"Πράσινο φως" από τον Baltic Dry;

Ένα από τα βαρόμετρα της οικονομικής δραστηριότητας, ο Baltic Dry Index, άρχισε να δίνει "πράσινο φως". Η θεαματική ανάκαμψη όμως του BDI ίσως να μην είναι αξιόπιστο σημάδι για την παγκόσμια οικονομία.

  • Aline van Duyn
Πράσινο φως από τον Baltic Dry;
Ένα από τα κύρια βαρόμετρα της οικονομικής δραστηριότητας άρχισε να δίνει "πράσινο φως". Ο δείκτης Baltic Dry δείχνει τις τιμές του άνθρακα, σιδηρομεταλλεύματος, σιτηρών και των άλλων εμπορευμάτων που μεταφέρονται διά θαλάσσης.

Πρόκειται για τα υλικά που χρησιμοποιούνται για να φτιάχνονται το τσιμέντο, ο χάλυβας και τα τρόφιμα - οπότε θεωρητικά η αύξηση στο κόστος ναυτιλιακής μεταφοράς μπορεί να σημαίνει ότι αναμένεται αυξημένη ναυτιλιακή δραστηριότητα και οικονομική παραγωγή.

Μετά το υψηλό του Μαΐου 2008 στις 11.793 μονάδες, ο δείκτης ναύλων ξηρού φορτίου Baltic Dry Index είχε βουλιάξει 94% και πάνω έως τον Δεκέμβριο. Φέτος ανέκαμψε και υποχώρησε διαδοχικά, αλλά τις τελευταίες εβδομάδες άρχισε να κινείται. Από τα τέλη Σεπτεμβρίου έχει ενισχυθεί πάνω από 90% φθάνοντας στο υψηλό 52 εβδομάδων, στις 4.291 μονάδες.

Την περασμένη εβδομάδα η άνοδος στην τιμή του ξεπέρασε ακόμη και αυτή του χρυσού. Άραγε αυτό σημαίνει ότι η παγκόσμια οικονομία έχει στρίψει τη γωνία;

Δυστυχώς αυτός ο δείκτης με τις μακροπρόθεσμες ενδείξεις δεν είναι πια τόσο αξιόπιστος. Η εκτίναξη στο ναυτιλιακό κόστος πριν από δύο χρόνια κατέστησε το χτίσιμο πλοίων εξαιρετικά επικερδή επιχείρηση. Σχεδιάστηκαν και ενίοτε κατασκευάστηκαν νέα ναυπηγεία. Πρέπει να περάσουν δύο χρόνια σχεδόν για να παραδοθεί ένα πλοίο μετά την παραγγελία του.

Μία έρευνα της Simpson Spence & Young δείχνει ότι φέτος ήταν ήδη χρονιά-ρεκόρ για νέες παραδόσεις πλοίων, πλησιάζοντας τα 34 εκατ. τόνους deadweight (dwt) παραγωγικής δυνατότητας. Επιπλέον 26 εκατ. dwt πρέπει να παραδοθούν θεωρητικά το 2009.

Μεγάλος αριθμός εξ αυτών θα πλεύσει τον επόμενο χρόνο και κάποιες παραγγελίες ή και ναυπηγεία θα καταργηθούν. Αλλά με τα χαμηλά βιβλία παραγγελιών να εκπροσωπούν 60% της υπάρχουσας ικανότητας, οι τιμές των παραγώγων στην αγορά ναύλων για το 2010 δείχνει χαμηλότερους ναύλους, παρά τη δυνατότητα αύξησης στην εμπορική δραστηριότητα.

Η αύξηση στον BDI δείχνει αυξημένη ζήτηση για εμπορεύματα στην Κίνα, μετά τη μείωση των εμπορευμάτων. Ο συνωστισμός σε πολλά λιμάνια έχει επίσης πιέσει τις τιμές. Αυτά τα δεδομένα ίσως προσφέρουν βραχυπρόθεσμη τόνωση αλλά επίσης μπορεί να μην είναι αξιόπιστο σημάδι για ευοίωνο ταξίδι στη συνέχεια.

© The Financial Times Limited 2009. All rights reserved.
FT and Financial Times are trademarks of the Financial Times Ltd.
Not to be redistributed, copied or modified in any way.
Euro2day.gr is solely responsible for providing this translation and the Financial Times Limited does not accept any liability for the accuracy or quality of the translation

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v