Ryanair και η Iberia, είναι προφανώς οι πλέον ευνοημένες από τη μεγάλη πτώση.

Η επίδραση για τις υπόλοιπες αεροπορικές επιχειρήσεις ποικίλλει. Για ορισμένες, όπως η Lufthansa, η πτώση 10% στις τιμές των καυσίμων εκτιμάται ότι προκαλεί αύξηση-εκτίναξη κατά το ένα τρίτο στα λειτουργικά κέρδη.

Οι αερογραμμές που χρεώνουν προμήθειες καυσίμων στα εισιτήρια είναι, επίσης, απίθανο να τις αφαιρέσουν άμεσα. Η British Airways επιβάλλει σήμερα επιπλέον χρέωση 70 στερλινών στις υπερατλαντικές πτήσεις.

Δεν είναι μόνο οι τιμές των καυσίμων η καλή είδηση για τις αεροπορικές επιχειρήσεις. Οι αριθμοί των επιβατών, που αυξήθηκαν 5% πέρσι, εξακολουθούν να ανεβαίνουν. Οι αποδόσεις –που μετρούν τα έσοδα ανά χιλιόμετρο- είναι σε γενικές γραμμές σταθερές ή αυξανόμενες.

Ας δούμε όμως και μερικές πιθανές ”παγίδες”. Η αεροπορική βιομηχανία παραμένει όμηρος στα εξωτερικά σοκ – είτε είναι μια ακόμη αύξηση στις τιμές του πετρελαίου, είτε τρομοκρατική ενέργεια είτε διεθνής επιδημία.

Υπάρχουν εξάλλου και πιο προβλέψιμα σύννεφα στον ορίζοντα. Μετά τη λαίλαπα της 11ης Σεπτεμβρίου, έχει επέλθει τα τελευταία χρόνια μια εκτίναξη στις παραγγελίες αεροσκαφών. Η παραγωγική δυνατότητα στα μικρά ευρωπαϊκά δρομολόγια, όπου οι αποδόσεις ήδη υποχωρούν, αναμένεται να αυξηθεί με ιδιαίτερη ισχύ.

Μέχρι στιγμής, οι εκτιμήσεις κερδών έχουν μόνον εν μέρει ακολουθήσει τις αυξήσεις των τιμών των μετοχών, κυρίως γιατί η συμβατική σοφία περιμένει κι άλλο ράλι στις τιμές του πετρελαίου.

Ωστόσο, όσον αφορά στις αποτιμήσεις βάσει τόσο κερδών ανά μετοχή όσο και ταμειακής ρευστότητας, ο κλάδος των ευρωπαϊκών αερογραμμών κινείται στο ανώτερο σημείο της ιστορικής κλίμακάς του.

Με λίγη αισιοδοξία για την τιμή του πετρελαίου, θα δοθούν κι άλλα καύσιμα στην εκτόξευση τιμών.

© The Financial Times Limited 2006. All rights reserved.
FT and Financial Times are trademarks of the Financial Times Ltd.
Not to be redistributed, copied or modified in any way.
Euro2day.gr is solely responsible for providing this translation and the Financial Times Limited does not accept any liability for the accuracy or quality of the translation

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v