Τι "δείχνει" ο Baltic Dry Index

Τα πολύχρωμα μπαλόνια των στατιστικών ανακοινώσεων περί οικονομικής ανάκαμψης "θαμπώνουν" τους επενδυτές, αλλά ο BDI, το βαρόμετρο της ναυτιλιακής μεταφοράς εμπορευμάτων, ήσυχα-ήσυχα ξεφουσκώνει.

Τι δείχνει ο Baltic Dry Index
Τα πολύχρωμα μπαλόνια των στατιστικών ανακοινώσεων για ανάκαμψη των οικονομιών "έχουν θαμπώσει" τους επενδυτές, αλλά ο Baltic Dry Index, το "βαρόμετρο" του κόστους ναυτιλιακής μεταφοράς εμπορευμάτων, ήσυχα-ήσυχα ξεφουσκώνει.

Τα επίπεδα ημερήσιας ναύλωσης πλοίων μεγάλου μεγέθους (Capesize) έχουν υποχωρήσει κατά το ένα τέταρτο στο τελευταίο 15νθήμερο. Έφτασαν πάνω από τις 4.000 μονάδες στις αρχές Ιουνίου, με βάση τον σύνθετο δείκτη ναύλων BDI και έκτοτε μειώθηκαν 44%.

Ο συγκεκριμένος δείκτης θεωρείται βαρόμετρο για τη ζήτηση υλικών που χρησιμοποιούνται στα πρώτα στάδια της παραγωγής (σιδηρομετάλλευμα, άνθρακας, σιτηρά) και θεωρητικά χρησιμοποιείται με τον ίδιο τρόπο και για την παγκόσμια οικονομία.

Το πρόβλημα που παρουσιάζει είναι οι αναταράξεις οι οποίες προέρχονται από την προσφορά, όπως η πληρότητα των λιμένων και ο κύκλος των δύο - τριών ετών από την παραγγελία ως την παράδοση νέων πλοίων. Η πλεονάζουσα κυκλοφορία πλοίων αναμένεται να ταράξει την εικόνα παραπάνω: 128 νέα Capesize πρόκειται να παραδοθούν μέχρι τα τέλη του έτους, που αντιστοιχούν στο 14% του υπάρχοντος στόλου.

Αν ο BDI έχει κάποια σχέση με όλα όσα συμβαίνουν στην εποχή μας, αυτό είναι η ζήτηση της Κίνας για σιδηρομετάλλευμα. Το 2002, όταν ο δείκτης άρχισε την εξαετή αναρρίχησή του από τις 1.000 περίπου μονάδες, η Κίνα εισήγαγε περίπου 110 εκατομμύρια τόνους σιδηρομεταλλεύματος. Πέρυσι, όταν ο BDI ξεπέρασε τις 11.600 μονάδες πριν καταρρεύσει 92%, εισήγαγε 440 εκατομμύρια.

Καθώς οι εισαγωγές έχουν εκτιναχτεί φέτος στους 355 εκατ. τόνους μέχρι τον Ιούλιο, ο BDI είχε εξαπλασιαστεί. Αλλά η πρόσφατη υποχώρησή του δείχνει ότι η απόφαση της κινεζικής ένωσης Iron & Steel Association να σταματήσει "να χτίζει" κερδοσκοπικά αποθέματα αρχίζει να έχει επίπτωση. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της εταιρίας ναυτιλιακών συμβούλων Fearnleys του Όσλο, οι εισαγωγές της φετινής χρονιάς ξεπέρασαν την κατανάλωση κατά 13 εκατομμύρια τόνους τον μήνα.

Η πρόσφατη αδυναμία στις τιμές σποτ του σιδηρομεταλλεύματος στη Σαγκάη, που έχουν υποχωρήσει κατά ένα πέμπτο από τις αρχές Αυγούστου, δείχνει δύο πράγματα: τις κινήσεις αποκλιμάκωσης των αποθεμάτων και τη θεμελιώδη μείωση της ζήτησης.
© The Financial Times Limited 2009. All rights reserved.
FT and Financial Times are trademarks of the Financial Times Ltd.
Not to be redistributed, copied or modified in any way.
Euro2day.gr is solely responsible for providing this translation and the Financial Times Limited does not accept any liability for the accuracy or quality of the translation

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v