Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

"Ναυμαχία" Baltic Exchange - LME

Δύο από τους αρχαιότερους οικονομικούς θεσμούς του City του Λονδίνου, το Baltic Exchange και το LME, βρίσκονται "στα μαχαίρια" όσον αφορά στο μέλλον της, αξίας 155 δισ. δολαρίων, αγοράς παραγώγων ναυλαγοράς.

  • Chris Flood
Ναυμαχία Baltic Exchange - LME
Δύο από τους αρχαιότερους οικονομικούς θεσμούς του City του Λονδίνου, βρίσκονται "στα μαχαίρια" όσον αφορά στο μέλλον της, αξίας 155 δισ. δολαρίων, αγοράς παραγώγων ναυλαγοράς.

Το London Metal Exchange διεξήγαγε προκαταρκτικές συνομιλίες με παράγοντες της αγοράς παραγώγων ναυλαγοράς (freight derivatives) σε μια προσπάθεια να προσελκύσει τις επιχειρήσεις του στην πλατφόρμα συναλλαγών του LME.

Ισχυρίζεται ότι είναι "ο φυσικός χώρος" για τις προθεσμιακές συμφωνίες ναυλαγοράς (forward freight agreements - FFA) -τα συμβόλαια που δίνουν τη δυνατότητα στους ενδιαφερομένους να προφυλαχτούν από τους κινδύνους οι οποίοι σχετίζονται με τη θαλάσσια μεταφορά εμπορευμάτων- αφού πρώτα πραγματοποίησε διερευνητικές συνομιλίες με κορυφαίους traders παραγώγων ναυλαγοράς, στο πλαίσιο της προσπάθειας να προσελκύσει τις επιχειρήσεις τους στην πλατφόρμα συναλλαγών του LME.

Όμως οι κινήσεις του LME αντιμετώπισαν "παγωμένη" αντίδραση από το Baltic Exchange, τον οργανισμό που προσφέρει τους δείκτες αναφοράς για την αποτίμηση και εκκαθάριση των FFA.

"Δεν συνομιλούμε με το London Metal Exchange όσον αφορά στην πιθανότητα συναλλαγών στις οθόνες (screen trading) για την αγορά FFA, αν και αντιλαμβανόμαστε ότι αυτό έχει συζητηθεί με ορισμένα από τα μέλη μας", δήλωσε ο κ. Jeremy Penn, διευθύνων σύμβουλος του Baltic Exchange. "Δεν πρόκειται να υποστηρίξουμε αλλαγές στην αγορά, οι οποίες θα μπορούσαν να απειλήσουν την υπάρχουσα και ενίοτε εύθραυστη ρευστότητα στα FFA".

Πάνω από 2,1 τόνοι ξηρού φορτίου σε συμβόλαια FFA αξίας 155 δισ. δολ. ήταν διαπραγματεύσιμοι το 2008, αλλά εκτιμάται ότι οι όγκοι έχουν μειωθεί στο ήμισυ φέτος εξαιτίας της κρίσης. Τα FFA είναι προϊόντα over-the-counter και είναι διαπραγματεύσιμα σε βάση principal-to-principal basis και όχι σε κάποιο χρηματιστήριο.

Το LME εκτιμάται ότι έχει "γοητευτεί" από την ταχεία αύξηση στους όγκους συναλλαγών FFA, ειδικά στην αγορά ξηρού φορτίου, στα τελευταία επτά χρόνια, και από το γεγονός ότι κάποια μέλη του (εταιρίες όπως η Glencore, η BHP Billiton και η Cargill) συμμετέχουν στην αγορά ναύλων ναυτιλίας.

Τον περασμένο Νοέμβριο το Baltic Exchange εγκατέλειψε -λίγους μήνες πριν από την εφαρμογή- το δικό της σχέδιο αναδιοργάνωσης της αγοράς, ιδρύοντας μια κεντρική οθόνη συναλλαγών παραγώγων ναύλων. Η αναβολή οφειλόταν στην έντονη αντίδραση των ναυλομεσιτών, που φοβήθηκαν ότι θα χάσουν πελάτες και προμήθειες με τη νέα αγορά.

Με το ισχύον σύστημα δεν δίνεται η δυνατότητα στους συμμετέχοντας να δουν όλες τις τιμές των συμβολαίων που διατίθενται. Το Freight Market Information Users Group έχει δηλώσει ότι θα ήταν χρήσιμο να υπάρχει κεντρική οθόνη διαπραγμάτευσης. Πιστεύεται ότι θα προσέλκυε νέους παράγοντες στην αγορά, όπως τα hedge funds που απαιτούν λεπτομερή και άμεση αποτίμηση.

Το LME και το Baltic Exchange ελέγχονται και τα δύο από τα μέλη τους κι έχουν το καθένα πολύ ιδιαίτερη ιστορία.

Το Baltic Exchange έχει τις ρίζες του στο 1744
και στους οίκους καφέ Virginia και Baltick στην Threadneedle Street, όπου συναντιούνταν οι traders για να κλείσουν συμφωνίες μεταφοράς εμπορευμάτων με πλοία.

Το LME ιδρύθηκε το 1878,
αλλά οι ρίζες του βρίσκονται στην έναρξη λειτουργίας του Βασιλικού Χρηματιστηρίου το 1571 επί της βασιλείας της Ελισάβετ Α΄.
© The Financial Times Limited 2009. All rights reserved.
FT and Financial Times are trademarks of the Financial Times Ltd.
Not to be redistributed, copied or modified in any way.
Euro2day.gr is solely responsible for providing this translation and the Financial Times Limited does not accept any liability for the accuracy or quality of the translation

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v