Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Έτοιμο να ανέβει στο Intercity το Πεκίνο

Οι Κινέζοι "διψούν" για επενδύσεις σε μεταφορές. Ο ΟΣΕ αποτελεί μία πολύ καλή επιλογή γι’ αυτούς. Έτσι και η Ελλάδα θα "βρει" τα χρήματα που χρειάζονται και η Κίνα θα "εισέλθει" στις ευρωπαϊκές μεταφορές.

  • Paul Betts
Έτοιμο να ανέβει στο Intercity το Πεκίνο
Μοιάζει απόλυτα λογική η στρατηγική της Ελλάδας να στραφεί στην Κίνα για να διασωθεί. Άλλωστε, η χώρα πρέπει να χρηματοδοτήσει το τεράστιο χρέος της και δεν έχει πολλές εναλλακτικές λύσεις προκειμένου να αντλήσει τα 55 δισ. ευρώ ή περίπου όσα χρειάζεται φέτος. Ως εκ τούτου, στρέφεται εκεί όπου υπάρχει χρήμα.

Η Ελλάδα κατόρθωσε να συγκεντρώσει 8 δισ. ευρώ αυτήν την εβδομάδα, αλλά με ιδιαίτερα υψηλό premium. Ο υπουργός Οικονομικών της χώρας προετοιμάζεται για road show στην Κίνα και στις ΗΠΑ προς αναζήτηση περισσότερων κεφαλαίων. Όπως όλα δείχνουν, η δουλειά του θα είναι δυσκολότερη στη Νέα Υόρκη απ’ ό,τι στο Πεκίνο.

Στις ΗΠΑ στόχος είναι η προσέλκυση των hedge funds, αλλά ως φαίνεται αυτά δεν είναι και τόσο πρόθυμα να προχωρήσουν σε αγορές, με δεδομένο ότι θεωρούν τα ελληνικά χρεόγραφα επικίνδυνα. Αντίθετα, οι Κινέζοι εμφανίζονται πιο ανοιχτοί στην ιδέα να επενδύσουν υψηλά ποσά σε ελληνικά ομόλογα, αλλά όχι στο επίπεδο στο οποίο οι Αρχές της Αθήνας ευελπιστούσαν αρχικά.

Η Αθήνα θα πρέπει να συγκεντρώσει 26 δισ. ευρώ στο β΄ τρίμηνο και θα ήταν ευχαριστημένη εάν οι Κινέζοι αγόραζαν το μεγαλύτερο μέρος του παραπάνω ποσού. Αυτό θα αποτελούσε σήμα προς τις αγορές ότι η Ελλάδα διαχειρίζεται την κρίση της και θα αναζωογονούσε τη διεθνή εμπιστοσύνη προς την ικανότητά της να αποφύγει την πτώχευση.

Όμως, φαίνεται ότι 26 δισ. ευρώ είναι πολλά για τους Κινέζους. Βάσει των τελευταίων εκτιμήσεων, οι Κινέζοι ηγέτες είναι πιθανώς προετοιμασμένοι να επενδύσουν από 8 έως 10 δισ. ευρώ σε 10ετή ελληνικά ομόλογα. Όμως, ακόμη και με αυτό το δεδομένο, δεν πρόκειται να είναι μία εύκολη διαπραγμάτευση. Οι Κινέζοι θα ζητήσουν ανταλλάγματα από την ελληνική κυβέρνηση για την παρέμβασή τους.

Ως εκ τούτου, η ερώτηση είναι μία: τι θα δώσουν οι Έλληνες ως αντάλλαγμα στους Κινέζους; Φαίνεται ότι το Πεκίνο ενδιαφέρθηκε για την απόκτηση στρατηγικού μεριδίου στην Εθνική Τράπεζα της Ελλάδος, τον κρατικό τραπεζικό όμιλο. Όμως, πρόκειται για μία δύσκολη πολιτικά επιλογή για την Ελλάδα.

Αρκετοί Έλληνες αξιωματούχοι αλλά και οικονομολόγοι υποστηρίζουν πως οι Κινέζοι θέλουν ως αντάλλαγμα χειροπιαστά assets, τα οποία θα βοηθήσουν τις εμπορικές τους προσπάθειες για ακόμα μεγαλύτερη διείσδυση στα Βαλκάνια και στην ανατολική Ευρώπη.

Η Ολυμπιακή έχει ήδη εξαγοραστεί από Έλληνα επιχειρηματία και ως εκ τούτου δεν είναι υποψήφια προς πώληση εταιρία. Το ίδιο ισχύει και για τον ελληνικό στόλο, καθώς είναι πολύ δύσκολο πολιτικά να πουληθεί.

Όμως, υπάρχει ένα μεγάλο ελληνικό asset που μπορεί να δελεάσει τους Κινέζους: οι ελληνικοί σιδηρόδρομοι. Η εταιρία είναι "φίσκα" στις ζημίες και στα χρέη. Χρειάζεται απεγνωσμένα επενδύσεις και εκσυγχρονισμό. Και αυτά οι Κινέζοι μπορούν να τα προσφέρουν.

Σύμφωνα με κορυφαίο στέλεχος των ευρωπαϊκών σιδηροδρόμων, οι Κινέζοι είναι μεταξύ αυτών που ξέρουν να διαχειρίζονται, να διοικούν και να επενδύουν σε σιδηροδρομικές μεταφορές. Επίσης, έχουν τη δυνατότητα, σύντομα, να γίνουν οι πλέον επικίνδυνοι ανταγωνιστές για τις ευρωπαϊκές σιδηροδρομικές εταιρίες. "Είναι ιδιαίτερα σοβαροί ως προς τον συγκεκριμένο κλάδο και κανείς δεν πρέπει να τους υποτιμά", τονίζει το εν λόγω στέλεχος.

Υπό τις παρούσες συνθήκες, οι ελληνικοί σιδηρόδρομοι θα μπορούσαν να είναι μία χρυσή ευκαιρία για τους Κινέζους. Εάν το Πεκίνο αποφασίσει τελικά να "πηδήξει στο ελληνικό express", αυτό θα αποτελέσει και το case-study για θέματα συνεργασίας Ανατολής και Δύσης. Θα υπάρξει ανάκτηση της εμπιστοσύνης στην Ελλάδα, ενώ οι Κινέζοι θα έχουν τη δυνατότητα να διεισδύσουν στα Βαλκάνια και αλλού και επιπλέον οι ελληνικοί σιδηρόδρομοι θα εκσυγχρονιστούν.
© The Financial Times Limited 2010. All rights reserved.
FT and Financial Times are trademarks of the Financial Times Ltd.
Not to be redistributed, copied or modified in any way.
Euro2day.gr is solely responsible for providing this translation and the Financial Times Limited does not accept any liability for the accuracy or quality of the translation

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v