Το δύσκολο μέλλον του Nabucco

Ο αγωγός Nabucco έχει χαρακτηριστεί ο νέος δρόμος του μεταξιού για το φυσικό αέριο. Όμως δεν είναι και τόσο εύκολο να ολοκληρωθεί. Άλλωστε ο ανταγωνισμός από τους ITGI και TAP είναι κάτι παραπάνω από ισχυρός.

  • Ed Crooks (Λονδίνο) & Delphine Strauss (Άγκυρα)
Το δύσκολο μέλλον του Nabucco
Ο αγωγός Nabucco, ο οποίος θα μεταφέρει φυσικό αέριο από την Κασπία στην Ε.Ε. και έχει χαρακτηριστεί "ένας νέος μεταξένιος δρόμος" για την ενέργεια, περνά ένα από τα σημαντικότερα τεστ τη Δευτέρα (13/7) με την υπογραφή της επίσημης συμφωνίας μεταξύ των κυβερνήσεων που συμβάλλουν στην κατασκευή του.

Το τεράστιο project (μήκους 3.300 χλμ.) έχει εμπλακεί σε αρκετές πολιτικές συγκρούσεις, με την Τουρκία, από την οποία ο αγωγός ξεκινά, να απαιτεί το 15% του φυσικού αερίου που ο Nabucco μεταφέρει.

Όμως, τελικά υπήρξε συμβιβασμός και η Τουρκία θα υπογράψει τη διακυβερνητική συμφωνία ώστε το πρόγραμμα Nabucco να προχωρήσει.

Η κρίση του Ιανουαρίου μεταξύ Ρωσίας και Ουκρανίας έδωσε νέα ώθηση στο όλο πρόγραμμα, εξαναγκάζοντας τους Ευρωπαίους καταναλωτές να συνειδητοποιήσουν ότι χρειάζονται εναλλακτικούς δρόμους προμήθειας φυσικού αερίου. Αρκετά στελέχη κορυφαίων ευρωπαϊκών επιχειρήσεων θεωρούν πλέον πιθανή την ολοκλήρωση του Nabucco.

Όμως, οι εμπορικές προοπτικές του αγωγού δεν είναι και τόσο βέβαιες, λόγω της έλλειψης εγγυημένης τροφοδοσίας αλλά και ανταγωνισμού από λιγότερο ακριβά προγράμματα. Ο Nabucco χρειάζεται την άμεση στήριξη τόσο των κρατών που τον δημιουργούν όσο και της Ε.Ε.

Η διακυβερνητική συμφωνία θα υπογραφεί τη Δευτέρα από τις πέντε χώρες από όπου περνά ο αγωγός: Τουρκία, Αυστρία, Ουγγαρία, Ρουμανία και Βουλγαρία. Ενεργειακές εταιρίες των έξι χωρών καθώς και η γερμανική RWE έχουν δημιουργήσει την κοινοπραξία Nabucco.

Η Τουρκία είχε απαιτήσει το 15% του φυσικού αερίου που μεταφέρει ο Nabucco να κατευθύνεται μόνο στη δική της αγορά. Όμως, φαίνεται ότι υπαναχωρεί από αυτήν την απαίτηση, προκειμένου να υπογραφεί η συμφωνία.

Η Άγκυρα έχει λάβει διαβεβαιώσεις ότι ο αγωγός μπορεί να χρησιμοποιηθεί με τέτοιο τρόπο ώστε η χώρα να έχει πρόσβαση και στα αποθέματα της Ε.Ε.

Αλλά ενώ οι πολιτικοί φαίνεται να τα βρίσκουν, η επιχειρησιακή πορεία του Nabucco, το κόστος του οποίου φτάνει στα 8 δισ. δολάρια, δεν μοιάζει και τόσο εύκολη. Σαφώς υπάρχει ζήτηση. Το μεγάλο πρόβλημα είναι η έλλειψη φυσικού αερίου που θα "ρέει" στον αγωγό.

Η μόνη χώρα που δεσμεύτηκε να προμηθεύσει τον Nabucco από την πρώτη στιγμή είναι το Αζερμπαϊτζάν. Όμως, θα ξεκινήσει την ανάπτυξη του κοιτάσματος Shah Daniz 2 εντός των επόμενων ετών και όχι άμεσα.

Την ίδια στιγμή η Ρωσία, η Τουρκία και δύο ακόμη αγωγοί ενδιαφέρονται για το εν λόγω κοίτασμα. Πρόκειται για δύο τους αγωγούς με "ρότα" Ελλάδα - Ιταλία: τον Interconnector Turkey Greece Italy (ITGI) και τον Trans-Atlantic Pipeline (TAP). 

Ο κ. Umberto Quadrino, διευθύνων σύμβουλος της ιταλικής Edison, η οποία στηρίζει τον αγωγό ITGI, ανέφερε: "Ο ITGI είναι ευκολότερο να αναπτυχθεί. Ο Nabucco είναι ακριβότερος, πιο πολύπλοκος και χρειάζεται περισσότερο φυσικό αέριο".

Μέσω του ITGI θα μεταφέρονται περίπου 8 δισ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου ετησίως στην Ιταλία. Ο Nabucco έχει στόχο ετήσια μεταφορά 31 δισ. κυβικών μέτρων.

Για τον Nabucco το Ιράκ αποτελεί μία πολλά υποσχόμενη περιοχή για φυσικό αέριο μετά και την ανακοίνωση τον Μάιο της ουγγρικής MOL και της αυστριακής OMV -και οι δύο μέλη του Nabucco- ότι θα επενδύσουν 8 δισ. δολάρια για την ανάπτυξη της παραγωγής φυσικού αερίου στο ιρακινό Κουρδιστάν.

Το πλούσιο σε φυσικό αέριο Τουρκμενιστάν πιθανώς να θεωρηθεί καλή εναλλακτική λύση, εφόσον όμως ξεπεραστούν τα προβλήματα μεταφοράς της παραγωγής του μέσω της Κασπίας.

Εάν όμως ο ITGI προχωρήσει, τότε θα "κλέψει" από τον Nabucco τις ευκολότερες, ταχύτερες και φθηνότερες πηγές προμήθειας φυσικού αερίου.

Εάν ο Nabucco κατασκευαστεί, θα ενθαρρύνει τις επενδύσεις στην παραγωγή φυσικού αερίου και επομένως θα φτάσουν και οι προμήθειες.
© The Financial Times Limited 2009. All rights reserved.
FT and Financial Times are trademarks of the Financial Times Ltd.
Not to be redistributed, copied or modified in any way.
Euro2day.gr is solely responsible for providing this translation and the Financial Times Limited does not accept any liability for the accuracy or quality of the translation

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v