Ο νέος... δρόμος του μεταξιού για την Τουρκία

Λόγω του πολέμου στη Συρία, ο «δρόμος του Ισραήλ» αποκτά μεγάλη στρατηγική και εμπορική σημασία και αποκαθιστά τη «γέφυρα» της Τουρκίας με τη Μ. Ανατολή. Πώς διαμορφώνονται τα νέα δεδομένα και ο εμπορικός χάρτης στην περιοχή.

  • του John Reed
Ο νέος... δρόμος του μεταξιού για την Τουρκία
Πάνω από 20 φορτηγά περιμένουν στην ουρά στα σύνορα Ισραήλ - Ιορδανίας, κουβαλώντας τουρκικά αγαθά κάθε είδους, από καρότα και υφάσματα, μέχρι χάλυβα. Δύο άλλα που μεταφέρουν ρουχισμό έρχονται από την αντίθετη κατεύθυνση, επιστρέφοντας στο ισραηλινό λιμάνι Χάιφα και από εκεί στην Τουρκία. Όλα ακολουθούν μια σχετικά άγνωστη, αλλά ταχέως αναπτυσσόμενη περιφερειακή εμπορική διαδρομή, που διασχίζει το Ισραήλ, την οποία αξιοποιούν τα τουρκικά μεταφορικά μέσα ταξιδεύοντας προς και από την Ιορδανία και τα κράτη του αραβικού κόλπου.

Εξαιτίας του πολέμου στη Συρία, που υπήρξε η βασική χερσαία γέφυρα ανάμεσα στην Τουρκία και τη Μέση Ανατολή, αυτός ο δρόμος έχει αποκτήσει μεγάλη στρατηγική και εμπορική σημασία. Η ανάπτυξή του πιστοποιεί τους ακμάζοντες οικονομικούς δεσμούς μεταξύ Ισραήλ και Τουρκίας, παρά τη βαθιά πολιτική αναταραχή που επικρατεί στην περιοχή και τη συνεχιζόμενη πικρία στις διακρατικές πολιτικές σχέσεις, όπου η διαδικασία συμφιλίωσης την οποία επιχείρησε ο Αμερικανός πρόεδρος Barack Obama τον Μάρτιο έχει παγώσει.

Από τον Νοέμβριο, όταν άνοιξε ο εμπορικός δρόμος, περίπου 2.000 τουρκικά φορτηγά έχουν καταφθάσει στη Χάιφα σε πλοία "roll-on/roll-off", όπως επιβεβαιώνουν Ισραηλινοί αξιωματούχοι και ναυτιλιακές εταιρίες. Από εκεί, οι Τούρκοι οδηγοί κατευθύνονται προς το βόρειο Ισραήλ στο διασυνοριακό σημείο του Ιορδάνη ποταμού, καθ' οδόν για την Ιορδανία ή άλλες χώρες πιο πέρα.

Χώρια από τα φορτηγά, στον σταθμό της κοιλάδας του Ιορδάνη κοντά στα σύνορα, γίνεται διαχείριση αυξανόμενου εμπορίου αγαθών προς και από την Ιορδανία, όπως καλαμποκιού, σιταριού και ζωοτροφών. «Επειδή η Συρία είναι κλειστή, παίρνουμε πολλά εμπορεύματα,» σχολιάζει ο Dror Vered, διαχειριστής εμπορευμάτων στον σταθμό που άνοιξε το 1994 μετά τη συμφωνία ειρήνευσης Ισραήλ και Ιορδανίας.

Οι Ισραηλινοί αξιωματούχοι, που μέχρι πρόσφατα τηρούσαν διακριτικά σιωπή για τον τουρκικό εμπορικό δρόμο, τώρα το παραδέχονται και μάλιστα «διαφημίζουν» τα πλεονεκτήματα του Ισραήλ ως ασφαλούς λιμανιού για τη μεταφορά αγαθών, σε μια Μέση Ανατολή που φλέγεται από τις διαμάχες. «Η ισραηλινή διαδρομή προσφέρει τον φθηνότερο, ταχύτερο, συντομότερο και ασφαλέστερο δρόμο για τη χερσαία μεταφορά εμπορικών αγαθών στην περιοχή» δηλώνει ο Yael Ravia-Zadok, υπεύθυνος οικονομικών σχέσεων Μ. Ανατολής στο υπουργείο Εξωτερικών. «Είναι ένα καλό παράδειγμα του ότι, όταν υπάρχει ανάγκη, οι περιφερειακοί παίκτες μπορούν να συνεργαστούν με το Ισραήλ για να βρεθεί λύση».

Η Τουρκία και το Ισραήλ δεν έχουν ακόμη αποκαταστήσει πλήρως τις διπλωματικές τους σχέσεις, που υπέστησαν σοβαρό πλήγμα το 2010, μετά τη μοιραία ισραηλινή εισβολή σε τουρκικό πλοίο στα ανοιχτά της Λωρίδας της Γάζας, ούτε έχουν συμφωνήσει για την αποζημίωση των οικογενειών των εννέα θυμάτων.

Παρά το πάγωμα των πολιτικών σχέσεων, όμως, οι εξαγωγές του Ισραήλ προς την Τουρκία έχουν αυξηθεί περίπου 60% στο 1,5 δισ. δολ. από το 2009 και οι εξαγωγές της Τουρκίας προς το Ισραήλ έχουν αυξηθεί περίπου 40% στα 2 δισ. δολ., με βάση στοιχεία της ένωσης κλάδου μεταποίησης του Ισραήλ.

Στον δρόμο του Ισραήλ, τα φορτηγά από την Τουρκία -καθώς και ένας μικρότερος αριθμός από την Ελλάδα, τη Βουλγαρία και τη Ρουμανία- κατευθύνονται από το μεσογειακό λιμάνι του Ισκεντερούν (Αλεξανδρέττα) διά θαλάσσης στη Χάιφα. Οι Ισραηλινοί αξιωματούχοι πιστεύουν, αλλά δεν το επιβεβαιώνουν, ότι ορισμένα από τα αγαθά που διασχίζουν την κοιλάδα του Ιορδάνη κατευθύνονται στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, στο Κουβέιτ ή στη Σαουδική Αραβία, τα οποία το Ισραήλ θεωρεί εχθρικά κράτη και αποκλείει από το εμπόριο.

Πάντως το Ισραήλ ελπίζει ότι μπορεί να προβάλει τη διαδρομή Χάιφα - Ιορδανία όχι μόνο ως πρόχειρη λύση, αλλά και ως οικονομικά βιώσιμη και αποδοτική την οποία θα επιλέγουν οι ναυτιλιακές εταιρίες ανεξάρτητα από τις ταραχές στη Συρία. Μια ξεχωριστή εμπορική διαδρομή φορτηγών στην περιοχή, που χρησιμοποιείται και σήμερα, διασχίζει την Αίγυπτο, με τουρκικά μεταγωγικά πλοία που ταξιδεύουν στο Πορτ Σάιντ ή άλλα αιγυπτιακά λιμάνια και στη συνέχεια περνούν είτε τη διώρυγα του Σουέζ, είτε διά ξηράς μέσω του νοτίου Σινά.

«Η ανάγκη γεννά εφευρετικότητα», δήλωσε Ισραηλινός αξιωματούχος. «Η τουρκική κυβέρνηση δεν είναι ο μεγαλύτερος θαυμαστής του Ισραήλ, αλλά όταν το ζήτημα είναι εμπορικό, είναι προς το συμφέρον του Ισραήλ. Η Ιορδανία ευνοείται επίσης και όλοι είναι ευχαριστημένοι».

 

*To Εuro2day.gr ενθαρρύνει τον διάλογο και την έκφραση απόψεων από τους αναγνώστες. Σχολιάστε το άρθρο και πείτε την άποψή σας δημόσια για όσα συμβαίνουν και μας αφορούν όλους. Αν θεωρείτε το άρθρο σημαντικό, διαδώστε το με τα εργαλεία κοινωνικής δικτύωσης.

© The Financial Times Limited 2013. All rights reserved.
FT and Financial Times are trademarks of the Financial Times Ltd.
Not to be redistributed, copied or modified in any way.
Euro2day.gr is solely responsible for providing this translation and the Financial Times Limited does not accept any liability for the accuracy or quality of the translation

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v