Lex: Νομισματική πολιτική

Όπως το μαρσάρισμα σε ένα κολλημένο αυτοκίνητο, η μεγαλύτερη ποσοτική χαλάρωση ίσως απλώς κάνει τις ρόδες να σπινάρουν περισσότερο στην παγκόσμια λάσπη των χρεών και των ανισοτήτων.

Lex: Νομισματική πολιτική
Το χρηματοπιστωτικό σύστημα δεν είναι το καύσιμο που τροφοδοτεί την οικονομία. Αυτόν τον ρόλο παίζουν η απασχόληση και οι πόροι. Δεν είναι ούτε ο κινητήρας για την ευμάρεια - η τεχνολογία και οι θεσμοί κάνουν αυτήν τη δουλειά.

Το χρηματοπιστωτικό σύστημα μοιάζει μάλλον με το σύστημα επιτάχυνσης, που μετακινεί την ενέργεια στους τροχούς του εμπορίου -ας ελπίσουμε με τη σωστή ταχύτητα.

Αλλά αυτό το σύστημα δεν μπορεί να βοηθήσει όταν οι τροχοί είναι κολλημένοι στην άμμο. Αυτό το παράδειγμα ίσως εξηγεί τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι κεντρικοί τραπεζίτες. Οι αγορές δεν αντιδρούν στο μαρσάρισμα. Μια μικρή αλλαγή της φρασεολογίας της Federal Reserve έριξε 1,6% το δολάριο.

Αλλά οι τεράστιες πιστωτικές προσπάθειες, τα σχεδόν μηδενικά επιτόκια και ό,τι άλλο χρειάστηκε για να στηριχτεί το χρηματοπιστωτικό σύστημα δεν έχουν ακόμη επαναφέρει την οικονομία στην τροχιά της ανάπτυξης.

Δύο χρόνια πολύ χαμηλών επιτοκίων και αγορών ενεργητικών στις ανεπτυγμένες οικονομίες (δύο δεκαετίες στην Ιαπωνία) μπορεί να δημιουργούν νομισματική ενέργεια, αλλά αυτή χάνεται στην τροφοδοσία.

Οι Αμερικανοί καταναλωτές θα παραμείνουν κολλημένοι στην άμμο για πολλά χρόνια ακόμη. Σύμφωνα με την Υπηρεσία Οικονομικών Υποθέσεων, οι υποχρεώσεις τους είναι ακόμη το 120% του διαθέσιμου εισοδήματός τους, χαμηλότερο από το 130% πριν από την κρίση. Θα πρέπει να γίνει μεγάλη απομόχλευση για να πέσει αυτό το ποσοστό στο 66% που επικρατούσε από τη δεκαετία του '60 μέχρι του '80.

Το ποσοστό αποταμίευσης έχει ήδη εκτιναχτεί μετά την κρίση, από λιγότερο του 1% στο 6% σήμερα. Με λιγοστή ζήτηση για δάνεια, το τραπεζικό σύστημα χρησιμοποιεί τα χαμηλότερα κόστη χρηματοδότησης για να αυξήσει τα κέρδη και να αποκαταστήσει κεφάλαια, αντί να δανείσει περισσότερα.

Όπως το μαρσάρισμα του γκαζιού σε ένα κολλημένο αυτοκίνητο, η μεγαλύτερη ποσοτική χαλάρωση ίσως να κάνει απλώς τις ρόδες να σπινάρουν περισσότερο στην παγκόσμια λάσπη των χρεών και των ανισοτήτων. Και κανένα όχημα με γάντζο του «εργάτη» δεν φαίνεται στον ορίζοντα...

© The Financial Times Limited 2010. All rights reserved.
FT and Financial Times are trademarks of the Financial Times Ltd.
Not to be redistributed, copied or modified in any way.
Euro2day.gr is solely responsible for providing this translation and the Financial Times Limited does not accept any liability for the accuracy or quality of the translation

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v