Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

"Παράνομη" η δημιουργία ενός τραπεζικού επόπτη

Το σχέδιο ενιαίας τραπεζικής εποπτείας είναι παράνομο, σύμφωνα με μυστική νομική έκθεση που επιδόθηκε παραμονές της συνόδου κορυφής. Η αιτιολογία και τα πιθανά "παράθυρα". Πώς ανατρέπονται οι ισορροπίες.

  • Alex Barker (Βρυξέλλες)
Παράνομη η δημιουργία ενός τραπεζικού επόπτη
Το σχέδιο δημιουργίας ενιαίας τραπεζικής εποπτικής αρχής στην ευρωζώνη είναι παράνομο, σύμφωνα με μυστική νομική έκθεση που δόθηκε στους υπουργούς Οικονομικών της Ε.Ε. και καταφέρει πρόσθετο πλήγμα σε μια μεταρρύθμιση η οποία κρίνεται ζωτικής σημασίας για την επίλυση της κρίσης χρεών.

Έκθεση του ανώτερου νομικού συμβούλου του Συμβουλίου της Ε.Ε., που εξασφάλισαν οι Financial Times, ισχυρίζεται ότι το σχέδιο προχωρά πέρα από τις εξουσίες που επιτρέπει ο νόμος καθώς μεταβάλλει τους κανόνες διοίκησης στην Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα.

Η νομική υπηρεσία καταλήγει στο ότι, αν δεν αλλάξουν οι συνθήκες της Ε.Ε., θα είναι αδύνατον να δοθεί σε μια τραπεζική εποπτική αρχή εντός της ΕΚΤ επίσημη δικαιοδοσία λήψης αποφάσεων, όπως υποδεικνύει το προσχέδιο που έχει προετοιμάσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Για τις χώρες εκτός ευρωζώνης που θέλουν να επιλέξουν τη συμμετοχή στο καθεστώς τραπεζικής εποπτείας θα είναι εξίσου παράνομο να συμμετέχουν σε ψηφοφορίες της ΕΚΤ, αίτημα που διατυπώνουν χώρες όπως η Σουηδία και η Πολωνία (σ.σ. οι χώρες εκτός ευρωζώνης δεν μετέχουν στο διοικητικό συμβούλιο της κεντρικής τράπεζας και έτσι δεν έχουν δικαίωμα ψήφου).

Αν και συνηθίζεται οι νομικοί των ποικίλων ευρωπαϊκών θεσμών να διαφωνούν για τις παραμέτρους προτάσεων, διπλωματικοί κύκλοι που μετέχουν στις διαδικασίες λένε ότι η κάθετη διαφοροποίηση της νομικής άποψης θα περιπλέξει τις προσπάθειες να ξεπεραστούν οι βαθιές ανησυχίες που ήδη υπάρχουν σε ορισμένα κράτη μέλη. Η τραπεζική ένωση θα είναι βασικό ζήτημα στην ατζέντα της σημερινής συνόδου κορυφής της Ε.Ε.

Εκτός από την υπογράμμιση των νομικών περιορισμών που προκύπτουν για τους «εκτός» ευρωζώνης, η άποψη των νομικών θα επιτείνει τις ανησυχίες της Γερμανίας σχετικά με την ανεξαρτησία της νομισματικής πολιτικής της ΕΚΤ, καθώς θέτει σε αμφιβολία τη δυνατότητα να υπάρξει ξεχωριστή διαδικασία λήψης αποφάσεων όσον αφορά την εποπτεία.

Ωστόσο, τμήματα της έκθεσης σκιαγραφούν έναν πιθανό νομικό συμβιβασμό εντός των συνθηκών, τον οποίο οι αξιωματούχοι μελετούν ως ενδεχόμενη βάση για μετατροπές στον σχεδιασμό του καθεστώτος εποπτείας.

Η νομική υπηρεσία αναφέρει ότι είναι δυνατόν να δημιουργηθεί ένα συμβούλιο που θα έχει την εντολή να προετοιμάζει προσχέδια αποφάσεων επόπτευσης, εφόσον η τελική απόφαση παραμένει στην ευθύνη του διοικητικού συμβουλίου της ΕΚΤ.

Με αυτήν την τακτοποίηση οι εκτός ευρωζώνης χώρες θα μπορούν να έχουν πλήρη δικαιώματα ψήφου, τουλάχιστον στον σχεδιασμό των συμβουλευτικών προτάσεων πάνω στις οποίες θα αποφασίζει η ΕΚΤ. Αυτή η δομή μπορεί να ενισχυθεί πρόσθετα αν η ΕΚΤ πρόκειται εθελοντικά να αναθέτει έργα.

Αναγνωρίζοντας τους νομικούς περιορισμούς ο επίτροπος Michel Barnier έχει δηλώσει στο παρελθόν ότι «η λύση σε αυτά τα ζητήματα ανήκει εν μέρει στην ΕΚΤ».

Πάντως, ορισμένοι αξιωματούχοι δεν εντυπωσιάζονται με την προοπτική να δοθούν δικαιώματα ψήφου σε μια επιτροπή η οποία δεν λαμβάνει αποφάσεις, θεωρώντας ότι δεν μπορεί να είναι ρεαλιστική πολιτική λύση.

«Τώρα που είναι σαφές ότι δεν μπορούν να έχουν εξουσίες, θα συμμετέχουν λιγότεροι εκτός ευρωζώνης», σχολίασε αξιωματούχος.

Αν και οι ηγέτες της Ε.Ε. εξακολουθούν να στοχεύουν σε συμφωνία για το σχέδιο ενιαίας τραπεζικής εποπτείας, ως τα τέλη του έτους, οι συνομιλίες έχουν κάνει μικρή πρόοδο μέχρι σήμερα, εν μέρει λόγω των έντονων γερμανικών αντιρρήσεων. Ορισμένοι παράγοντες σε ιδιωτικές συζητήσεις παραδέχονται ότι οι συνομιλίες μπορεί να τραβήξουν έναν χρόνο ή παραπάνω.

Κι άλλα στοιχεία της πρότασης της Κομισιόν αμφισβητούνται στη νομική έκθεση. Ειδικά η παραχώρηση του δικαιώματος των κρατών μελών να αποφασίζουν το πώς θα εφαρμοστούν οι κανόνες στις τράπεζές τους, έστω και όταν βρίσκονται υπό την εποπτεία της ΕΚΤ.

«Το μεγάλο ερώτημα που προκύπτει από την έκθεση είναι πρακτικό», σχολίασε η Alexandria Carr, που έχει διατελέσει νομική σύμβουλος της βρετανικής κυβέρνησης και εργάζεται σήμερα στη Mayer Brown International.

«Θα έχει η ΕΚΤ τη δυνατότητα και την ικανότητα να αναλάβει τις τελικές αποφάσεις όσον αφορά όλο το εποπτικό φάσμα επί πολυσχιδών διεθνών χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων και να κινηθεί, δεδομένου ότι υπάρχουν 17, τουλάχιστον, διαφορετικές εθνικές νομοθεσίες;».


To Εuro2day.gr ενθαρρύνει τον διάλογο και την έκφραση απόψεων από τους αναγνώστες. Σχολιάστε το άρθρο και πείτε την άποψή σας δημόσια για όσα συμβαίνουν και μας αφορούν όλους. Αν θεωρείτε το άρθρο σημαντικό, διαδώστε το με τα εργαλεία κοινωνικής δικτύωσης.
© The Financial Times Limited 2012. All rights reserved.
FT and Financial Times are trademarks of the Financial Times Ltd.
Not to be redistributed, copied or modified in any way.
Euro2day.gr is solely responsible for providing this translation and the Financial Times Limited does not accept any liability for the accuracy or quality of the translation

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v